Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Hoe kleedt een vrouw zich voor succes

Vrouwen in het nadeel

Hoe kleedt een vrouw zich voor succes
De meeste leidinggevende posities worden ingenomen door mannen, terwijl vrouwen in veel gevallen ook leiding zouden kunnen geven aan een team. Vrouwen moeten vaak extra veel moeite doen om hetzelfde te bereiken als mannen. Het gaat dan niet alleen maar om de inhoud of de prestaties, maar vooral om de perceptie van je (potentiële) leiderschapskwaliteiten als ambitieuze vrouw en dat kan je beïnvloeden met wat je draagt.

Observeren op kantoor
In een onderzoek naar het effect van verschillende kantoorkleding op hoe vrouwen worden gezien en ingeschat, liep ik door kantoren van klanten en maakte notities van hoe dames gekleed waren. Vervolgens kleedde ik een model in een paar geobserveerde outfits. Het model zat steeds in dezelfde pose en de enige variabele was de kleding die zij droeg.

Vraagstelling  
De foto's waren op A4-formaat afgedrukt en werden steeds door elkaar geschud zodat je respondenten de fotoreeks elke keer in een willekeurige volgorde bekeken. Geen enkele foto was op die manier in het voordeel. Bij deze foto's stelde ik de volgende vraag: 'Een manager die leiding geeft aan een projectteam vertrekt. Er moet een vervanger gekozen worden. Geef aan welke vrouw volgens u het meest effectief zal zijn in het geven van leiding.' Respondenten moesten het fotonummer opschrijven van de vrouw die volgens hun intuïtieve inschatting het meest effectief is als manager. Ik vroeg ook het fotonummer te noteren van de vrouw die zij het minst effectief achtten als leider, om zo te bepalen wat je in elk geval niet moet doen.




Resultaten en interpretatie
De outfit die het ruimschoots wint met 73% is het grijze pakje met een krijtstreepje. Nu zat er in deze reeks slechts één zo'n jasje, maar in een ander project heb ik dezelfde reeks gebruikt met daarin ook een foto van een donkerblauw jasje. Daar scoorden het grijze en blauwe pakje ongeveer even hoog. Op de tweede plaats komt het bruin geruite jasje. Bruin scoort slecht in alle projecten die ik gedaan heb, zowel voor vrouwen als mannen, ook al is het een seizoen in de mode. Blijkbaar is bruin niet een kleur die mensen onbewust associëren met zakelijkheid. Het zalmkleurig jasje met 9% op de derde plaats is wel vrouwelijk, maar triggert misschien associaties met 'soft', 'modieus' en typisch 'vrouwelijk' wat niet wordt verbonden met effectief leiderschap. Ten slotte scoort het lichtblauwe twinsetje niet meer dan 1%. Het ziet er keurig uit, maar bij niemand roept deze vrouw iets op van een echte potentiële leider.

Advies
Het is niet genoeg om alleen tegen je superieuren te zeggen dat jij wel leiding kunt geven, je moet die verbale claim ook matchen met je visuele boodschappen. Bepaalde kleding helpt suggereren dat je effectief zult zijn in leidinggeven, verantwoordelijkheden dragen, resultaten boeken, enzovoort. In deze fotoreeks ging het om leiderschap. In jouw functie en werksituatie ligt het accent misschien anders. Toch moet je eens kijken wat je wilt bereiken, welke kenmerken en eigenschappen je zou moeten projecteren en in hoeverre je kledingstijl daarop aansluit. Ook al heb je het allemaal in je, je moet wel de kans krijgen om jezelf te bewijzen naar superieuren, collega's en klanten. Natuurlijk is dit een specifiek voorbeeld, maar probeer van hieruit de vertaalslag naar je eigen functie te maken en stem je garderobe geleidelijk af op je ambities. De juiste kleding helpt je de indruk te maken dat je een leider bent; dan zullen mensen je sneller een kans geven dat inhoudelijk waar te maken. Trek dus alles uit de kast. Letterlijk en figuurlijk.

Robert Willemsen
Klantgerichtepresentatie.nl

Robert Willemsen

Robert  Willemsen
Robert Willemsen is presentatietrainer en auteur. Hij houdt zich voor bedrijven bezig met image onderzoek, dress codes en zakelijke omgangsvormen. Hij is de enige in Nederland die flexibele dress codes opstelt a.h.v. (foto)research. Willemsen is o.m. auteur van “De stijl van succes”.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Kleding, Vrouwen in sales
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,1
(65 stemmen)
Reacties

Letitia van der Merwe |  http://www.lvmlandschapsatelier.nl

Ik dacht altijd dat ik mij creatief mag kleden omdat ik landschapsarchitect ben. Robert Willemsen liet met zijn foto onderzoek zien dat het waarschijnlijk averechts werkt. Hij heeft mij ervan overtuigd dat zakelijke kleding voor een adviseur heel belangrijk is.

Annemarie van Doorn

Maar de vraag voor de vrouw die zich zakelijk wil kleden is.... waar koop je die kleding? Probeer maar eens een mooi, zakelijk pak te kopen, lukt je niet.

its

Is er een glazen plafond, of zijn de rokjes te kort? Jammer dat we ons niet mogen kleden zoals we willen....

Joyce

Hoezo kleden zoals we willen? Mannen in topfunctie's kunnen toch ook niet in spijkerbroek naar een vergadering met aandeelhouders? Mannen kunnen toch ook niet altijd aantrekken wat ze willen? Voor bepaalde beroepen is er natuurlijk wel wat meer ruimte in kleding, vooral als de outfit uitstraalt dat iemand gevoel voor stijl en creativiteit heeft zoals bij een landschapsarchitecte of iemand grafisch designer. Als account manager kan het ook belangrijk zijn om met kleding te matchen met klanten. Maar hier ging het om leiderschap en dan doet een donkergrijs of donkerblauw pak met witte blouse het nu eenmaal goed. Zelf heb ik er totaal geen moeite mee om mooie pakken te vinden.

chris blommaert

Ik krijg de beelden niet te zien.
Jammer.
Kan hieraan iets gedaan worden ?

Thanks
Chris

Nelly Dekker |  http://w

Jammer dat voorgaande schrijvers nog nooit gehoord hebben van Kleur en stijladviezen.
Er zijn wel degelijk codes voor kleding en stijl en het is heel belangrijk deze op de juiste manier toe te passen, als je iets in het leven wil bereiken en hoger op wil komen.

stijn van't erve

jammer van dit optioneel gedoe rond kleding. laat het gewoon ik bedoel als jij een ginger bent zal je het ook niet leuk vinden. RED POWER!

joshua dijkman

hoi
ik ben diegene die alle reacties plaats want ik hou van kika kinder KANKER

sorry voor het ongemak

met vriendelijke groet

joshua *kanekr* Dijkman

doei ouwe koei

Tja, kleren maken de man... eh vrouw. Je voelt je er anders door en anderen nemen je anders waar door onze conditionering. Ik als thuiswerker met vertaalbureau ga ook niet in mijn slaapkleren zitten vertalen. Het beïnvloedt je toch.

Sandra

Kleding heeft zeker invloed ondanks dat we als we eerlijk zijn het liefst thuis in een joggingbroek lopen. Ja, het oog wil ook wat en als ik resultaten voor mijn werk behaal middels een knoop van mijn blouse los te maken voor een man dan doe ik dat, niet voor een vrouw want die krijg ik vaak al snel in het harnas ondanks dat het niet de bedoeling is maar een vrouw benader ik onderdaniger dan een man. Op het moment dat ik met een vrouw in gesprek ben en op een punt ben waar ik heen wil dan sla ik toe en worden de rollen omgedraaid. Ja, dit vaak tot ergenis van de betreffende vrouw maar ik hou er niet van om er omheen te draaien, mijn tijd is handelstijd en kletsen over luiers daar doe ik niet aan mee, en nee ik heb geen zin in vrouwenpraat, ik ben recht door zee en recht voor zijn raap. Ik geef ook gerust aan dat ik een mannen vrouw ben ipv een vrouw vrouw. Ik sta dus mijn mannetje wel ;)

Lisa

Helaas zie ik de plaatjes niet, hoe kan ik de plaatjes wel te zien krijgen?

win

Ik vind dat je je kleden moet naar gelegenheid, dus
als je thuis werk verricht met ''schone handen'' dan kun je een eenvoudige kledij dragen een t-shirt met een katoenen rok en een warme wollen vest hierover voor als de zon minder schijnt.
Bij een gelegenheid van performantie draag je eerder
een sjiekere combinatie bijvoorbeeld een mooi pakje van schilderachtige stof of een donkerblauw jasje met donkergrijze blouse en zilver of goud kleurige kousen.
Als je het nog kunt opbrengen om veelzijdig handwerk te verrichten kun je je indenken een overall te dragen of een allround werkbroek met pullover.
Een dame hoeft niet perse als een man zich te kleden
en haar haar in een heren-look te dragen om erbij te horen als sales manager.
WIN

Josefine

Klopt helemaal, een mantelpakje en een paar goeie pumps en bovenal, mooie kousen/pantys geven een super zakelijke uitstraling. Hoeft niet duur te zijn. Ik woonde toen wel in het buitenland en deed de verkoop van bruiloften en partijen voor een groot partycenter. Bij H&M vond ik wat leuke pakjes, met rokje (niet te kort en alleen als je mooie benen hebt!!!) en ook bijpassende broeken. Virca 50-100 euro per setje. Paar leuke bloesjes of mooie glans shirtjes eronder. Kousen? DIM, loont de moeite, kunnen vaak gedragen worden en goeie pasvorm met Lycra. Schoenen? Uitverkoop dames, als het even kan in bijvoorbeeld Barcelona, topschoenen van bekende spaanse ontwerpers, superpasvorm waar de hele dag op gelopen kan worden voor circa 50 euro, koop er gelijk 3 van, donkerblauw, zwart en iets keks in een leuk kleurtje, rood ofzo, opvallend, dat geeft een hip tintje aan een grijs of donkerblauw krijtstreeppakje en doet het echt goed. Het onderscheidt je als creatief en appart maar wel met brains. Voordeel halen met je vrouw zijn maar wel met kennis van zaken, daar slaag je mee, 100%

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel