Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Iedere salesprofessional heeft tegenwoordig een eigen marketingverantwoordelijkheid. Een onderdeel hiervan is content voor LinkedIn. Maak gebruik van deze vijf tips voor de perfecte Linkedin update.

De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals
Vrijwel iedereen die er zakelijk toe doet, is tegenwoordig op minstens tien manieren verbonden, bereikbaar en benaderbaar. We bellen steeds minder met elkaar, maar ondertussen communiceren we steeds meer via andere kanalen, zoals social media. LinkedIn is bij business-to-business-acquisitie het meest belangrijke socialmedia-platform. Als je succesvol contact wilt leggen met nieuwe klanten, is LinkedIn een logisch en noodzakelijk medium. Hoe laagdrempeliger het eerste contact, hoe kleiner de kans op een afwijzende reactie. U moet als salesprofessional dus zelf ook verbonden, bereikbaar en benaderbaar zijn op LinkedIn.

Push en pull
Een belangrijke manier om een eerste contact te leggen via LinkedIn is om te reageren op content van je prospects. U geeft bijvoorbeeld commentaar, maakt een compliment of herplaatst de posting met een zinnige opmerking van uzelf erbij. Dit is een proactieve (push) manier om LinkedIn in te zetten bij u eigen acquisitie-activiteiten.

LinkedIn kan echter ook worden ingezet om te werken aan uw thoughtleadership, waardoor acquisitie makkelijker wordt. Dit doet u door relevante, inspirerende en prikkelende content te delen. Iedere update van u, die de problematiek van uw prospects als onderwerp heeft, zal eerder worden opgemerkt. Het is hierdoor een extra ‘touchpoint’ en zal het beeld dat een prospect van u heeft positief beïnvloeden. Het is te vergelijken met een interesse die u heeft in een nieuw type auto. Vanaf dat moment ziet u deze auto overal rondrijden, waardoor u er steeds meer van overtuigd raakt dat dit type de juiste keuze is.

Persoonlijke contentmarketing
De meeste salesprofessionals delen braaf alle updates die door de afdeling marketing en communicatie op de eigen bedrijfspagina worden gedeeld. Het nadeel hiervan is dat dit vaak algemene en onpersoonlijke boodschappen zijn. Acquisitie is persoonlijk, dus uw content moet dit ook zijn. Content is het delen van relevante kennis aan de juiste contactpersoon op het juiste moment. Dit betekent dat u tijd moet besteden aan persoonlijke contentmarketing op LinkedIn, in de vorm van zelfgemaakte content. De vraag is dan: Hoe maakt u als salesprofessional goede content, die interessant is voor bestaande en potentiële klanten?

De perfecte update
Om u een goede basis te geven heb ik vijf richtlijnen opgesteld, die een stevige basis geven voor goede, relevante content op LinkedIn. Deze richtlijnen zijn mede gebaseerd op informatie die LinkedIn zelf deelt op haar ‘marketing-solutions’ pagina.
  1. Kort, simpel en uitdagend
    Gebruik niet te veel woorden, maximaal 150. Als mensen hun tijdlijn checken, scannen ze alle content die voorbij komt. Content met veel tekst wordt dan overgeslagen. Deel video’s, PDF’s, e-books of whitepapers en voeg een duidelijke call-to-action toe. Statistieken en quotes doen het ook altijd goed. Om uw content prikkelend te maken, stelt u uitdagende vragen: ‘Consultants: zijn jullie niet de verkopers van de toekomst?’ Gebruik hashtags om uw content vindbaar te maken en snel te laten zien wat het thema van uw content is.

  2. Gebruik visuele ondersteuning
    Mensen zijn gevoelig voor opvallende en sterke ‘visuals’: afbeeldingen en video’s werken goed. Laat uw visuals uw tekst ondersteunen, niet andersom. U wilt dat ze het verhaal van uw content vertellen. Houd uw video’s kort (maximaal 2 minuten) en gebruik voor uw afbeeldingen een groot formaat (1200x627 werkt goed). Gebruik geen stockfoto’s, die zijn afgezaagd. Kies ervoor om eigen gemaakte afbeeldingen in te zetten.

  3. Het gaat over hen
    Focus vooral op datgene wat uw klanten en prospects interessant vinden. Gebruik hierbij de 411-regel. Van iedere zes updates die u maakt, moeten er vier interessant zijn en waarde toevoegen voor uw klanten en prospects. Deze vier gaan dus niet over u. De andere twee updates gaan wel over u, maar één daarvan neemt u over vanuit een andere bron. Bijvoorbeeld als u wordt genoemd in de update van iemand anders. Eén update gaat over uzelf of uw organisatie. Door deze mix van 411 te gebruiken, heeft u de juiste verdeling tussen het belang voor u en voor uw klanten en prospects.

  4. Praat over pains
    Als u jeuk heeft op uw been en u bent op zoek naar een oplossing hiervoor, zoekt u online naar ‘jeuk op been’. U zoekt niet naar ‘parfumvrije hypoallergene crème’. Praat dus vooral over de pains van uw prospects en klanten maar niet over de features van uw producten en diensten. Ze zijn niet geïnteresseerd in hoe uw producten of diensten heten, welke gelikte eigenschappen ze hebben of hoe ze eruit zien. Het enige waar ze gevoelig voor zijn is dat het probleem, waarmee ze te kampen hebben, wordt opgelost.

  5. Houd het persoonlijk
    LinkedIn is een human-to-human medium en het is uw eigen pagina. Uw  persoonlijkheid moet dus doorklinken in uw updates. Het is niet voor niets thoughtleadership wat u met goede content wilt opbouwen en verstevigen. Het zijn uw ‘thoughts’ die u wilt delen. Nu hebben veel grotere organisaties een corporate identity. Hierin staan richtlijnen over hoe uw profiel eruit moet zien en wat u wel of niet kunt posten. Controleer dus intern of dit soort richtlijnen waaraan u zich moet houden, er inderdaad zijn. Wordt alleen geen plat doorgeefluik van uw marketingafdeling. Het is uw tijdlijn.

Onderdeel van de Par5 methode
Het werken met contentmarketing en persoonlijke marketing maakt onderdeel uit van de Par5 methode. Dat is een zeer succesvolle integrale acquisitiemethode, geheel AVG-proof en geeft een vijf tot tien keer hoger rendement dan traditionele methoden zoals koude acquisitie. Wilt u meer weten over deze aanpak? Check dan www.par5.nl, of het boek over de Par5 methode dat in 2019 is verschenen.
 

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Social Media, Marketing, Acquisitie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,4
(40 stemmen)
Reacties

Richard van Houten

Uitstekend Harro

Richard van Houten

Uitstekend artikel Harro!

RJ Pietersen

Een goed en duidelijk artikel waarin een duidelijke handleiding wordt gegeven voor gebruik van LinkedIn. Ben daar zelf nog wat zoekende en en bruikbare tips zijn van harte welkom.

Harro Willemsen |  http://www.3to1.nl

Dank jullie wel voor de complimenten!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel