Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power?

Het gebruik van PowerPoint is ineffectief als u zich niet precies bewust bent van de juiste toepassing. Hieronder geven we aan hoe het niet moet en geven we praktische tips over hoe het juist wél moet.

PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power?

Charlotte V. is accountmanager bij een bedrijf dat financiële professionals detacheert bij grote organisaties. Er is veel vraag naar dat soort experts, want de arbeidsmarkt is als het gaat om dergelijke functies krap bemeten.

Voorbereiding
Charlotte heeft een treffer. Na een aanbestedingsronde door een ministerie krijgt zij de uitnodiging op bezoek te komen en een mondelinge toelichting te geven op het voorstel dat zij heeft uitgebracht. Daarbij zijn acht beleidsambtenaren aanwezig. Spannend, maar wel uitdagend. 's Avonds bereidt zij zich voor op de presentatie. Ze zet PowerPoint aan. Naast haar toetsenbord ligt de offerte die ze heeft uitgebracht, terwijl ze ook het bestand met de definitieve offerte heeft geopend om belangrijke stukken uit dat document te kunnen overzetten naar haar PowerPoint-presentatie..

Wat ga ik morgen vertellen? Charlotte staart voor zich uit, haalt nog een mok koffie en begint vervolgens in PowerPoint te schrijven. Haar verhaal is immers helder en kennelijk is het ministerie geïnteresseerd. Alle kansen van de wereld dus! Als ze haar PowerPoint-presentatie na veel geroffel op het toetsenbord en het aanbrengen van animaties heeft afgerond, kopieert ze het bestand op een stick en klapt ze haar laptop dicht. Het is veel te laat geworden, maar ja: zo'n kans mag je niet laten liggen.

Het 'moment suprème'
De volgende dag is Charlotte ruimschoots op tijd in Den Haag. Tevoren heeft zij gebeld met het ministerie en gevraagd of zij alvast eerder in de zaal terecht kon. Geen probleem. Zij test de combinatie laptop en beamer en alles blijkt te functioneren. Een zorg minder! Ook de hand-outs van haar presentatie liggen klaar.

Het tijdstip is daar. De ambtenaren druppelen binnen in de presentatieruimte. Charlotte heet iedereen welkom en start haar presentatie. Haar publiek is stil en kijkt naar het scherm. Dat doet Charlotte ook.
Zij staat voor het grootste deel van haar presentatie met haar rug naar het publiek en leest voor wat er op het scherm te zien is. Van interactie met de andere aanwezigen is geen sprake. Op het scherm zien de ambtenaren een grote hoeveelheid tekst en cijfers. Op een bepaald moment vraagt een topambtenaar die ook door haar uitstraling de dienst lijkt uit te maken of deze tekst nog in hard copy beschikbaar komt. Charlotte is wat beduusd en antwoordt dat zij na afloop van de presentatie een hand-out uitdeelt. Vervolgens keert zij zich om naar het scherm en vervolgt haar presentatie. In het zaaltje klinkt wat geroezemoes, maar daarna valt weer een diepe stilte. Charlotte is opgelucht als zij haar verhaal 'af' heeft. Tijd voor vragen…

De topambtenaar opent de vragenronde: Wat vindt u nu eigenlijk zelf? Wij hebben een soort samenvatting gezien van uw voorstel, maar ik mis de kern. Hoe staat u er zelf in? Wat zijn alternatieven?
Ook andere ambtenaren komen met vergelijkbare vragen. Charlotte is in verwarring. Haar presentatie was toch overtuigend? Alle feiten stonden er toch in? Hakkelend tracht ze alle vragen te beantwoorden. Het gevoel bekruipt haar dat ze haar publiek niet heeft overtuigd.

De les
Ik geef u een aantal tips voor dit soort presentaties. Die hebben vooral te maken met het gebruik van PowerPoint. Ik voel me daarin gesteund door een artikel dat enige tijd geleden verscheen in Management Team en als titel had: De vloek die PowerPoint heet.
In veel organisaties bestaat er een ongeschreven, maar niet minder dwingende regel dat presentaties altijd moeten plaatsvinden via de inzet van PowerPoint. Niets mis mee, maar de gevolgen zijn vaak desastreus.

Waar moet u op letten?

  • Als u uw presentatie voorbereidt, zet dan nooit meteen PowerPoint aan. Stel eerst vast wie uw doelgroep is, wat de aanwezigen belangrijk vinden, wat u wilt bereiken met uw presentatie en waar u op kunt scoren. Anders gezegd: start met het formuleren van uw kernboodschap. Als u meteen begint met schrijven in PowerPoint, is de kans groot dat u veel te veel tekst produceert die uw publiek doorgaans nauwelijks kan lezen. Maak eerst uw eigen verhaal en bepaal pas daarna wat PowerPoint tijdens de presentatie zelf aan ondersteuning kan bieden.
  • Wie presenteert er eigenlijk? U of PowerPoint? U, en alleen u moet uw publiek overtuigen. Daarom: kom los van dat vermaledijde scherm en presenteer uw eigen visie. PowerPoint mag geen doel op zich zijn, het is niet meer dan een ondersteunend middel voor uw betoog.
  • Beperk het aantal woorden dat uw publiek op het scherm ziet verschijnen. Ú vertelt het verhaal, niet het scherm! Als alternatief kunt u altijd nog een hand-out uitdelen waarin meer informatie staat die u heeft genoemd tijdens uw presentatie. Maak dus een onderscheid tussen de hand-out en hetgeen uw publiek op het scherm te zien krijgt.
  • Leg contact met uw publiek! In mijn trainingen en tijdens een coaching laat ik mensen vaak presenteren zonder PowerPoint. Het enige visuele hulpmiddel dat ze dan mogen gebruiken is de flip-over of het white board. Het resultaat is doorgaans verbluffend: opeens is er sprake van communicatie, contact met de aanwezigen.
  • Open niet meteen met uw presentatie. Waarom zou u niet eerst contact leggen met uw publiek? Charlotte had ook eerst bij de binnenkomst van de ambtenaren met hen persoonlijk kunnen kennismaken. Alternatief: start met een vraag of stelling waar uw publiek op moet reageren. Dat breekt het ijs en vermindert de afstand tussen u en het publiek. Bovendien neemt u daardoor een belangrijk deel van uw eventuele plankenkoorts weg.

Tot slot een leestip
Louise Cornelis en Titus Tielens, Boodschap in beeld; Professioneel presenteren met PowerPoint. Den Haag, Academic Service, 2004. ISBN 90 5261 481 4.

Ron Plattel
Plattel & Partners

Ron Plattel

Ron  Plattel
Ron Plattel begeleidt veranderingsprocessen, de ontwikkeling van ondernemingsplannen en hij coacht directieleden, managers en ondernemers. Daarnaast is hij onder meer actief als hoofdredacteur van een managementboekenserie. Als (co-)auteur schreef hij boeken als Het ondernemingsplan, Succesvolle offertes en Klantgericht corresponderen. Hij is oprichter en directeur van Plattel en Partners.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: PowerPoint, Presenteren
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,2
(6 stemmen)
Reacties

Professioneel presenteren met PowerPoint |  http://www.expertacademy.be/1ppt.html

Zeer to the point artikel dat een aantal belangrijke pijnpunten aankaart ivm powerpoint presentaties. Maar al te vaak wordt powerpoint als een soort autocue gebruikt en niet als ondersteuning voor een boeiende presentatie.

Ad van de Staaij

Bruikbaar om een bestaande presentatie aan te scherpen.Met name met de tip om prentatie eerst voor te stellen zonder Powerpoint en op flipover ga ik aan de slag.


Koren op m'n molen, Ron!
Fijn dat je artikel nú onder mijn aandacht komt.
Ja, we zijn het met elkaar eens: leer éérst presenteren, daarna mag je hulpmiddelen (naast jezelf) overwegen om te gebruiken.

Tip voor andere lezers: voor het benadrukken van tekst, gebruik vet of cursief. Bewaar onderstreep (die immers de leesbaarheid van de bijbehorende tekst verlaagt) uitsluitend voor hyperlinks in digitale communicaties. (Met andere woorden: een www- of @-adres nooit onderstreept plaatsen in drukwerk!)

Ga zo door, Ron!

Hartegroet,

DAVID

Hallo Ron,

Nog altijd ben ik blij met jouw adviezen; zoals deze via de website als die in persoonlijke gesprekken. Goed dat je jouw jarenlange ervaring nu op deze manier deelt! Met een training of coaching erbij maak je je adviezen helemaal compleet!

Ron, alle goeds!

Zonnige groet,
Natascha

Edward

Prima artikel.

Bedenk goed wanneer je je laptop /tablet opent. Sommige verkopers komen binnen en beginnen met ratelen. Ze ontmoeten een prospect, openen de laptop, presenteren de verplichte inhoud zonder onderbreking en vragen niet of de aanwezigen bepaalde behoeften of interesses hebben. Dit is misschien eenvoudig, maar niet erg effectief. Zie in plaats hiervan je presentatie als slechts een onderdeel van een breder gesprek.

Keep smiling,

Sander

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel