Hoewel de titel misschien wat misleidend is, je MOET nu eenmaal niets in het leven, noemen we in dit artikel 12 redenen waarom LinkedIn interessant en nuttig is voor u als verkoper. Praktische adviezen en nuttige suggesties.
Checklist
Wat?
Hoe kan LinkedIn hierbij helpen?
1
De juiste personen vinden bij prospecten of bij bestaande klanten.
Vind hun Profiles via zoeken of bladeren.
2
Informatie vinden over prospecten als voorbereiding op je meeting.
Hun Profiles lezen voor een bijeenkomst.
3
Relaties onderhouden met prospecten of klanten.
Persoonlijke berichten, ideeën delen in Discussions en vragen beantwoorden in Answers.
4
Aanbevelingen krijgen die zichtbaar zijn voor iedereen en in het bijzonder voor klanten en prospecten.
Ontvang Recommendations en toon ze in je Profile.
5
Relaties ontdekken tussen: -Klanten, prospecten en andere contacten -Prospecten en je collega's zodat je niet beiden op dezelfde prospect werkt .
Ontdek deze relaties door te bladeren in het netwerk van je huidige connecties of via een zoekopdracht.
6
Introducties of doorverwijzingen naar prospecten.
Via de "Get introduced to" optie of via email buiten LinkedIn nadat je de relatie tussen je prospecten en mensen uit je netwerk hebt gevonden op LinkedIn.
7
Zichtbaarheid, reputatie en online branding van zowel je zelf als de organisatie waarvoor je werkt.
Je Profile, niet alleen op LinkedIn maar ook in zoekmachines als Google, bijdragen in Answers en in Discussions.
8
Mond aan mond reclame
Recommendations die je hebt ontvangen en mensen die over je vertellen in Discussions, jou in Answers als de expert noemen of buiten LinkedIn over je praten.
9
Meldingen ontvangen als iemand van baan verandert. Zo kan je er voor zorgen dat je geïntroduceerd wordt bij de opvolger bij bestaande klanten en eventueel de nieuwe organisatie van je contactpersoon als leverancier kan bedienen.
Via Network Updates op je LinkedIn Home Page.
10
Trends in de markt oppikken zowel van klanten, prospecten als andere verkopers. Lidmaatschap van Groups waar je klanten en prospecten ook lid van zijn en tevens Groups waar je met andere verkopers ervaringen kan uitwisselen.
Lidmaatschap van Groups waar je klanten en prospecten ook lid van zijn en tevens Groups waar je met andere verkopers ervaringen kan uitwisselen.
11
Zorgen dat klanten en prospecten je zien als een expert (en dus vertrouwen blijven behouden en je gemakkelijker zullen doorverwijzen)
Bijdragen in Discussions en Answers. Dit kan tevens Expert Points opleveren, maar dat is een leuke bonus geen doel op zich.
12
De voor jou juiste groepen en organisaties vinden om lid van te worden, zowel online als offline.
Via Group Search en via de Profiles van mensen in je netwerk.
Auteur Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach. Na de best seller "Let's Connect!" is "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken" zijn tweede boek waarin hij de dynamieken van netwerken blootlegt met o.a. strategieën voor verkopers om snel resultaat te halen m.b.v. LinkedIn. Samen met zijn team van Networking Coach geeft Jan presentaties en opleidingen op het vlak van netwerken en referrals. Klanten zijn zowel grote organisaties zoals Deloitte, IBM, ING, Mobistar, Nike, SAP, Sun en Vlerick Leuven Gent Management School als kleine bedrijven en freelancers. Vraag je gratis light versie van "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken" aan via www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com
Jan Vermeiren
Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers "Let's Connect!" en "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken". Hij en zijn team zorgen ervoor dat mensen zich comfortabeler voelen op netwerkevenementen en dat verkopers omzet via LinkedIn en doorverwijzingen realiseren zodat ze geen cold calling hoeven te doen.
LinkedIn is inderdaad een must!
De tips van Jan Vermeiren zijn altijd to the point en heel bruikbaar. Ik kan zijn boeken van harte aanbevelen.
Neem ook eens een kijkje op zijn blog: http://www.janvermeiren.com.
Enjoy!
Ik zou de titel graag nog verder uitbreiden, waarom iedereen in sales social media MOET gebruiken. Niet alleen linkedin maar ook zaken als twitter/facebook e.d. zijn erg belangrijk voor het neerzetten van je merk en daarmee het genereren van leads!
In eerste instantie was ik er huiverig voor - sta je niet te veel in je virtuele blootje als je alles deelt- maar als je de social media ziet als een instrument om jezelf zakelijk en semi-zakelijk te introduceren, en via deze weg ook professionele contacten op te doen, is het zeer de moeite waard. Ik heb via een twitter van een collega/vriendin klanten gekregen - niet gek!
Zaak is wel om invulling te geven aan je profiel - niet alleen je naam of verdere gegevens in te voeren maar ook regelmatig deel te nemen aan fora, discussies, of blogteksten aan te leveren. En ja -daar zit de crux voor de gemiddelde zelfstandige - waar haal je de tijd vandaan!!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.