Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Content op LinkedIn zorgt voor nieuwe klanten (Victor Bonke)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

De 5 mooiste social selling kansen voor 2017

Social selling wordt met het jaar belangrijker. Waar liggen uw mogelijkheden en wat is daar voor nodig? Advies en tips over de ontwikkelingen die dit jaar gaat brengen.

De 5 mooiste social selling kansen voor 2017

Als u nog steeds denkt dat LinkedIn een online visitekaartje is of een veredelde vacaturebank, dan heeft u het mis. Steeds meer mensen adopteren LinkedIn in hun dagelijkse werken, ook om leads voor verkoop te genereren. Toch krijg ik nog steeds vragen over de toekomst van LinkedIn en hoe dit sociale medium optimaal te benutten. Daarom heb ik de 5 grootste kansen voor 2017 als een serie voorspellingen voor u uitgewerkt en van tips voorzien.

1. Niche kiezen wordt sleutel tot succes
Iedereen weet dat contentmarketing zeer belangrijk is om gevonden te worden en om uw doelgroep te bereiken. Er wordt dan ook zeer veel content gecreëerd. Waar velen in 2015 nog blogs schreven over algemene onderwerpen zoals bijvoorbeeld 'webdesigner leiden' zagen we in 2016 dat de onderwerpen specifieker werden, zoals 'responsive website laten maken'. Naar verwachting zullen ondernemers en marketeers in 2017 nog meer gaan schrijven over de specifieke problemen van doelgroepen en hun oplossingen. Bijvoorbeeld: 'Vermijd deze 7 valkuilen bij het implementeren van CRM(software) voor uw bedrijf.'

Als u gerichte content deelt over dergelijke specifieke onderwerpen zult u sneller opvallen bij uw doelgroep. Men ziet u als NICHE-EXPERT. De koper en zijn kopersreis (buyerjourney) richten zich op meer specifiekere problemen. Dit betekent dus dat u keuzes zult moeten maken voor maximaal twee of drie doelgroepen. Doet u dit niet zult u terrein gaan verliezen in 2017.

Meer over hoe u uw niche kiest kunt u hier lezen op mijn blog: 6 lessen om jouw doelgroep te vinden.

TIP Schrijf alle problemen en issues op van uw ideale doelgroep. Kent u die (nog)niet, dan zult u opnieuw onderzoek moeten verrichten.

2. Klantgerichte profielen worden de norm
We begrijpen steeds beter dat we via ons netwerk de juiste mensen kunnen vinden die onze specifieke problemen kunnen oplossen. In het koopproces wordt steeds meer gebruik gemaakt van social media kanalen. Dit zet door in 2017. Alles zal efficiënter worden, dus we zoeken ook binnen ons eigen netwerk.

Uw LinkedIn profiel is er dan ook niet voor u, maar voor uw IDEALE doelgroep!
Bekijk het verschil tussen deze twee profielen eens. Wat valt u op?

Profiel 1.
 

Profiel 2.
 

Beide heren zijn eigenaar van een administratiekantoor, maar het tweede profiel geeft specifiekere informatie over wat deze persoon bijdraagt. Dit maakt zijn profiel interessanter om verder te gaan bekijken.

TIP Maak de titel van uw profiel (onder uw naam) zo specifiek mogelijk als u met deze benadering begint. Start bijvoorbeeld met 'Ik help...' of 'Ik begeleid…' Zorg daarnaast dat uw profiel zich volledig richt op uw ideale klant, inclusief een duidelijke samenvatting.

U laat zien dat u de expert bent wanneer u blogt over de issues en problemen van uw ideale klant, want bezoekers kunnen bij het bekijken van uw profiel direct uw berichten en bijdrages zien:
 


TIP Het 'Posts' gedeelte is uitermate goed voor het proces waarbij u zich als klantgerichte verkoper profileert met uw expertise. U zult sneller gezien worden als de expert en bovendien maakt u een grote kans dat uw blogs beter gelezen en meer gedeeld worden. Zo zoekt en vindt u het engagement en de verbinding bij uw ideale doelgroep. Start hier dus vandaag nog mee!

3. Verbinden op LinkedIn wordt persoonlijker en specifieker
Als uw profiel specifieker is zult u meer gerichte volgers aan u binden en zal uw gedeelde informatie persoonlijker aankomen. Ook in 2017 zullen we meer en meer gaan zien dat iedereen die zich bezighoudt met sales – zoals accountmanagers, marketeers, professionals, et cetera – hun netwerk verder zullen optimaliseren met mensen uit relevante doelgroepen. Hiermee trekt u automatisch meer mensen uit diezelfde doelgroep(en) aan.

Deze binnen uw netwerk gecreëerde doelgroep kunt u vervolgens nog eens persoonlijk en gericht inspireren op het gebied van een specifiek onderwerp. Daarmee zult u uiteindelijk sneller de gewenste ROI behalen.

TIP Creëer content die specifiek en gepersonaliseerd is en zorg dat dit ook direct duidelijk is in koppen en teasers.

4. Van lead naar sales wordt nog lastiger in 2017
Dit punt lijkt niet echt een kans maar is wel zeer belangrijk om mee te nemen. Als u zich bezighoudt met sales zult u uw account zeer goed moeten inzetten om het engagement van uw ideale doelgroep op te zoeken. U zult moeten laten zien dat u de expert bent. Ja, ook u als accountmanager in B2B! Als u zich hier terdege van bewust bent kunt u er zeker beter van worden.

Hier een kort stappenplan voor iedereen die een start wilt maken met sales en marketing via LinkedIn in 2017:

Stap 1. Optimaliseer uw profiel naar expertstatus
Stap 2. Deel gerichte content met de ideale doelgroep
Stap 3. Engage/connect met diegene die uw content leest, deelt etc...
Stap 4. Bied hulp, engage en meer, personaliseer (ga niet verkopen!)
Stap 5. Bied laagdrempelige opties en inventariseer problemen/issues
Stap 6. Haal ze van LinkedIn af en treed in gesprek

Met het laatste punt bedoel ik dat LinkedIn perfect is voor leadgeneratie maar om echt business te doen en er een saleswaardige lead van te maken, werkt het beter om elkaar te zien, face to face of via skype. Zaken doen blijft persoonlijk.

5. Accountmanagers zullen hun persoonlijke LinkedIn profiel beschikbaar gaan stellen aan hun organisatie
No way... zullen veel accountmanagers direct denken. Vaak zien ze hun LinkedIn profiel nog steeds als eigen visitekaartje. Dit is zonde, omdat hier een fantastische manier ligt voor leadgeneratie. Als iedereen binnen de organisatie zich verbonden voelt met de content zullen er meer leadkansen ontstaan. Salesteams zullen meer verantwoordelijk worden voor marketing dan ooit tevoren.

We zien met name buiten Europa al dat marketingafdelingen content maken (video's, blogposts, infographics en slideshares) voor de salesafdeling. Deze wordt na goedkeuring op het profiel geplaatst van de accountmanager en gedeeld in het netwerk. Leads worden opgevolgd en omzet volgt na het volgen van een strak proces.

Hier zitten ook voordelen aan voor de accountmanagers:
  • U wordt met zulke sterke content al snel gezien als de expert op het gebied waarop u zich bevindt. Dit maakt uw profiel zeer overtuigend.
  • Professionals, coaches en experts posten al blogs en content. Hiermee vergaren zij leads, dus waarom u niet? U hoeft hier niet zelf de expert in te zijn. Bovendien zal het bij sollicitaties als een pre ervaren worden wanneer uw account er professioneel en klantgericht uitziet.

Conclusie
Dat zijn ze, de grootste kansen op het gebied van social selling via LinkedIn voor 2017. Pas het advies en de tips toe en u zal:
  1. Meer profielbezoeken krijgen
  2. Autoriteit/expert worden voor uw doelgroep
  3. Ideale doelgroep leads ontvangen
  4. SSI-Index verhogen op LinkedIn
  5. Meer omzet en sales mogelijkheden binnen halen
Social Selling neemt juist nu met name sterk toe in de B2B sector. In de regel zijn zo'n 30 minuten per dag het meest effectief voor gebruikers die social selling gebruiken voor leadgeneratie. Wilt u weten wat uw persoonlijke strategie zou kunnen zijn op LinkedIn? Laat het mij weten in de comments of neem contact met mij op via LinkedIn.

Succes!
Massimo  Gagliotti

Massimo Gagliotti

Massimo Gagliotti is Social Selling expert. Eigenaar van EenSuccesvolBedrijf.nl. Hij helpt marketingmanagers, professionals en brandmanagers om via social selling Roadmap de nieuwe manier van verkopen te ontdekken. Hij heeft tevens een nieuw programma “de 100 dagen sprint” gemaakt die ervoor zorgt dat je via de “Roadmap” een continue stroom van klanten krijgt.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,4
(11 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Jan Verstegen

Basic informatie

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel