Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ?

Je kunt op dit moment de kranten en vakbladen niet openslaan of er wordt wel iets geschreven over LinkedIn of over Social Media in het algemeen. Toch lijkt het erop dat veel verkopers LinkedIn nog links laten liggen.

LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ?

Is dat terecht? Wat is de kracht van LinkedIn bij het acquireren van nieuwe klanten?

LinkedIn en acquisitie
Kijkend naar koude acquisitie, mijn specialisme, dan kan LinkedIn op prima wijze helpen in zowel de voorbereidingsfase, voordat u gaat bellen, als in de uitvoeringsfase, het daadwerkelijk bellen.

Voorbereidingsfase
Was u in de voorbereidingsfase van koude acquisitie in het verleden gewend om een bestand te kopen met namen van functionarissen binnen een bedrijf en dan na wat speurwerk op de website van het bedrijf de prospect te gaan bellen, dan kunt u nu met behulp van LinkedIn deze informatie flink verrijken. De naam die u hebt 'gekocht' kunt u in LinkedIn invoeren en direct inzicht krijgen in zaken als:

  • Hoe lang werkt hij of zij daar al
  • Wat is precies de functietitel
  • Waar heeft hij of zij hiervoor gewerkt
  • Hoe ziet hij of zij eruit (schatting van leeftijd)
  • Welke opleiding heeft hij of zij gevolgd
  • Wat zijn zijn of haar interesses (buiten werk)
  • Wie kennen we gemeenschappelijk, wie is onze 'tussenpersoon' ?


Met deze informatie achter de hand komt u beter beslagen ten ijs als u iemand belt; het 'koude' is er al deels af omdat u meer weet dan alleen een naam. Bovendien kunt u gemakkelijk de gemeenschappelijke kennis (de tussenpersoon) vragen u een introductie te verschaffen naar de persoon die u graag wilt spreken. Bel daarom eerst met de tussenpersoon, probeer te achterhalen of er mogelijk interesse zou kunnen zijn in uw product of dienst en vraag de tussenpersoon u te introduceren cq als referentie te fungeren.

U kunt nog een stap verder gaan en uw prospects rechtreeks uit LinkedIn halen; dan hoeft u geen adressen meer te kopen zelfs. Door een zoekopdracht te gebruiken (advanced search werkt daarbij het beste), kunt u heel eenvoudig lijsten met prospects samenstellen. Voorwaarde is dat u goed duidelijk hebt wat, wie en waar u precies zoekt (uw doelgroep).

Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk kan dit wellicht illustreren. Ik zoek in de regel contact met commercieel directeuren, onder andere van ICT-organisaties en wel in heel Nederland. Door in advanced search als titel commercieel directeur (current) te gebruiken en in industry voor Information Technology te kiezen, locatie Nederland aan te houden en tenslotte relationship op 2nd connections te zetten, krijg ik een enorme lijst aan potentieel te benaderen prospects. Hierna is het een kwestie van verder zoeken naar de meest relevante en degenen die connecties hebben met de beste 'tussenpersonen'.

Uitvoeringsfase
Ook in de uitvoeringsfase biedt LinkedIn mogelijkheden om het koude telefoongesprek op te warmen. De informatie die u namelijk verzameld hebt tijdens de voorbereidingfase zou u prima kunnen gebruiken in bijvoorbeeld uw openingszin. U zou het daarbij bijvoorbeeld kunnen hebben over een gemeenschappelijke achtergrond, gezamenlijke interesses of over de tussenpersoon bij wie u eerst informatie hebt verzameld.

U kunt ook eerst via de mail contact leggen met uw prospect. LinkedIn schermt dit wel behoorlijk af (tenzij u een betaald account hebt), maar er is een uitstekende omweg. Die omweg heet groepen. Deze groepen zijn gebaseerd op een bepaald onderwerp, thema, professie, regio etc. Als u in de voorbereidingsfase hebt gezien dat uw prospect lid is een bepaalde groep kunt u overwegen ook lid te worden. Zodra u dan lid bent van die groep ontstaat namelijk de mogelijkheid om rechtstreeks met alle leden binnen die groep (en dus met uw prospect) per mail contact te leggen. Hiermee omzeilt u secretaresses (gatekeepers) die lastige vragen stellen en komt u rechtstreeks in de interessesfeer van uw prospect terecht.

Ook kunt u zien welke discussies uw prospect heeft gestart of op welke hij antwoorden heeft gegeven, kennelijk heeft hij of zij iets met dat onderwerp. U kunt overwegen ook eerst een paar keer inhoudelijk met elkaar contact te hebben binnen de groep voordat u besluit een directe mail te sturen. In die mail kunt u dan refereren aan de discussie die u met elkaar gevoerd hebt in de groep en dat u het interessant zou vinden elkaar een keer live te ontmoeten voor een kop koffie.

Ten slotte een laatste suggestie om als verkoper LinkedIn te gebruiken om te acquireren. Regelmatig zult u in uw mailbox berichten vinden over uw contacten (updates). Hier kunt u bijvoorbeeld zien dat één van uw goede klanten inmiddels een andere baan heeft gekregen. Zou het een idee zijn die relatie tzt te bellen en te vragen of het bedrijf waar hij nu voor werkt ook behoefte zou kunnen hebben aan de producten of diensten die hij eerder van u heeft gekocht? Deze updates zijn dus een prima manier om nieuwe klanten te vinden, doordat u daar opeens een bestaand contact hebt zitten.

Conclusie
LinkedIn is voor veel verkopers een zeer rijke bron aan informatie, die u uitstekend kunt gebruiken om nieuwe klanten te vinden en (warmer dan voorheen) te benaderen.

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Koude Acquisitie, LinkedIn
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,2
(29 stemmen)
Reacties

H de Blois |  http://www.econosto.nl

Een helder en KoBo (kort en bondig) stuk met nieuwe en toe te passen inzichten.

Jeroen Bleekman |  http://www.a4consult.nl

Ik adviseer mensen altijd om de mogelijkheid om mail te ontvangen van de leden van een groep uit te zetten. Ik denk echter dat dit in de praktijk nog weinig gebeurt, omdat de menuoptie een beetje verstopt zit en default aan staat.

Overigens gebruik ik de overige info van LinkedIn wel zoals hierboven beschreven. Acquisitie wordt hierdoor veel gerichter.

Henri van Deursen

Dit is informatie waar je als verkoper in de dagelijkse praktijk veel aan hebt. Ofwel, ik ben zelf een enthousiast gebruiker van het LinkedIn netwerk voor zakelijke doeleinden en probeer voortdurend de voordelen en functionaliteit van de informatie uit dit netwerk te vertalen naar mijn dagelijkse beroepspraktijk.

Melvin Silva

LinkedIN =

99% commerciele mensen op zoek naar handel
0.5% Beslissers die handel te verdelen hebben
0.3% accounts omdat het bedrijfspolicy is
0.2% ooit aangemaakt maar doe er niks mee

Dat zijn de echte cijfers.
Ik kijk uit naar de reacties in de lijn van: geven en nemen/LinkedIN zien als aanvulling

Naast het gebruik van LinkedIn als tool om klanten te werven, is het ook zeer geschikt om klanten te binden. Dat kan op verschillende manieren. Als je ziet dat iemand van bedrijf wisselt, wat is er dan leuker om die persoon te feliciteren met zijn/haar nieuwe functie? En zo zijn er nog meer mogelijkheden. Kortom LinkedIn is een prima middel ter ondersteuning van je verkoop.

Jeff Dadema |  http://www.letsgoactive.nl

Goed artikel! Heb zelf ook een stuk geschreven over LinkedIn: http://www.missethoreca.nl/Home/Article/2013/9/Laat-LinkedIn-voor-u-werken-1377799W/

Wij leren verkopers in onze Salesopleiding actief met LinkedIn te werken. het is een fantastische salestool. Zonde dat veel verkopers het nog niet weten in te zetten.

Alex Goja

Interessant artikel. Ik ben zelf ook "gebruiker" van Linked In en heb toch wel een paar kanttekeningen.

Het gebruik van Linked In als info-tool is een waardevolle suggestie, echter bedenk dat veel personen hun functies en posities aandikken (zie ook de reactie van Melvin Silva)

Het introductie verhaal via de "tussenpersoon" (common) werkt meestal alleen als jij en je target ook werkelijk "contact" hebben met die tussenpersoon.

Met betrekking tot de contact opname via Linked IN: dat werkt nu nog omdat het slechts incidenteel door een handje vol mensen wordt gedaan. Het is nu dus nog "opvallend". Als elke "verkoper" deze methode gaat hanteren treedt er snel verzadiging op en zijn de contacten het snel beu en reageren niet meer.

Maar: probeer en leer!

Ine Van Hofstraeten |  http://www.topverkopertips.be

Goede tips.
En het lid worden van dezelfde groep is inderdaad een heel goede manier om op die manier in contact te komen met mogelijke prospects.
Dank je wel!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel