Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Tips voor het sollicitatiegesprek

Het sollicitatiegesprek is een bron van twijfel. Wat zijn de valkuilen? Waar liggen de kansen? Hier tips hoe u het gesprek aanpakt en waar u op moet letten, vooral waar het uw lichaamstaal betreft.

Tips voor het sollicitatiegesprek

Tijdens uw sollicitatiegesprek is het niet alleen belangrijk te letten op wat u zegt. Meer nog dan met woorden geef u een eerste indruk door middel van lichaamstaal. Iedereen maakt gebruik van lichaamstaal, maar veelal vindt dat onbewust plaats.

Door u meer bewust te worden van uw eigen lichaamstaal, maar ook door de lichaamstaal van anderen te leren herkennen, kun u uw kans om te worden aangenomen zeker vergroten.

De eerste ontmoeting
Vaak zult u in een gang of op een aparte kamer moeten wachten tot iemand u komt ophalen voor het gesprek. Bij de ontmoeting met deze persoon kun u beter wachten met het geven van een hand, tot de ander daartoe het initiatief neemt. Geef een stevige, maar niet al te krachtige hand en kijk de ander daarbij aan. Degene die u heeft ontvangen, zal u daarna meestal voorstellen aan de leden van de commissie, waarvan die persoon zelf mogelijk ook deel uitmaakt. U kunt bij deze kennismaking beter om een tafel heen lopen om de commissieleden een hand te geven, dan over de tafel te buigen. Kijk bij elke begroeting de ander aan, en noem uw naam. Ga er behalve bij een interne sollicitatie niet van uit dat de anderen uw naam wel kennen.

De juiste plaats
Na de eerste kennismaking zal meestal een plaats worden aangewezen waar u kunt zitten. Als echter de keuze van plaats aan u zelf wordt overgelaten, kies dan een plaats van waaruit u alle gespreksdeelnemers goed kunt aankijken, en zij u. Als iemand half achter u zit, waardoor u hem onvoldoende kunt aankijken, kan hij hierdoor een minder goede indruk van u krijgen.

Stem uw lichaamshouding af
Neem tijdens uw sollicitatiegesprek een lichaamshouding aan die belangstelling uitstraalt, maar die toch ontspannen overkomt. U kunt dit doen door in het begin van het gesprek recht op u stoel te zitten, met de rug tegen de leuning. Als u onderuit hangt, of zijwaarts in uw stoel leunt, zou het kunnen lijken dat u weinig geïnteresseerd bent in de functie. Als u daartegen op het puntje van uw stoel zit kan het zijn dat dit weinig ontspannen overkomt en dat het de indruk geeft dat u niet zo op uw gemak bent.

In de loop van het gesprek kan uw lichaamshouding wat veranderen. Als een ander iets vertelt is het bijvoorbeeld goed om met uw schouders wat naar hem toe te draaien en ook iets naar voren te leunen. Hiermee toont u belangstelling voor hetgeen de ander zegt. U zou dit nog kunnen benadrukken door uw hoofd iets schuin te houden. Het is belangrijk om ook te letten op de houding van uw gesprekspartners. In sommige gevallen kunt u overeenstemming bereiken door een gelijke lichaamshouding als de ander aan te nemen.

Waar laat ik mijn armen?
Net als bij het geven van een presentatie, worden de armen tijdens een sollicitatiegesprek door veel mensen eerder als hinderlijke obstakels beschouwd, dan als nuttige communicatiemiddelen. De vraag waar iemand zijn armen moet laten wordt dan ook vaak gesteld.

In een moeilijke situatie zijn we snel geneigd om onze armen te kruisen voor ons lichaam. Dit geeft ons meer zekerheid. Toch kunt u dit tijdens je sollicitatiegesprek beter laten. Gekruiste armen zijn namelijk een teken van weerstand. Het is beter om uw armen losjes op uw schoot te leggen of ontspannen op de leuning van uw stoel. Vanuit die positie is het ook makkelijk om uw woorden te ondersteunen met handgebaren.

Wanneer moet u wie aankijken?
Tijdens het sollicitatiegesprek is het belangrijk om alle gesprekspartners in evenredige mate aan te kijken. Door de ander aan te kijken geven we de ander een teken van vertrouwen. Door middel van aankijken regelen we ook het gesprek. Aankijken en wegkijken dienen als het ware als de punten en komma's in onze gesproken zin. Wanneer een van de commissieleden iets vertelt of een vraag stelt, moet u hem aankijken zolang hij spreekt. Door dit aankijken geeft u aan dat u luistert.

Terwijl hij spreekt zal hijzelf waarschijnlijk ook de anderen aankijken, maar telkens wanneer hij iets wil benadrukken, zal hij zich weer tot u richten. U kunt dan knikken om hem aan te moedigen verder te spreken. Aan het eind van zijn vraag zal hij u iets langer aankijken en zijn hoofd iets oprichten om u uit te nodigen tot het geven van een antwoord.
Wanneer u een vraag beantwoordt, zult u eerst de vraagsteller aankijken, maar terwijl u verder spreekt, kijkt u nu ook de andere gesprekspartners beurtelings aan. U zult u weer tot de vraagsteller richten wanneer u iets wilt benadrukken en aan het einde van uw antwoord.

Let op de lichaamstaal van uw gesprekspartners
Behalve te letten op uw eigen lichaamstaal, is het ook belangrijk te zien hoe uw gesprekspartners zich gedragen. Aan de houdingen en bewegingen van de anderen kunt u een indruk krijgen hoe u bij hen over komt. Zo kunt u vroegtijdig in de gaten krijgen of u tijdens het gesprek misschien iets verkeerd doet, dat u zelf niet in de gaten hebt.

Als de commissieleden bijvoorbeeld vinden dat u te lang aan het woord bent of hen hinderlijk onderbreekt, zullen ze hun irritatie het eerst laten blijken door middel van hun lichaamstaal. Als de commissieleden nee schudden, zuchten of hun armen vouwen terwijl ze achteruit gaan zitten, kunt u dit opvatten als een teken van ongenoegen. Meestal is het dan nog niet te laat om hier iets aan te veranderen. Ook bij uw gesprekspartners geldt namelijk dat hun lichaamstaal onbewust verloopt. Maar wacht niet te lang voordat hun irritatie overslaat naar hun bewustzijn.

Maak u niet te veel zorgen om de spanning
Kennis van lichaamstaal kan u helpen bij het verbeteren van de onderlinge afstemming tijdens het gesprek, maar het is niet in de eerste plaats bedoeld om uw nervositeit te verbergen.

De meeste sollicitanten maken zich erge zorgen om hun zenuwen tijdens het gesprek. Graag zouden ze willen dat hun gespannenheid niet zichtbaar is. Toch is het minder erg om gespannen te zijn dan we zelf soms denken. Het zou zelfs van desinteresse getuigen wanneer u niet gespannen bent. Besef ook dat het sollicitatiegesprek meer is dan slechts een middel voor de werkgever om te beoordelen welke kandidaat zal worden aangenomen en welke niet.

Tip
Het sollicitatiegesprek is vooral een moment van wederzijdse kennismaking. Het is een eerste ontmoeting met de mensen waar u binnenkort misschien mee samenwerkt. De baas zou dus net zo gespannen moeten zijn als uzelf.

Frank van Marwijk
Lichaamstaal.nl

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk
Frank van Marwijk is gespecialiseerd in lichaamstaal. Hij is oprichter van Lichaamstaal.nl en Bodycom, een training- en adviesbureau op het gebied van lichaamstaal / non-verbale communicatie.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,6
(76 stemmen)
Reacties

Maxx

uhmmm, deze tekst heb ik eerder gelezen maar dan met de naam van een andere auteur onderaan.

Roberto

Beter goed gepikt dan slecht verzonnen.....

Mooie omschrijving van punten waar je nonverbaal rekening mee moet houden, voor een succesvolle sollicitatie gesprek.

adriaan

J.S. |  http://-

Heb binnen enkele uren een sollicitatie bij de directeur van een multinational. De stress loopt er van af maar dit overlezen geeft me een gevoel dat ik sterker in mijn schoenen sta. Ook het feit dat je op de lichaamstaal van anderen kan letten heb ik nooit eerder beseft, gouden tips, bedankt!!!!

johan

waardeloos echt bagger
verwijder deze site maar
hij faalt

heardle unlimited |  https://heardleunlimited.org

Een sollicitatiegesprek kan zeker hectisch en stressvol zijn, omdat het een belangrijke stap is op weg naar het vinden van een baan. Als een kandidaat het bedrijf niet heeft voorbereid en onderzocht, kan dit een negatieve invloed hebben op de indruk van de werkgever.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel