Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Het bezoeken van netwerkevents levert meestal weinig resultaat op. Hoe kunt u uw tijd commercieel beter besteden?

Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden

Het is tijd om de balans op te maken. Wat heeft het aflopen van netwerkevents in die vele jaren daadwerkelijk opgeleverd? Hoeveel netwerkbijeenkomsten heeft u bezocht in uw leven? Bij mij staat de teller al boven de 300. Zeker in de eerste jaren dat ik zelfstandig ging werken, liep ik wekelijks rond op een netwerkevent met een bitterbal in mijn hand. Ja, het was soms gezellig en ik kwam weleens goede contacten tegen, maar meestal was het doorbijten als ik de zoveelste ingestudeerde elevator pitch van een websitebouwer, boekhouder, designer of adviseur moest absorberen. Dan sloeg de netwerk-moeheid toe en vroeg ik mezelf af: is er geen betere manier om mijn tijd te besteden?

Waarom netwerkevents onvoldoende werken
Een netwerkevent is specifiek bedoeld om te netwerken. Er zijn een of twee sprekers, de sponsor mag een woordje doen en er zijn hapjes en drankjes. Meestal worden deze evenementen opgezet door verenigingen, die netwerken tot doel hebben. Zij organiseren iedere week een gezamenlijk ontbijt, een vrijdagmiddagborrel in het nieuwe hippe café of maandelijks een bijeenkomst op de locatie van een sponsor.

Iedereen die afkomt op dit soort netwerkbijeenkomsten heeft eigenlijk hetzelfde doel: het verkopen van of reclame maken voor hun eigen handel. Kopers lopen er zelden rond. Dus de enige mogelijkheid die u heeft om zinvolle contacten op te doen, is te vragen of je gesprekspartners nog mensen kennen in hun eigen netwerk die zinvol voor je kunnen zijn. De meeste professionals zijn echter zuinig op hun eigen netwerk. Ze zullen je niet snel op basis van een prettig gesprek zomaar introduceren bij een goed contact uit hun netwerk. Daarbij hebben ze meer te verliezen dan te winnen. En vergeet niet: ze kwamen hier vooral om zelf contacten op te doen.

Basisregels netwerken
Als commercieel trainer heb ik mij altijd, als ik een netwerkbijeenkomst bezocht, aan een aantal regels gehouden.
  • Netwerken is voor lange termijn, dus verwacht geen direct resultaat.
  • Richt u vooral op het verbinden van anderen, zodat u een sterkere netwerkschakel wordt.
  • Weet wie of wat u zoekt en wat u komt brengen.
  • Richt u in eerste instantie op de relatie, dus 'LSD' lekker door als de ander gepassioneerd over zijn bedrijf vertelt.

Als ik me strak aan deze regels hield, kwam ik altijd thuis met een paar visitekaartjes, die ik keurig opvolgde. Ik stuurde informatie, ideeën, tips en leads naar contacten die ik oprecht wilde helpen. Ik vroeg zelf naar potentiële introducties en heb daardoor veel contacten een keer apart kunnen uitnodigen voor een koffiegesprek. Ik heb in de loop van jaren op deze manier een breed netwerk opgebouwd en een aantal opdrachten binnengehaald. Dat heeft echter wel een investering van enkele duizenden uren gekost. De vraag is dan gerechtvaardigd: had ik mijn tijd niet beter kunnen besteden? Is al dat netwerken wel de moeite waard geweest? 

Zes opties om uw tijd beter te besteden
Ik wil u zes suggesties doen hoe u als salespersoon, zelfstandig ondernemer of inhoudelijk professional uw de tijd beter kunt besteden:
  1. Vraag referrals aan klanten
    De makkelijkste en meest effectieve manier om aan nieuwe leads te komen is via uw bestaande klanten. Zonder al te veel terughoudendheid kunnen zij u introduceren bij relaties uit hun netwerk. Uw klant heeft immers goede ervaringen met uw product of dienst en heeft vertrouwen in u als persoon. U kunt er in algemene zin naar vragen: "Wie binnen uw netwerk zou u aanraden om eens te benaderen of contact mee op te nemen?" of concreet vragen: "U kent Jan de Vries van Uniek B.V. en ik wil graag eens met hem om de tafel. Kunt u mij daar eens introduceren?

  2. Ga dubbel daten met een klant of netwerkcontact
    Ga met uw klanten of goede netwerkcontacten uit eten of nodig hen bijvoorbeeld uit voor een seminar of sportwedstrijd. Als u dat doet, maak er dan een 'dubbeldate' van. Vraag of zij iemand willen meenemen die u vast wel wilt ontmoeten en u doet dan hetzelfde. In het ideale geval scoren jullie beiden een veelbelovend prospect, die jullie anders nooit hadden ontmoet. Op zijn minst houdt u er een prettig netwerkcontact aan over.

  3. Organiseer een eigen event
    Zo moeilijk is het niet. U boekt een zaaltje, afgesloten plek in een restaurant of gebruikt de faciliteiten van uw eigen bedrijf. U bedenkt een interessant zakelijk thema en nodigt een goede spreker uit. U kunt het ook meer casual houden en een wijnproeverij, golfclinic of kookworkshop organiseren. Vervolgens stuurt u uitnodigingen naar een aantal goede klanten en vraagt ze allemaal een introducé mee te nemen. Uiteraard is zo'n event niet bedoeld om uitgebreid uw eigen dienstverlening te gaan pitchen. U faciliteert voor uw klanten een prettig uitje en zorgt daarbij voor een ontspannen netwerkmogelijkheid voor alle aanwezigen. En dat allemaal door u georganiseerd.

  4. Benader uw oude netwerk
    Een netwerk waaraan u heel makkelijk positieve connecties kunt overhouden is uw school-, studie- en oud-collega netwerk. Dat zijn collega's van bedrijven waar u eerder heeft gewerkt en uw klasgenoten van de lagere, middelbare en hogere school. Het is tegenwoordig een fluitje van een cent om ze op te sporen via Linkedin. Stuur ze een leuk berichtje, stel een keer een koffieafspraak voor en praat bij. In mijn ervaring zijn deze gesprekken niet alleen leuk maar ook erg nuttig. Ook hier geldt: als u alleen komt halen en niets brengen is er onvoldoende basis om gebruik te maken van elkaars netwerk.

  5. Word zelf spreker
    Vanaf het moment dat ik besloot zelf spreker te worden bij netwerkbijeenkomsten steeg mijn commercieel netwerkresultaat spectaculair. Bij ieder netwerkevent dat ik bezocht, maakte ik een praatje met de voorzitter of organisator en vroeg of ze nog leuke sprekers zochten. Ik had een aantal workshops en lezingen gemaakt, waarvan ik wist dat ze een brede doelgroep aanspraken. Het voordeel van een lezing geven, is dat u een uur spreektijd heeft richting alle aanwezigen. Maak er alleen geen commerciële show van. Uw kundigheid blijkt vanzelf uit de kwaliteit van uw verhaal. Aan het einde komen alle potentieel geïnteresseerden vanzelf naar u toe en de rest heeft een goede indruk van u. Oh ja, doe het niet gratis. Als het niets kost is het ook niets waard. Ik hanteer altijd een speciaal laagtarief voor netwerkevents maar kom niet voor een fles wijn of bos bloemen.

  6. Ga netwerken op andere plekken
    De beste netwerkgelegenheden zijn events, die niet worden georganiseerd met een zuiver netwerkdoel. Dat zijn seminars, sportevenementen, verenigingsdagen, open dagen, jubilea, festivals, borrels van klanten of leveranciersdagen. Hier komt u veel potentiële zakelijke contacten tegen zonder dat er een nadruk ligt om te moeten netwerken. Niemand is dan ook druk aan het pitchen of staat klaar met zijn visitekaartje in de hand. Wel is er tijd en ruimte om een leuk gesprek te voeren over elkaars business, vak of interesses. Vanuit zo'n ontspannen sfeer ontstaan vaak de beste contacten. Mocht u een zakelijke klik hebben, stel dan voor een kop koffie te drinken op een later tijdstip en verpruts niet het contactmoment door meteen zaken te willen doen.
Tijd voor meer resultaat
Het is tijd om de knuppel in het hoenderhok te gooien: het bezoeken van netwerkevents levert meestal te weinig commercieel resultaat op. Het is niet zo, dat netwerkevents bezoeken helemaal niets oplevert. Als u rondvraagt zal u best succesverhalen horen. Dat zijn de lucky hits, de eendagsvliegen, de weinige krenten in een grote kom netwerkpap. Maar als tool voor business development levert het te weinig rendement op. Al die uren kunt u beter besteden aan activiteiten die meer opleveren. Veel succes!

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Netwerken, Acquisitie, Nieuwe klanten
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,9
(31 stemmen)
Reacties

Filip Boyen |  http://www.filipboyen.be

Beste Harro,

Helemaal eens met jouw standpunt .

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel