Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Raspaard, olifant of diplomaat

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

In B2B worden inkopers intern vaak de verkopers van uw product. Inkopers zijn er in alle soorten en maten. Houdt u daar wel voldoende rekening mee?

Raspaard, olifant of diplomaat

Ondanks uw harde werken lopen de opdrachten terug. U moet steeds meer moeite doen om uw targets te halen. Herkenbaar? Dan is het zinvol om de beslissingsomgeving van uw klant opnieuw –  en beter – in kaart te brengen: niet alleen de DMU-leden, maar ook de interne risico's die uw contactpersoon loopt,  diens risicoperceptie. U verkoopt niet alleen aan de inkoper; zorg dat u uw contactpersoon ondersteunt in het intern doorverkopen van uw boodschap. Doet u dit niet voldoende, dan werkt u misschien wel hard, maar snapt u niet waarom er te vaak op het laatste moment toch niet gekocht wordt.

Persoonlijk patroon
Om uw product/ dienst effectief te verkopen, is het essentieel om naast het oproepen en invullen van de concrete behoeften van de prospect ook het persoonlijke patroon van de inkoper in kaart te brengen.
Inkopers kunnen kritisch zijn
  • over het product (kwaliteit, prijs),
  • over de leverancier als organisatie (imago, track record)
  • over de sales-/accountmanager als persoon (type karakter en manier van communicatie)

Als de interesse is gewekt voor het product en de organisatie is ook OK bevonden, moet de klik met de inkoper gemaakt worden. En daar gaat het toch veel vaker mis dan u waarschijnlijk wilt toegeven. Dan heeft u de achtergrond en kenmerken van de inkoper zélf niet goed in kaart gebracht.
                                                
Ken de achterliggende drijfveren
Waarom haken prospects af? Waarom willen sommige prospects of zelfs klanten uit uw e-mail bestand? Welke van de drie bovenstaande items zijn de echte oorzaak van de afkoppeling? Over de echte reden laat de klant doorgaans uit zichzelf niets los.
Het makkelijkste afhaakargument vanuit de klant is natuurlijk de prijs. De discussie hierover versluierd vaak de onderliggende, echte reden. Wees daarom doortastend bij het achterhalen van het echte antwoord. Weet u de echte oorzaak, dan kunt u ook de juiste tegenargumenten aandragen om weer aan de onderhandeltafel te komen.

Afbraakrisico
Bij aankoop is het 'interne risico' dat de inkoper loopt als het misgaat, zeer waardevol om in kaart te brengen. Pas dan kunt u de inkoper helpen met het intern doorverkopen van uw product, aan andere DMU-leden of mede beslissers.
Welke typen inkopers zijn er? Salesprofessor Willem Verbeke onderscheid (in "Succesvol shapen van key accounts") de wijze waarop de volgende typen inkopers met risico's omgaan:
1. Het raspaard - kent geen enkele schrik en durft ronduit risico te lopen. Zonder moeite drukken ze hun persoonlijke agenda in de onderneming door.
2. Olifant in de porseleinkast - lijken succesvol in het doordrukken van de strategische account propositie, maar blijken al snel niet zo sterk te zijn als zij zich voorwenden. Zij drijven collega's in het harnas. Met dit type in zee gaan is gevaarlijk.
3. Weifelende diplomaat - staan wel open voor nieuwe ideeën, maar vrezen dat ze teveel uit de pas zullen lopen. Ze betrekken daarom verschillende (en vaak ook de verkeerde) mensen in de aankoop.
4. Professionele diplomaat - staan open voor nieuwe ideeën en realiseren zich ook dat ze risico lopen bij deze aankoop. Ze betrekken al in een vroeg stadium andere collega's bij het proces, zodat ze zich mede verantwoordelijk voelen voor het eindresultaat. Dit zijn de ideale sponsors voor uw product/dienst.
5. 'No balls' - staan wel open voor nieuwe strategische mogelijkheden (met bijbehorende diensten van u), maar ze zijn dermate risicomijdend dat ze geen (ferme) stap durven te zetten. Liever gewoon zitten waar je zit.
Hoe groter de belangen die op het spel staan voor de potentiële klant, hoe extremer de positieve of negatieve reacties er zullen zijn.
Een formule voor de slagingskans van uw propositie is derhalve: Invloed = Macht x Belang.
Iemand die weinig (formele of informele) macht bezit, maar wel belang vertegenwoordigt (bv ICT-manager), kan zo toch aanzienlijke invloed uitoefenen.

Breng naast de interne machtsfactoren ook de mate van 'belang' voor de organisatie in beeld en het risicoprofiel van de inkoper. Geef de officiële inkoper de juiste argumenten in handen om andere beïnvloeders te kunnen overtuigen.

What's in it for ...
Vergeet tot slot nooit om na te gaan wat de toegevoegde waarde van het aankopen van uw product is voor de CFO, de CIO, de COO en natuurlijk ook voor de CEO. Baanbehoud (of zelfs promotie) van uw beslisser kan een belangrijk extra argument zijn bij de inkoop.



Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Inkopen, Beïnvloeden
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,9
(10 stemmen)
Reacties

Harry

Als our-retail zowel als industrie-inkoper moet ik bovenstaande bevestigen: zodra de verkoper klaar is met zijn verhaal, wordt de inkoper de verkoper intern van zijn verhaal.
Oftewel: het succes van inkoper en verkoper steunt vrij fors op de "tools" en informatie, die de verkoper de inkoper aanlevert om zijn product intern "aan de man" te brengen. De inkoper is dus je primaire bondgenoot ipv je ergste vijand
En.. mijn ervaring sinds 1977 is, dat verkopers zeer slecht presteren in het presenteren van deze informatie.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel