Helpt netwerken u bij de verkoop?

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Als verkoper wordt u betaald om afgewezen te worden. Veel verkopers zoeken daarbij hun heil in netwerkbijeenkomsten. Bezint! Voor u begint!

Helpt netwerken u bij de verkoop?

Vind mij aardig
Afwijzingen zijn slecht voor het ego. Dat is niet nieuw. De gemiddelde mens wil nu eenmaal geaccepteerd en aardig gevonden worden. Koude acquisitie is wel de meest ultieme vorm om te ervaren hoe u, als mens een 'nee' incasseert. En veel verkopers vluchten, bewust of onbewust voor deze afwijzing.

Vertoon geen vluchtgedrag
Veel verkopers gaan naar bijeenkomsten van netwerkclubs als BNI en Open Coffees. Maar wat als al die bezoekjes buiten de deur voort blijken te komen uit vluchtgedrag. Wat blijft er dan liggen? Misschien die 3 LinkedIn-contacten die uw LinkedIn-profiel bekeken hebben (kansen toch?). Of die prospects, die u nog wilde benaderen. U hebt een week geleden een flinke lijst gekregen en het is vandaag tijd om deze telefonisch op te volgen. "Ach wat, even geen zin. Ik ga lekker netwerken. Dat komt morgen wel."

Ik netwerk omdat...
Ga voor uzelf na waarom u naar netwerkbijeenkomsten gaat. Gaat u om klanten te zoeken? Ik hoop het niet. U gaat gedesillusioneerd naar huis. Realiseer u dat ruim 80% van de aanwezigen van een netwerkbijeenkomst op zoek is naar nieuwe opdrachten (jagers!) en dat circa 75% van de aanwezigen aangeeft niet op zoek te zijn naar leveranciers. Wie gaat er nu naar een netwerkbijeenkomst toe met als doel: Ik ga daar op zoek naar een goede coach om mijn time-managementprobleem op te lossen?

Waarom een netwerkbijeenkomst bezoeken?
Ik hoop dat er andere drijfveren zijn om een netwerkbijeenkomst te bezoeken. Denk aan gezelligheid, het heerlijk vinden om mensen te zien, te bekijken, te bevragen, te willen helpen. En als u dan een netwerkbijeenkomst bezoekt, 'bezint dan voor ge begint'. Ga niet lopen jagen. Richt u op de ander. Wees geïnteresseerd in de ander. Zet uzelf op de tweede plaats. Koppel mensen uit uw netwerk aan de ander. Heb er plezier in om met anderen te praten, lol te hebben en een relatie op te bouwen. En onderzoek waarmee u de ander kunt helpen. Durf dat te vragen!

Wat drijft u om een netwerkbijeenkomst te bezoeken?
U kunt onderaan het artikel uw reactie geven, ik ben benieuwd!
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,2
(25 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Fokje Ritsma |  http://www.fokjeritsma.nl

Ik ga naar netwerkbijeenkomsten om mijn netwerk uit te breiden, dus nieuwe relaties aan te gaan. En dat doe ik door met nieuwe mensen kennis te maken en hen te helpen, met mijn kennis of door introducties. En dat is zo ontzettend leuk.

Ook praat ik regelmatig bij met bestaande relaties (relatiebeheer)

En last but not least: ik doe ook weer nieuwe kennis op.

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

Mooie insteek, Fokje!

Eddy Hermes |  http://www.hapek.nl

Dit artikel geeft feilloos mijn kijk op netwerk bijeenkomsten weer.

Sjef Bastiaens |  http://www.bastrainingen.com

Zoek je klanten? Ga dan vooral naar een beurs. Zoek je relaties? Ga dan netwerken. Beide zaken worden nogal eens door elkaar gehaald. En dan krijg je vanzelf de netwerkparadox: hoe meer moeite je doet om op klanten te jagen tijdens een netwerk-event, des te lager is het resultaat.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..