Als verkoper wordt u betaald om afgewezen te worden. Veel verkopers zoeken daarbij hun heil in netwerkbijeenkomsten. Bezint! Voor u begint!
Vind mij aardig Afwijzingen zijn slecht voor het ego. Dat is niet nieuw. De gemiddelde mens wil nu eenmaal geaccepteerd en aardig gevonden worden. Koude acquisitie is wel de meest ultieme vorm om te ervaren hoe u, als mens een 'nee' incasseert. En veel verkopers vluchten, bewust of onbewust voor deze afwijzing.
Vertoon geen vluchtgedrag Veel verkopers gaan naar bijeenkomsten van netwerkclubs als BNI en Open Coffees. Maar wat als al die bezoekjes buiten de deur voort blijken te komen uit vluchtgedrag. Wat blijft er dan liggen? Misschien die 3 LinkedIn-contacten die uw LinkedIn-profiel bekeken hebben (kansen toch?). Of die prospects, die u nog wilde benaderen. U hebt een week geleden een flinke lijst gekregen en het is vandaag tijd om deze telefonisch op te volgen. "Ach wat, even geen zin. Ik ga lekker netwerken. Dat komt morgen wel."
Ik netwerk omdat... Ga voor uzelf na waarom u naar netwerkbijeenkomsten gaat. Gaat u om klanten te zoeken? Ik hoop het niet. U gaat gedesillusioneerd naar huis. Realiseer u dat ruim 80% van de aanwezigen van een netwerkbijeenkomst op zoek is naar nieuwe opdrachten (jagers!) en dat circa 75% van de aanwezigen aangeeft niet op zoek te zijn naar leveranciers. Wie gaat er nu naar een netwerkbijeenkomst toe met als doel: Ik ga daar op zoek naar een goede coach om mijn time-managementprobleem op te lossen?
Waarom een netwerkbijeenkomst bezoeken? Ik hoop dat er andere drijfveren zijn om een netwerkbijeenkomst te bezoeken. Denk aan gezelligheid, het heerlijk vinden om mensen te zien, te bekijken, te bevragen, te willen helpen. En als u dan een netwerkbijeenkomst bezoekt, 'bezint dan voor ge begint'. Ga niet lopen jagen. Richt u op de ander. Wees geïnteresseerd in de ander. Zet uzelf op de tweede plaats. Koppel mensen uit uw netwerk aan de ander. Heb er plezier in om met anderen te praten, lol te hebben en een relatie op te bouwen. En onderzoek waarmee u de ander kunt helpen. Durf dat te vragen!
Wat drijft u om een netwerkbijeenkomst te bezoeken? U kunt onderaan het artikel uw reactie geven, ik ben benieuwd!
Jan-Willem Seip
Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Ik ga naar netwerkbijeenkomsten om mijn netwerk uit te breiden, dus nieuwe relaties aan te gaan. En dat doe ik door met nieuwe mensen kennis te maken en hen te helpen, met mijn kennis of door introducties. En dat is zo ontzettend leuk.
Ook praat ik regelmatig bij met bestaande relaties (relatiebeheer)
En last but not least: ik doe ook weer nieuwe kennis op.
Zoek je klanten? Ga dan vooral naar een beurs. Zoek je relaties? Ga dan netwerken. Beide zaken worden nogal eens door elkaar gehaald. En dan krijg je vanzelf de netwerkparadox: hoe meer moeite je doet om op klanten te jagen tijdens een netwerk-event, des te lager is het resultaat.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.