Veel mensen en dus ook verkopers zijn vandaag de dag lid van LinkedIn en hebben een aantal connecties. De meeste mensen stellen zich echter de vraag: wat kan ik er nu eigenlijk mee? Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor mij?
De belangrijkste redenen waarom LinkedIn nu zo'n krachtige ondersteunende tool is, zijn:
Het is de grootste zakelijke netwerk website wereldwijd met meer dan 80 miljoen leden, waarvan meer dan 2 miljoen Nederlanders en meer dan 700.000 Belgen.
De grote kracht van een website van LinkedIn is dat het de relaties tussen mensen zichtbaar maakt.
Het gevolg van deze twee aspecten is ten eerste dat de kans dat de persoon met wie u zaken wil doen een profiel op LinkedIn heeft, groot is en ten tweede dat u kunt zien via wie u met deze persoon in contact kan komen. Laat de eenvoud hiervan u niet weerhouden om er licht over te denken. Nooit tevoren hadden we de mogelijkheid om te zien wie van onze persoonlijke contacten ons bij onze prospects aan tafel kon krijgen.
Slaagkans Goede verkopers dachten vroeger al na over aan wie ze referrals of doorverwijzingen konden vragen. Het is immers veel gemakkelijker zaken doen als iemand die u en uw prospect kent, jullie beiden met elkaar in contact brengt. Het vertrouwen dat er tussen de twee andere partijen is, wordt doorgegeven aan u, wat uw slaagkansen enorm doet stijgen. Wat deden goede verkopers dus voor LinkedIn bestond: ze dachten na wie uit hun netwerk potentiële klanten zou kunnen kennen. Het nadeel van deze aanpak is dat ze veronderstellingen moesten maken wie potentiële klanten zouden kunnen kennen. Een bijkomend nadeel was dat ze soms doorverwijzingen kregen naar mensen of organisaties die uiteindelijk geen potentiële klant bleken te zijn. Met tijdsverlies tot gevolg.
Zoeken naar potentiële klanten LinkedIn helpt om hiermee veel effectiever en efficiënter om te gaan. Met LinkedIn kunt u namelijk de situatie omkeren: i.p.v. te starten met veronderstellingen wie uit uw netwerk u bij potentiële klanten zou kunnen introduceren, gaat u op LinkedIn zoeken naar uw potentiële klanten (op naam of via parameters zoals functie en sector). Aangezien er al heel veel mensen lid zijn van LinkedIn zult u de meesten niet alleen vinden en hun naam, functie en organisatie terugvinden, maar ook via wie u met hen verbonden bent.
Linkedin toont de relaties LinkedIn legt heel veel relaties tussen mensen bloot waarvan u nooit had gedacht dat ze elkaar zouden kunnen kennen. Het is immers al moeilijk genoeg om op de hoogte te blijven van de veranderingen in ons eigen netwerk, laat staan het netwerk van ons netwerk. LinkedIn toont deze relaties. Het kan dus goed zijn dat uw buurman met wie u nooit over zaken praat, maar met wie u zich wel eens geconnecteerd hebt op LinkedIn de prospect kent waarmee u al zolang zaken mee probeert te doen!
Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers "Let's Connect!" en "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken". Hij en zijn team zorgen ervoor dat mensen zich comfortabeler voelen op netwerkevenementen en dat verkopers omzet via LinkedIn en doorverwijzingen realiseren zodat ze geen cold calling hoeven te doen.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.