Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen?
Zoals je bij andere experts kan lezen is het belangrijk om doelen te stellen, deze SMART(Specific, Measurable, Attainable, Realistic, Timely ) te maken, visualisaties te gebruiken om deze helderer te maken, deze écht te voelen en je doelen op te schrijven.
Wat ik nu in één zin heb beschreven is voor de meeste mensen al een hele stap die ze vaak niet zetten. En dat is jammer omdat dit de eerste en belangrijkste stap is om je doelen te bereiken.
Eénmaal je deze stap hebt gezet en je bewust bent van je doelen, kan je de volgende stap zetten. Je kan dan de meest krachtige én gratis beschikbare hulpbron inschakelen die er is, namelijk je netwerk.
Vaak denken we immers dat we alles alleen moeten doen. Dit is niet zo. Mensen helpen elkaar graag om doelen te bereiken en zeker als het hen geen geld en niet veel tijd kost. Kwestie is dus om snel een goede vraag te stellen. En daar loopt het vaak "fout".
Wat is dan een goede vraag? Voor mij bestaat het stellen van een goede vraag uit twee delen: - Wat is de inhoud van een goede vraag?
- Hoe stel ik ze?
Veel te vaak stellen we een heel algemene vraag. Zoals de persoon die aan mij vroeg: "Jan, ik zit momenteel zonder werk. Jij hebt een groot netwerk. Kan jij me helpen?" En daarna bleef het stil. Uiteraard was het voor mij onbegonnen werk om hier iets mee te doen. Dus begon ik vragen te stellen om zijn situatie en zijn doel duidelijker te weten te komen.
Het bleek dat hij op zoek was naar een IT-functie bij een softwarefirma, vroeger in Cobol had gewerkt (een oude programmeertaal), zich aan het herscholen was om ook websites te kunnen maken (cursussen .net en Java) en drie talen sprak.
Wat gebeurde er toen ik deze informatie kreeg? Er gingen "lichtjes branden". Door specifieker te worden hielp hij mij om aan specifieke bedrijven te denken. En niet alleen bij het zoeken naar een nieuwe job, maar ook in de verkoop.
Vaak stellen we echter onze vraag veel te vaag omdat we denken dat dan veel mensen ons kunnen helpen. In de praktijk komt het er echter op neer dat je zowel je eigen tijd als die van de mensen waaraan je een vraag stelt verdoet omdat ze niet specifiek genoeg is. Geef dus genoeg context mee.
Eenmaal je vraag specifiek genoeg is, is de vraag: hoe stel je deze zodat je de beste kans op resultaat hebt? De vraag die ik je aanraad om te stellen is:
"Wie ken jij dat mij kan helpen bij ..." gevolgd door je specifieke vraag.
Waarom deze vraag? Er zijn een aantal redenen voor: - Je stelt geen vraag op de man af. Zo vermijd je weerstand bij de andere persoon. Maar als hij zelf kan helpen, zal hij je dat wel vertellen.
- Je opent de mogelijkheid tot alternatieven waaraan je zelf nog niet had gedacht.
- Je vraagt naar het netwerk van je netwerk wat je veel meer mogelijkheden biedt.
Deze laatste reden is de belangrijkste. We gebruiken allemaal geregeld het zinnetje "het is toch een kleine wereld" wanneer we ontdekken dat we met een gesprekspartner een gemeenschappelijke kennis hebben. "Het is toch toevallig dat we beide deze persoon kennen" voegen we daar vaak aan toe. Terwijl het helemaal niet zo toevallig is.
Het is immers écht een kleine wereld. We zijn allemaal via maximum 6 personen met het maakt niet uit wie in de wereld verbonden (als je hier meer over wil weten, lees dan het artikel "6 degrees, het IS een kleine wereld op de Artikels & Pers pagina op www.networking-coach.com).
Ik maak me sterk dat jouw doelen niet aan de andere kant van de planeet liggen. Dat betekent in de praktijk dat je de best geplaatste personen die jou kunnen helpen, via 3 of 4 mensen kan bereiken. Denk dus niet dat je te weinig mensen kent die je kunnen helpen.
Even samenvatten: stel vragen aan andere mensen om je doelen te bereiken. Verwacht ook dat ze jou verder kunnen helpen. In veel gevallen zullen zij zelf niet de persoon zijn met de juiste kennis of oplossing, maar kennen ze wel iemand die je een stapje verder kan helpen.
Als je dit met een "geven en ontvangen" attitude aanpakt, dan zullen je resultaten enorm zijn. Daarmee bedoel ik: geef eerst aan anderen zonder iets terug te verwachten en sta open voor hetgeen er in je leven gebeurt. Vaak komt dit terug via een heel andere weg dan je verwacht!
Succes ! Jan Vermeiren Networking-coach.com
Jan Vermeiren
|
Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers "Let's Connect!" en "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken". Hij en zijn team zorgen ervoor dat mensen zich comfortabeler voelen op netwerkevenementen en dat verkopers omzet via LinkedIn en doorverwijzingen realiseren zodat ze geen cold calling hoeven te doen.
Alle artikelen van deze auteur
|
|