Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord?
Het is een aantrekkelijk idee, maak fans van uw klanten. Deze schare fans maakt gratis reclame voor uw bedrijf. U hangt lekker achterover in uw luie stoel. De gebraden hanen vliegen uw mond binnen.
U hoeft nooit meer aan (koude) acquisitie te doen. Het is inderdaad een geweldig idee. Maar misschien ook een beetje onrealistisch….?! In de literatuur vindt u talloze voorbeelden van bedrijven met een schare klanten die gratis reclame voor deze bedrijven maken. Als je zoiets leest denk je onwillekeurig Jeetje wat geweldig als wij hetzelfde klaarspelen!
'Zulke bedrijven bestáán' Inderdaad geweldig als het lukt. Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: zulke bedrijven bestaan écht. Alleen zijn het er relatief weinig. En een geruststelling: als u niet tot the happy few behoort, hoeft het helemaal niet aan u te liggen. Het punt is dat mensen de neiging hebben om over producten of diensten te praten in twee extreme gevallen:
Zeer grote mate van ontevredenheid (ze zijn verrukt over een dienst, product of bedrijf). Over alles wat daar tussenin zit houdt de gemiddelde burger zijn kaken stijf op elkaar. Als mensen al praten, spreken ze veel vaker over slechte ervaringen dan over uitzonderlijk goede ervaringen. De verhouding is ruwweg één (goed) op tien (slecht). Dit zegt iets over uw kansen. Die zijn relatief klein.
Gebrek aan betrokkenheid Een belangrijke voorwaarde voor loyaliteit is de mate van betrokkenheid van de klant bij een product, dienst of bedrijf. Betrokken klanten hebben de neiging om meer te praten. Maar zeg nu eens eerlijk, hoe vaak voelt u zich betrokken?
Als u bent zoals ik, niet al te vaak. Het heeft trouwens weinig te maken met het bedrijf. Zelfs als ze een buitengewone prestatie leveren (heel veel bedrijven leveren prachtige prestaties). Helaas valt het nauwelijks op omdat er zoveel perfecte producten zijn waaruit u kunt kiezen. Hebt u al eens mond-tot-mond reclame gemaakt voor het toiletpapier waarmee u dagelijks uw billen afveegt? De koffie die u elke dag drinkt? De supermarkt waar u boodschappen doet? De kantoorartikelen die u gebruikt? Ik vermoed van niet.
Maar... wat als het persoonlijk wordt? Bij persoonlijke dienstverlening is de betrokkenheid over het algemeen groter. Dus nemen de kansen op mond-tot-mondreclame ook toe. Ik denk bijvoorbeeld aan professionele dienstverleners als advocaten, accountants, adviseurs of trainers. Maar dan nog. Die hebben ook te kampen met knelpunten die buiten hun invloedsfeer liggen. U vertelt een vriend over uw geweldige ervaringen met uw advocaat. Helaas heeft uw vriend op dat moment geen advocaat nodig. Einde verhaal.
Neem nou trainers. Pas sprak ik over dit onderwerp met een deelnemer aan één van mijn trainingen. Hij was razend enthousiast over mijn training. Dus vroeg ik: Heb je er al met iemand anders over gesproken? Zijn reactie: Ja hoor, met mijn vriendin! Ik (lachend): Hoe groot is dat kans dat ze zich inschrijft voor een van mijn trainingen? Hij: Die is er niet, want ze werkt in de verpleging! Einde verhaal.
Nog meer doodlopende wegen Is dat alles? Helaas niet. Lang niet elke vriend of kennis volgt uw welgemeende en goedbedoelde adviezen op. Pas nog. Iemand was laaiend enthousiast over een tapasrestaurant waar hij had gegeten. Om deze mond-tot-mondreclame effectief haar werk te laten doen waren er twee belemmeringen: het restaurant bevindt zich in een plaats waar ik nooit kom en ik ben helemaal geen liefhebber van tapas. Uiteraard heb ik hem dat niet verteld, je wilt zijn 'feestje' niet verstoren. Ik hoorde gewoon belangstellend zijn verhaal aan. Opnieuw einde verhaal.
Is dit alles? Nee! Onlangs gaf ik een training. De klant vroeg mij waar wij die training het beste konden organiseren. Ik stelde een plaats voor waar ik al vaker was geweest en goede ervaringen mee had opgedaan. In het congrescentrum waren ze er eventjes met hun hoofd niet bij en verknalden die sufferds de zaak hopeloos. Ik pas er wel voor op om deze tent nog een keer bij iemand anders aan te bevelen. Mensen zijn voorzichtig met aanbevelingen omdat hun reputatie in het geding is. Zeker op de zakelijke markt.
► Het probleem is dat de voorvechters van het fenomeen mond-tot-mondreclame de zaak schromelijk overdrijven.
Maak aan de hand van wat u hebt gelezen eens een kansberekening. Bedenk: - alle ervaringen,
- is de klant betrokken?
- geweldige ervaringen,
- de verhouding een op de tien,
- talloze doodlopende wegen.
Kortom: zoveel geslaagde acties blijven er niet over. In een ideale wereld zou mond-tot-mondreclame moeten werken. In de wereld waarin wij leven, werkt het vaker niet dan wel. Als u met uw marketing- en verkoopbeleid te zwaar leunt op mond-tot-mondreclame is de kans groot dat u van een koude kermis thuiskomt.
Tip Zet meerdere lijntjes uit voor het werven van nieuwe klanten.
PS. Een bewijs voor mijn beweringen in dit artikel is dat ik het op dit moment behoorlijk druk heb met mijn trainingen. Ik hoor met name professionele dienstverleners steen en been klagen: Mijn netwerk levert op dit moment weinig tot niets meer op! Al die loyale klanten laten het eventjes afweten
Michel Hoetmer Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers' Klik hier
|