LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten

De bedrijfspagina op LinkedIn kan verkopers goed van dienst zijn. Verbreed uw LinkedIn kennis en ontdek hoe de company-page u nieuwe prospects op kan leveren.

LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten

De bedrijfspagina, oftewel de 'company-page', is feitelijk een soort website op LinkedIn. Een plek waar u kunt aangeven waar uw bedrijf voor staat, wat u precies doet, welke nieuwsfeiten uw bedrijf heeft, etc. Weliswaar is de bedrijfspagina in veel gevallen iets wat door de afdeling marketing wordt bijgehouden, maar u kunt er als verkoper wel uw voordeel mee doen.

Profiel-omschrijving
De bedrijfspagina begint met een omschrijving van uw bedrijf. Hier staat op welke markten uw bedrijf zich richt, welke producten en diensten u aanbiedt, waar het unieke in schuilt van uw bedrijf. Aangevuld met verwijzingen naar uw daadwerkelijke website, uw adresgegevens, omvang van het bedrijf en oprichtingsdatum. Daarnaast zorgt u voor een fraaie banner en uw logo op de bedrijfspagina.
Hier dienen vooral woorden in de tekst te staan waar klanten en prospects op zoeken. Niet uw eigen vocabulaire, maar díe woorden waar volgens Googles 'keywordplanner' veel op gezocht wordt.

Bijvoorbeeld: als ik op mijn bedrijfspagina vaak de woorden 'koud bellen' gebruik, maar daar wordt niet op gezocht, dan heeft dat weinig zin. Als er echter wél op 'koude acquisitie' gezocht wordt, dan dien ik dát te gebruiken in de teksten op mijn LinkedIn bedrijfspagina.

Dit zorgt er voor u als verkoper voor, dat wanneer prospects op LinkedIn zoeken met bepaalde woorden, úw bedrijf beter gevonden wordt. En vanaf de bedrijfspagina bent u als medewerker van dat bedrijf ook weer eenvoudig te vinden, want de medewerkers van het bedrijf worden aan de rechterkant vermeld.

Company-updates
Om volgers (waarover later meer) regelmatig te informeren over waar uw bedrijf mee bezig is, kunt u 'company-updates' plaatsen. In tegenstelling tot een update op uw eigen profiel, blijven deze updates zichtbaar op de bedrijfspagina. Hier kunt u informatie plaatsen over bijvoorbeeld:
  • Succesvolle projecten bij klanten
  • Nieuwe producten en/of diensten
  • Nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf
  • Aanbiedingen
  • Beurzen waar u te vinden bent
  • Etc.

Als verkoper kunt u er bijvoorbeeld via de marketingafdeling voor zorgen dat uw eigen input op de bedrijfspagina terecht komt, waardoor uw zichtbaarheid vergroot wordt. Denk aan een project dat u verkocht heeft, een nieuw product uit uw pallet, een interessante uitnodiging voor een seminar etc. Door deze update vervolgens zelf weer te liken/delen, zullen uw 1e-graads LinkedIn-connecties daar ook weer kennis van kunnen nemen. Als die connecties het weer liken/delen komt het uit bij partijen die u nog niet kent en die u wellicht gaan benaderen.

Volgers
Bij de bedrijfspagina is het van belang dat u zoveel mogelijk volgers gaat krijgen. Volgers worden namelijk actief geïnformeerd over nieuwe updates op uw bedrijfspagina. LinkedIn heeft de mogelijkheid om actief volgers te gaan zoeken. U kunt via LinkedIn zelf (een update) of via Facebook, Twitter of Google+ mensen uit uw netwerk informeren over het feit dat uw bedrijf een company-page heeft en ze vragen deze pagina te gaan volgen.

Prospects volgen
Net zoals prospects úw bedrijfspagina kunnen volgen, kunt u als verkoper ook zelf bedrijfspagina's volgen van prospects. Op deze wijze wordt u eenvoudig geïnformeerd over ontwikkelingen binnen het bedrijf waar u uw oog op heeft laten vallen. Indien er dan iets langskomt waar u op in kunt spelen, is dat hét moment om contact te gaan zoeken met deze prospect.

Sponsored update
Een bijzonder interessante optie van LinkedIn is de 'sponsored update'. Normaliter krijgen alleen de volgers van uw bedrijfspagina een update te zien, maar u kunt ook actief de update op de tijdlijn van prospects plaatsen. U kunt namelijk heel gericht aangeven voor welke doelgroep(en) een bepaalde update interessant is. Zo kunt u er bijvoorbeeld voor zorgen dat in Nederland (of ander land of regio) alle mensen die de titel CEO, Algemeen directeur, Managing Director etc. op hun profiel hebben staan en werkzaam zijn in een bepaalde industrie, bij een bedrijf met een bepaalde omvang úw update op hun tijdlijn krijgen voorgeschoteld.

De mogelijkheden om te segmenteren zijn hier zeer geavanceerd. U kunt vervolgens betalen per click of per 1000 views en de kosten zijn alleszins binnen de perken. Zorg ervoor dat u er een 'call-to-action' aan koppelt, bijvoorbeeld een link naar een 'white-paper' waarvoor men NAW-gegevens moet achterlaten. Op die manier kunt u heel precies nagaan wat het rendement is van deze (feitelijke) advertentie.

Dit is niet iets wat u als verkoper zelf kunt doen, maar u kunt wel samen met marketing bepalen welke updates die voor u als verkoper van belang zijn, extra aandacht krijgen bij de door u bepaalde doelgroep.

Nog één tip erbij: vergeet niet de einddatum van de 'sponsored update' aan te geven, anders laat LinkedIn hem onbeperkt doorlopen.

Conclusie
De bedrijfspagina is voor u als verkoper een uitstekende manier om prospects binnen te halen. Bespreek dit onderwerp met de afdeling marketing en bepaal samen hoe u als verkoper hier maximaal mee kunt scoren (betaald of onbetaald).

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: LinkedIn, Acquisitie, Netwerken
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,3
(3 stemmen)
Reacties

Nosmetics |  http://nosmetics.be

Heel interessant, zeker omdat ik nog maar pas ben begonnen met mijn eigen bedrijf en ik was nog van plan om een LinkedIn profiel aan te maken ervoor. Bedankt.

Jan van Dongen

Nuttig. Heel nuttig.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..