Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen?

Zoals je bij andere experts kan lezen is het belangrijk om doelen te stellen, deze SMART(Specific, Measurable, Attainable, Realistic, Timely ) te maken, visualisaties te gebruiken om deze helderer te maken, deze écht te voelen en je doelen op te schrijven.

Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen?

Wat ik nu in één zin heb beschreven is voor de meeste mensen al een hele stap die ze vaak niet zetten. En dat is jammer omdat dit de eerste en belangrijkste stap is om je doelen te bereiken.

Eénmaal je deze stap hebt gezet en je bewust bent van je doelen, kan je de volgende stap zetten. Je kan dan de meest krachtige én gratis beschikbare hulpbron inschakelen die er is, namelijk je netwerk.

Vaak denken we immers dat we alles alleen moeten doen. Dit is niet zo. Mensen helpen elkaar graag om doelen te bereiken en zeker als het hen geen geld en niet veel tijd kost. Kwestie is dus om snel een goede vraag te stellen. En daar loopt het vaak "fout".

Wat is dan een goede vraag? Voor mij bestaat het stellen van een goede vraag uit twee delen:

  • Wat is de inhoud van een goede vraag?
     
  • Hoe stel ik ze?

Veel te vaak stellen we een heel algemene vraag. Zoals de persoon die aan mij vroeg: "Jan, ik zit momenteel zonder werk. Jij hebt een groot netwerk. Kan jij me helpen?" En daarna bleef het stil. Uiteraard was het voor mij onbegonnen werk om hier iets mee te doen. Dus begon ik vragen te stellen om zijn situatie en zijn doel duidelijker te weten te komen.

Het bleek dat hij op zoek was naar een IT-functie bij een softwarefirma, vroeger in Cobol had gewerkt (een oude programmeertaal), zich aan het herscholen was om ook websites te kunnen maken (cursussen .net en Java) en drie talen sprak.

Wat gebeurde er toen ik deze informatie kreeg? Er gingen "lichtjes branden". Door specifieker te worden hielp hij mij om aan specifieke bedrijven te denken. En niet alleen bij het zoeken naar een nieuwe job, maar ook in de verkoop.

Vaak stellen we echter onze vraag veel te vaag omdat we denken dat dan veel mensen ons kunnen helpen. In de praktijk komt het er echter op neer dat je zowel je eigen tijd als die van de mensen waaraan je een vraag stelt verdoet omdat ze niet specifiek genoeg is. Geef dus genoeg context mee.

Eenmaal je vraag specifiek genoeg is, is de vraag: hoe stel je deze zodat je de beste kans op resultaat hebt? De vraag die ik je aanraad om te stellen is:

"Wie ken jij dat mij kan helpen bij ..." gevolgd door je specifieke vraag.

Waarom deze vraag? Er zijn een aantal redenen voor:

  • Je stelt geen vraag op de man af. Zo vermijd je weerstand bij de andere persoon. Maar als hij zelf kan helpen, zal hij je dat wel vertellen.
     
  • Je opent de mogelijkheid tot alternatieven waaraan je zelf nog niet had gedacht.
     
  • Je vraagt naar het netwerk van je netwerk wat je veel meer mogelijkheden biedt.

Deze laatste reden is de belangrijkste. We gebruiken allemaal geregeld het zinnetje "het is toch een kleine wereld" wanneer we ontdekken dat we met een gesprekspartner een gemeenschappelijke kennis hebben. "Het is toch toevallig dat we beide deze persoon kennen" voegen we daar vaak aan toe. Terwijl het helemaal niet zo toevallig is.

Het is immers écht een kleine wereld. We zijn allemaal via maximum 6 personen met het maakt niet uit wie in de wereld verbonden (als je hier meer over wil weten, lees dan het artikel "6 degrees, het IS een kleine wereld op de Artikels & Pers pagina op www.networking-coach.com).

Ik maak me sterk dat jouw doelen niet aan de andere kant van de planeet liggen. Dat betekent in de praktijk dat je de best geplaatste personen die jou kunnen helpen, via 3 of 4 mensen kan bereiken. Denk dus niet dat je te weinig mensen kent die je kunnen helpen.

Even samenvatten: stel vragen aan andere mensen om je doelen te bereiken. Verwacht ook dat ze jou verder kunnen helpen. In veel gevallen zullen zij zelf niet de persoon zijn met de juiste kennis of oplossing, maar kennen ze wel iemand die je een stapje verder kan helpen.

Als je dit met een "geven en ontvangen" attitude aanpakt, dan zullen je resultaten enorm zijn. Daarmee bedoel ik: geef eerst aan anderen zonder iets terug te verwachten en sta open voor hetgeen er in je leven gebeurt. Vaak komt dit terug via een heel andere weg dan je verwacht!

Succes !
 
Jan Vermeiren
Networking-coach.com

Jan Vermeiren

Jan  Vermeiren
Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers "Let's Connect!" en "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken". Hij en zijn team zorgen ervoor dat mensen zich comfortabeler voelen op netwerkevenementen en dat verkopers omzet via LinkedIn en doorverwijzingen realiseren zodat ze geen cold calling hoeven te doen.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Netwerken
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,3
(19 stemmen)
Reacties

Romana

VAU zo had ik nog nooit bekeken!
Ik ga weer verder met werk
eten smakelijk.... hihihihiiiiii

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel