Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Koffie...? vroeg de inkoper smalend...

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Inkopers zijn slimmer dan menig verkoper. Wist u dat vele inkopers verkooptrainingen volgen en verkoopboeken lezen? Weet u waarom ze dat doen?

Koffie...? vroeg de inkoper smalend...

Dat doen ze om zo aan te zien komen welke verkooptechniek u gaat gebruiken en daar een pa(t)sklaar antwoord op te hebben.

De koffietest
Het was enige tijd geleden, ik weet het nog goed. Als verkoper had ik na maanden bellen eindelijk een afspraak kunnen maken bij een prospect in Eindhoven. Vanuit Amsterdam had ik 50 mogelijke vragen van een inkoper opgesteld (geleerd in een verkooptraining)  en daar goede antwoorden op bedacht. En die was ik in mijn autorit nog eens aan het doornemen. Nee, zo goed voorbereid als deze keer was ik nog nooit…

Om 09.00 kwam ik bij de prospect het kantoor binnen, een kan koffie stond klaar! En wat had ik daar een zin in. Én, koffie is natuurlijk een van de meeste gebruikte communicatiesmeermiddelen van een verkoper. We zouden door de koffie al snel een innige relatie opbouwen, zo was mijn gedachte. Maar koffie bood hij me niet aan. Het gesprek verliep stroef en geen van de 50 voorbedachte vragen werden gesteld, waardoor mijn voorbereide antwoorden waardeloos waren geworden.
Pas na 3 uur (!) stelde hij me de verlossende vraag: Oh, wil je trouwens nog koffie?, vroeg de inkoper smalend. De laatste zinnen waren gezegd en ik had er toch 3 uur gezeten, dus ik dacht: helemaal zo als ik wilde liep het niet, maar ik zie toch een kans. Want nu bood hij me  toch de entree naar een soepeler gespreksonderwerp. Waarin ik kon proberen om hem in een meer ontwapenender setting toch soepel naar de order kon vragen. Ja, antwoordde ik, graag!
Hij schonk de koffie in (wat een smerige vlekkerige witte oude koffiekan was dat toch) in mijn ietwat lullige koffie kopje. Ik proefde van de koffie, die er na 3 uur gewacht te hebben in de koffiekan natuurlijk niet al te best meer uit kwam. Nu weet ik wat goede koffie is, maar dit was een van de ranzigste kopjes koffie die ik ooit aangeboden had gekregen.

En, hoe smaakt de koffie?, vroeg hij vervolgens. Wat te zeggen, dacht ik toen. Je mag een aangeboden kop koffie immers nooit in de mond kijken. Nou prima hoor!, was mijn antwoord. En dat had ik niet moeten doen.

Crucial conversations: Nu heb ik je!
Nu heb ik je, antwoordde de inkoper. Wat?, stamelde ik. Je bent een duidelijke type 2, zo vervolgde hij.
Wat bleek? Ik was zojuist in de koffietest getrapt. Het is een psychologische test, waarin je snel kunt achterhalen met wat voor een karakter je te maken hebt. Ik was type 2. Een persoon, die als valkuil heeft vaak ja te zeggen, maar nee te doen. Iemand die het niet leuk vindt om onaardig gevonden te worden. Een pleaser.

De inkoper was een crucial conversation gestart. Het deel van het gesprek waarin het erom gaat spannen hoe je gaat reageren op een provocerende vraag.
De inkoper bleek (volgens dezelfde test) een type 3. Deze staat lijnrecht tegenover karaktertype 2. Een type die op de koffietestvraag (Wil je koffie? of Hoe vind je de koffie) een antwoord gaf dat als 'niet meegaand' geclassificeerd kon worden. Nee, ik heb liever thee.

Waarom geeft een type 3 dit soort antwoord? (volgens de psychologen) Omdat dit type niet beïnvloed wil worden. Als je iemand vraagt of hij/ zij koffie wil en het antwoord is JA, dan sta je als gever mentaal toch 1-0 voor. En dat wil een type 3 dus niet. Hij/zij wil zelf de controle houden. 
De inkoper vertelde me: Kijk, ik doe graag zaken met mensen die eerlijk zijn en die ik kan vertrouwen op wat ze zeggen. Deze koffie is bocht, dat weet ik zelf ook wel. Dus het ís helemaal geen lekkere koffie. Dat lieg je. Maar je zegt het om maar de opdracht te krijgen. Dus hoe kan ik je nu op je andere woorden nog vertrouwen? Verbouwereerd en verslagen door de koffietest verliet ik het gebouw.

Inkoper op verkooptraining
De inkoper had deze wijsheden opgedaan op een verkooptraining. Nog nooit heb ik een verkoper gesproken (en dat zijn er toch wat geweest) die een ínkooptraining gedaan heeft. Maar doe je een training waarin je in de huid kruipt van de andere partij, waarmee je moet onderhandelen, dan weet je ook hoe ze denken en hoe ze handelen. Al was het alleen maar doordat je een hele dag met hen praat.

Tips  voor slimme verkopers
Tip 1
Realiseer u dat veel inkopers reeds communicatietrainingen gehad hebben. Iets waar veel verkopers van vinden dat ze dat niet meer nodig hebben. Inkopers zijn doorgaans analytisch van aard. Meer het type denker. Leergierig.

Tip 2
Doe eens een inkooptraining. Nu weet u waarom.

Tip 3
Wees leergierig. Verdiep u in de psychologie van de mens. De karakters. Hun valkuilen en welke communicatiestrategie u kunt hanteren om de juiste 'coole' antwoorden te geven tijdens crucial conversations. Volg trainingen en/of lees boeken en artikelen over communicatiepsychologie of juist inkopen.

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Salestraining, Inkopen
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(163 stemmen)
Reacties

Interessante case. Nu ik dit lees bekruipt mij het gevoel dat deze inkoper/verkoper technieken ook worden toegepast bij sollicitaties.

Bij de vraag "Wil je koffie?" zal ik denk ik nu eerder ja zeggen dan te vragen of er ook thee o.i.d. mogelijk is.

Groet,
Jos

Dennis Jansen |  http://www.develop-tc.nl

Goed artikel Richard, complimenten! Leerzaam dat hier eens wat dieper op ingegaan wordt, hier lees je namelijk niet zo vaak iets over, maar zeker belangrijk in gesprekken.

Mvg,

Dennis Jansen
Develop Training & Coaching

Glenn Tengker |  http://www.10kr.nl

Interessant artikel Richard. Ik weet dat er veel inkopers zijn die verkooptechnieken gebruiken en daar probeer je toch rekening mee te houden. De zaak omdraaien door als verkoper een inkoop training te volgen is inderdaad een hele goeie, zo zie je maar weer, je leert elke dag. Toch vraag ik me af of er verkopers zijn die de guts hebben om tegen een "mooie" prospect te zeggen dat ze de koffie niet te z..pen vinden. Ik denk dat ik toch voor de optie van Jos zou kiezen.

Mvg
Glenn

Eric van Heeswijk |  http://www.erbico.com

Geweldig en zeer herkenbaar thema. Ik zou echter om de controle over het gesprek te behouden en/of terug te winnen de uitnodiging als volgt weigeren: "Nee, dank u, ik heb nog een afspraak en daar wil ik ook niet te laat komen.Ik maak graag gebruik van uw aanbod bij ons volgende gesprek. Wanneer schikt het u?”
De reden hiervoor is dat de inkoper het uiteindelijk toch aanbiedt en dus mijn zaak nog niet verloren is.

Overkamp

Is de kern van het verhaal niet gewoon, blijf jezelf...

Cursusen ok, maar probeer niet iemand anders te zijn dan je werkelijk bent...

De beste verkopers die ik ken volgen helemaal geen cursussen, die zijn zichzelf (stralen daardoor zelfvertrouwen uit) en hebben, nu komt het: passie voor hun product/werk... Daar zit het geheim!

piet buyck |  http://www.verkochtpb.be

Persoonlijk vind ik het een nogal simpele aanpak van die aankoper die beleefdheid verwart met eerlijkheid. Misschien moet je als bedrijf toch maar geen zaken doen met bedrijven die niet het minste basis respect voor je kunnen opbrengen. Ik hoop dat de rest van het gesprek tenminste over het produkt en je aanbod ging. Dit gaat hier duidelijk niet over een verkoopstrategie, maar over verkoop aan aankoop truukjes.

Marja Schermacher

Ja, zo zie je maar weer, eerlijk duurt het langst. Of je nu wel of niet iets verkoopt, het blijft altijd zaak om eerlijk tegen de klant te blijven. Dus ook maar eerlijk over zijn koffie. Maar wel een leerzaam voorbeeld, om goed te onthouden.

Coen Lievaart |  http://www.dehooplievaart.nl

Strategieën, verkooptechnieken, valkuilen, type 1 t/m.....Ik word er nu al moe van. En dat allemaal om een kopje koffie. Nog even en we moeten verplicht een studie psychologie afronden om de opmerking:"Koekje erbij!" te kunnen hanteren.
Mijn echte vrienden vragen zelf om koffie als ze daar trek in hebben en slaan thee af als ze de voorkeur aan een pilsje geven. Aantrekkelijke verkopers lijken op mijn vrienden; die niet in hun hoofd de boel krampachtig proberen te regisseren, maar die openhartig hun behoeften mede-delen. Dit is het echte contact waar ik voor ga......!

Bert Radema |  http://www.pollb2bcrop.com/

Interessante casus inderdaad en kennis over elementaire psychologische gedragskenmerken van mensen is nooit weg, maar ik sluit me volledig aan bij commentaargever Overkamp: blijf jezelf.

Een ervaren inkoper zal altijd door de recentelijk aangeleerde foefjes van junior/medior sales reps prikken terwijl een uitermate ervaren en bedreven sales die junior foefjes helemaal niet nodig heeft.

Bart Sterk |  http://www.sistraining.nl

Beste Richard,
Verbaast ben ik te lezen, dat een professional salestrainer als jij een dergelijke "techniek" aanprijst.
De hele aanpak is spelgedrag, en bij mij wekt dit zeker wantrouwen. Géén van beide personen is zichzelf, en dit kan nimmer een basis voor een relatie zijn.
Technieken zijn manipulatief en dat is juist wat ik niet op prijs zou stellen.
Oprechte interesse vóór de ander werkt wél; én het geeft vertrouwen.
Mensen typeren geeft te vaak vooroordelen.
Binnen mijn ervaring is jezelf zijn, en je open stellen een prima wijze om de ander ook tot praten te bewegen.

Succes met je trainingen.
Hubertus Sterk
Professional salestrainer
www.sistraining.nl

Eric van Heeswijk |  http://www.erbico.com

Ik reageer graag op de verschillende commentaren. In principe kan ik me vinden met de inhoud van deze, maar ik vind wel dat je de ervaring van de verkopers zou moeten rangschikken. Beginnen we bij de doorgewinterde verkoper dan moet hij deze "tactiek" meteen door hebben en gaan we naar de "rookies" die hebben dit meestal niet direct helemaal door. Dan kunnen ze wel degelijk op het verkeerde been worden gezet. Voor deze groep kan het dus wel degelijk een goede raad zijn. Neemt op zijn beurt weer niet weg dat we niet iedereen over een kam moeten scheren.Zo heb je even zo zeer de "ervaren" inkoper en de "rookie" en dan krijgen we dus een heel scala van mogelijkheden. Ik blijf erbij dat Richard met zijn advies een grote groep potentiële verkopers bereikt.

Beste Richard,
Mooie anekdote. Ik heb hetzelfde ooit meegemaakt. Na een 1/2 uur vroeg ik echter zelf maar om een bakkie (had daarna wel de opdracht binnen!). Maar met alle respect: wat doe je 3 uur lang bij een klant op verkoopgesprek? Mijn tip: binnen een uur wegwezen! Zonde van je tijd!

michiel

misschien een beetje flauw: als het "koffiekan" is, dan is het ook "koffiekopje" natuurlijk. En geen koffie kopje. Correct schrijven is best belangrijk, denk ik.

Martijn

inkopers en verkopers die zo te werk gaan, zijn bezig met een spel en niet met de zoektocht naar waarde.

Dit soort inkopers en verkopers zullen ook niet de "prijzen gaan winnen" voor beste verkoper/inkoper.

Mensen in een hokje (types) stoppen volgens een algemene en theoretische indeling/rubricering en deze leidend maken, hebben geen mensenkennis en vellen de verkeerde oordelen. Je moet deze theorieën op een goede manier gebruiken in je achterhoofd, dus op de hoogte zijn.

Vanzelfsprekend zit er een spelelement in verkopen, maar het is geen spelletje, het gaat om geld & waarde.

Sales is een vak en trucjes kunnen helpen, maar veel trucjes stroken niet met je authenciteit en zullen dus een (zeer) laag rendement hebben.

Succes !

Martijn | BIZNIZcoach

Nanda

Wat is er op tegen om na een pakweg 20 minuten te zeggen, zullen we even een kleine pauze houden voor een kopje koffie, ik denk dat u daar na dit verhaal ook wel trek in heeft? Volgens mij heeft daar nog nooit iemand een order op verloren.

Ha Richard en de anderen,
Grappig, elke verkoper heeft dit soort ongemakkelijke momenten. Bij Gazing geven ze overigens salestrainingen die uitgaan van de koper. Ik weet niet of dit ook werkt bij inkopers.

Fijn al die tips van iedereen. Ik weet niet of ze voor mij gaan werken. Ik ben nu eenmaal niet zo handig, ondanks dat ik heel veel salestrainingen heb gehad. Ik ga het proberen.

Bedankt.

Stefan

Heel herkenbaar. Ik probeer tegenwoordig gewoon maar eerlijk te zijn, en niet te beloven wat niet kan. Vaak op mijn eerlijkheid en oprechtheid kopen mensen toch een auto bij mij.

Dan ben ik misschien niet de slimste, en de gladste - maar verschil moet er zijn en mensen waarderen het zeker.

Laatst kwamen mensen voor een diesel, en die reden zo'n 7.000km per jaar. Natuurlijk, in elk verkoopgesprek is het heel makkeiljk (nog 2,5 jaar wegenbelasting vrij, geen BPM, heel zuinig, lekker koppel, betrouwbaar) met goede verkoopargumenten te komen. Die auto had ik zo verkocht. Een goeie inruil en tekenen maar.. maar ik heb ze aangeraden een benzine te kopen. Die was wel is waar qua aanschaf niet eens veel duurder, maar op het eerste gezicht in het gebruik wel.

Heb ze dit aangeraden omdat bij 7.000km p/j korte ritjes zo'n dieseltje enorm verstopt raakt, je over 2,5 jaar wegenbelasting gaat betalen en dat een roetfilter etc. geheid stuk gaat met zulk gebruik.

Weken niets van gehoord, en toen kwamen ze toch langs en kochten een benzine. Andere merken hadden misschien nog wel betere benzine auto's, maar hier werden ze eerlijk geholpen zo vonden ze.

Eerlijk duurt het langst zeggen ze, het klopt nog ook!

Stefan

Martijn van BIZNIZCOACH, dat vind ik juist niet. Eigenlijk wat jij zegt is hetzelfde. De inkoper/verkoper die een spelletje speelt stop jij in een 'hokje'. Iedereen heeft zn eigen manier. Nu was dit vast een hele slimmme/extreme inkoper maar deze inkoper zocht vast gewoon iemand waar hij op kon bouwen en hij goede zaken mee kon doen en die inkoper kan op die manier dus een goeie deal garanderen voor zijn werkgever. Op zijn mannier. Daar gaat het om.

Bjorn Vos |  http://www.nlpsales.nl

De moraal van dit verhaal voor mij is dat er blijkbaar aan inkoperszijde ook amateurs als deze inkoper rondlopen.

Gerben

Als je eerlijk bent en reageert ben je oprecht. Dat zien en voelen mensen...

Staas de Wijs |  http://www.lebuacoffee.com

Waarom beginnen al die training specialisten geen eigen bedrijf dan zijn ze zo miljonair toch? Ik mijn optiek zijn de belangrijkste argumenten passie, productkennis en creativiteit oftewel luisteren naar de wensen van je klant.
De zogenaamde nieuwe generatie bachelors en masters hebben totaal niet meer het lef om zelf een gesprek aan te gaan en voor hun eigen mening uit te komen, zo is ook elke vorm van creativiteit ver te zoeken binnen vele sales teams omdat binnendienst medewerkers daar niet mee om kunnen gaan.
Maar toch blijft sales het mooiste vak dat er is.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel