Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn?

Zorg ervoor dat de prospect niet de concurrent maar ú vindt op LinkedIn. Tips over mogelijkheden om extra op te vallen.

Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn?

Om vaker en beter gevonden te worden op LinkedIn zijn er twee invalshoeken van belang:
  • Aantrekkingskracht: hoe komt een prospect bij ú uit (als een prospect u nog niet kent).
  • Uitstraling profiel: hoe zorgt u dat uw profiel zich positief onderscheidt (als een prospect uw profiel bekijkt)

In dit artikel worden deze twee invalshoeken nader uitgewerkt.

1.    Aantrekkingskracht
Wat betreft aantrekkingskracht is het de vraag hoe u ervoor kunt zorgen dat een prospect ú vindt tussen die 6 miljoen Nederlandse (en meer dan 400 miljoen wereldwijde) LinkedIn accounts? Daarbij zijn drie elementen uit uw LinkedIn profiel van belang:
  • Professionele headline
  • Samenvatting
  • Skills/vaardigheden

Professional headline
De professional headline is het stukje tekst dat direct onder uw naam staat op uw profiel. Meestal staat hier uw functie vermeld, zoals die bij uw ervaring, verderop in uw profiel, staat opgenomen. Bijvoorbeeld:
Accountmanager bij PBA zakelijke dienstverleners
Uiteraard klopt die informatie, maar dit is NIET de juiste manier om uw professionals headline te vullen. Indien u wilt dat nieuwe klanten ú vinden, dan is het van groot belang een goede headline te hebben. Eigenlijk is de professional headline een soort 'reclamebord' voor u en uw bedrijf.

Voor de zoekmachine van LinkedIn én voor Google is dit één van de drie belangrijkste plekken om informatie uit uw profiel te vinden. Daarom is het cruciaal wat u hier heeft staan.

In uw professional headline moeten die woorden staan waar prospects/klanten naar op zoek zijn, oplossingen die ze zoeken voor problemen die ze hebben. DAT zijn de woorden die moeten terugkomen in uw professional headline. U kunt er een (korte) zin van maken, maar de hoeveelheid tekst die u ter beschikking heeft is beperkt (120 karakters incl. spaties). Een alternatief is dus met steekwoorden te werken.

Samenvatting
Eveneens een belangrijk informatie bron voor de LinkedIn zoekmachine en Google is uw samenvatting. Ook hier kunt u zich onderscheiden van de concurrent. Áls iemand al een samenvatting heeft in zijn profiel, dan is het vaak een puur op het CV en de persoon gerichte tekst. De kunst is ook hier weer, om er een samenvatting van te maken waarin u díe woorden gebruikt waar klanten naar op zoek zijn als ze een oplossing zoeken voor een bepaald probleem. Bijvoorbeeld:
Als PBA leveren wij diensten voor de gezondheidssector: ziekenhuizen, GGZ's en instellingen. Ons dienstenpakket bestaat uit de volgende diensten:
Schoonmaak
Reiniging
Onderhoud vloeren
Beveiliging
Als accountmanager bij PBA ben ik u graag van dienst om uw vraagstuk optimaal op te lossen. Bel me voor een nadere kennismaking: 06 - ...

Skills/vaardigheden
Het derde belangrijke punt waarop u beter gevonden kunt worden door prospects, is het onderdeel skills of vaardigheden in uw profiel.
Concurrenten kunnen heel goed een nagenoeg identiek profiel hebben, zich nadrukkelijk positioneren in hun 'professionele headline' en in hun samenvatting als specialist op het gebied van bijv. beveiliging. Wanneer het ene profiel dan méér onderschrijvingen heeft op een bepaald woord dat in de zoekvraag is gesteld, dan komt dat profiel bovenaan te staan.

Stel, u bent verkoper van beveiligingsapparatuur, dan is het beter de woorden 'beveiliging', 'camerabewaking' en bijvoorbeeld 'preventie' op te nemen, dan de woorden 'Merk XYZ', 'model B.' Daarnaast kunt u dan vaardigheden opnemen die uw rol beschrijven, bijvoorbeeld 'verkoper', 'accountmanager'. Indien klanten of prospects op zoek gaan naar een mogelijke leverancier van beveiligingsapparatuur, dan komen ze sneller bij u uit in de zoekresultaten.

2.    Uitstraling profiel

Wanneer de prospect u dan daadwerkelijk heeft gevonden, dan zijn er (wederom) drie zaken die van belang zijn om u te onderscheiden van de concullega-verkoper:
  • Achtergrondfoto
  • Profielfoto
  • Posts

Achtergrondfoto

Sinds enige tijd is het mogelijk om, zonder dat u een Premium-account op LinkedIn nodig heeft, een achtergrondfoto te plaatsen aan de bovenkant van uw profiel. Zorg ervoor dat dit een zakelijke foto is van goede kwaliteit, die in één oogopslag aangeeft waar u cq uw bedrijf mee bezig is. Foto's van uw eigen hobby's, vakantiefoto's of familieportretten zijn hier uit den boze.

Profielfoto
U heeft ze vast wel eens gezien op LinkedIn: foto's van mensen in een wel erg casual setting. Van vijf meter afstand genomen foto van iemand als schipper op een zeiljacht, zonnebril op, glaasje in de hand… Hartstikke gezellige en leuke foto voor op Facebook, maar niet voor op uw LinkedIn-profiel.
LinkedIn is een zakelijk netwerk en daar dient u zich dus ook zakelijk te gedragen en u ook van uw zakelijke kant te laten zien. Zorg dus voor een professionele foto waar u vriendelijk glimlachend, zakelijk op staat.

Posts
De derde belangrijke manier om u te onderscheiden van uw concurrent, zijn uw 'posts'. Wanneer u op uw 'homepage' staat op LinkedIn heeft u de mogelijkheid om drie soorten updates te doen; de belangrijkste daarvan voor u als verkoper is  'Publish a Post'.* Wanneer u dit gebruikt, kunt u een compleet blogartikel schrijven. Dit is voor u als verkoper dé gelegenheid om uw expertise op uw vakgebied te tonen. In tegenstelling tot 'status bijwerken/ update status' wordt deze 'post' ook getoond op uw profielpagina en staat het daarbij vrijwel bovenaan. Dus als iemand u gevonden heeft, kan de prospect direct iets lezen van uw hand en zich daarmee een indruk vormen van wie u bent en wat uw expertise is. Een zeer krachtig onderdeel van LinkedIn dat (nog) maar weinig verkopers gebruiken…

Conclusie
Zorg ervoor dat uw professional headline, uw samenvatting en uw vaardigheden díe woorden bevatten waar klanten/prospects naar op zoek zijn. De LinkedIn zoekmachine en Google kijken met name naar die onderdelen van uw profiel. Zorg daarnaast voor een aantrekkelijk profiel door een mooie zakelijke achtergrondfoto, een goede profielfoto van uzelf en een paar aansprekende artikelen op uw profiel ('posts'). Op deze manier wordt u én beter gevonden door prospects en heeft u meer kans dat ze ú in plaats van uw concurrent bellen voor een opdracht.


* LET OP: dit is vaak alleen zichtbaar als u de Engelstalige interface van LinkedIn gebruikt.

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: LinkedIn, Prospects, Acquisitie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,3
(6 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel