De Companies-functionaliteit op LinkedIn is helaas nog weinig bekend en wordt door nóg minder mensen gebruikt.Toch is het een handige tool om nieuwe klanten te vinden.
Dit zijn 5 tips om via deze Companies-functionaliteit nieuwe klanten én de toegang tot hen te vinden.
Zoek op grootte bedrijf. Als u met een gratis profiel werkt op LinkedIn, dan kunt u met Advanced Search wel zoeken op bedrijfsnaam, branches, functies e.d. (waar u dus al een heel eind mee komt), maar niet op de grootte van een organisatie. De zoekfunctionaliteit van Companies laat dit wel toe.
Kijk wie u kent binnen het bedrijf. LinkedIn toont u via welke medewerkers u gelinkt bent met deze organisatie. Zelf sta ik er vaak versteld van wie er van werkgever veranderd is zonder dat ik er van op de hoogte was. Deze personen kunnen nuttige informatie over het bedrijf verschaffen of kunnen u introduceren bij de juiste persoon. U vindt trouwens nog heel wat nuttige achtergrondinformatie op de Company-pagina van een bedrijf, wat uw gesprekken veel gemakkelijker zal doen verlopen.
Kijk wie naar dezelfde hogeschool of universiteit is geweest. LinkedIn toont dit onder Your College Alumni. Aangezien u met hen iets gemeenschappelijks heeft, zijn ze misschien bereid wat meer achtergrondinformatie te geven of u met de juiste persoon in contact te brengen. Klik ook onderaan het lijstje op See All Activity en gebruik dan de filter om zo onder andere veranderingen aan profielen, promoties en vertrek van medewerkers te zien.
Gebruik People who looked at this company also viewed. Via de link Check out insightful statistics about this company's employees kunt u een lijstje zien van andere bedrijven. Meestal zijn het de 'concullega's' van de organisatie waarnaar u aan het kijken bent. Met andere woorden, andere potentiële klanten.
Blijf automatisch op de hoogte van wat er bij klanten en prospects gebeurt d.m.v. de Follow functie. Als u een bedrijf volgt, dan wordt u onder andere op de hoogte gehouden vwanneer er iemand aangenomen of gepromoveerd wordt of het bedrijf verlaat. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn om te weten als uw huidige contactpersoon een andere baan krijgt, zodat u kunt vragen om voorgesteld te worden aan zijn opvolger. Zo kunt u uw zaken blijven doen met dit bedrijf. En eventueel meegaan als leverancier naar het nieuwe bedrijf van uw contactpersoon.
Jan Vermeiren
Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers "Let's Connect!" en "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken". Hij en zijn team zorgen ervoor dat mensen zich comfortabeler voelen op netwerkevenementen en dat verkopers omzet via LinkedIn en doorverwijzingen realiseren zodat ze geen cold calling hoeven te doen.
Ik vind LinkedIn op alle vlakken een +punt zolang ik het niet in het Engels dien te volgen;
Dat is ook de reden waarom ik het tot nu toe helemaal niet opvolg.
Ik moet teveel energie steken in al wat er heden ten dage te lezen valt zodat LinkedIn steeds naar achteren wordt geschoven omdat ik het Engels niet machtig genoeg ben.
Toch bedankt voor het bestaan van LinkedIn en de mogelijkheid tot deelname.
Chris
Het artikel is een opsomming of samenvatting van de zovele andere artikelen die dit onderwerp behandelen. Ik mis de koppeling met de activiteiten die leiden tot daadwerkelijk nieuwe klanten binnenhalen.
@Chris: LinkedIn zal de website ook in het Nederlands maken, alleen is niet geweten wanneer. Dus nog even geduld.
@Edwin: LinkedIn is vooral een hulpmiddel om potentiële klanten (en andere interessante personen) te vinden + de weg er naar toe. M.a.w. het is een fantastische research database.
Het contact moet je zelf nog leggen. Dit doe je best via wat ik in "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken" de Magic Mail noem (een gratis light versie is te downloaden van www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com). We geven ook regelmatig gratis LinkedIn Fundamentals webinars.
Succes !
Jan
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.