Drie korte inspirerende en pakkende filmpjes, die niet alleen leuk zijn, maar waar wij verkopers iets van kunnen leren. Over doorzettingsvermogen, oerdriften en hoe onterecht onbelangrijke dingen teveel aandacht krijgen.
Death Crawl
Film: Facing the Giants (2006) met James Caldwell en Bailey Cave
Deze Amerikaanse film gaat over hoe een team met middelmatige spelers met inzet en zelfvertrouwen toch superieure teams aankunnen en tot grootse daden in staat is. In dit korte fragment wordt iemand een opdracht gegeven die op het eerste gezicht onmogelijk lijkt. Ook in verkoop is het verleidelijk te kijken naar de beren op de weg en beperkingen die je jezelf oplegt en mee te maken hebt. In plaats hiervan is het beter te focussen waar de mogelijkheid bestaat om wel je doelstellingen te behalen. Niets gaat vanzelf maar om echt je doel te bereiken kost vaak bloed, zweet en tranen. De voldoening is dan ook des te groter.
Greed is Good
Film: Wall Street (1987) met Martin en Charlie Shees en Michael Douglas
Deze film gaat over geld en macht en vooral de begeerte ernaar. In deze prachtige speech van Michael Douglas laat hij zien hoe ook management van een bedrijf op de vingers getikt kan worden, wat vooral komt door de begeerte, de smacht naar meer geld. Deze vorm van begeerte is goed om succesvol zaken te doen. Het zorgt dat je doelgericht, gefocust en geconcentreerd tewerk gaat. Wat deze film niet laat zien, dat als het ten koste van jezelf, omgeving of klant gaat, je uiteindelijk verliest. Wanneer gretigheid samen kan gaan met respect, heb je de optimale balans gevonden.
Business Card Scene
Film: American Psycho (2000) met Christian Bale, William Dafoe en Reese Witherspoon
In deze donkere verfilming van het gelijknamige boek van Bret Easton Ellis verbergt een rijke New-Yorkse bankier zijn psychopathische ego van zijn medewerkers en vrienden, terwijl zijn diepere donkere macabere fantasieën steeds verder escaleert. In deze scène windt hij zich op hoe collega's met steeds mooiere naamkaartjes pronken. Grappig hoe het competitieve element naar voren komt tijdens het onzinnig vergelijken van naamkaartjes. Succes meet je niet af aan collega's, je omgeving of dergelijke uiterlijkheden zoals naamkaartjes of type leaseauto. Succes is het maximale uit jezelf halen wat in je vermogen en je bereik ligt.
Yuri van der Sluis
Yuri van der Sluis is oprichter van het sales trainingsbureau YuTrain. Hij heeft ruime ervaring in sales en is ondermeer actief geweest in de verkoop & marketing van ERP applicaties en de verkoop van strategisch IT advies. Daarnaast heeft hij een internationale sales functie bekleed bij een ICT multinational.
Je bent me voor met twee van de drie filmpjes, goede keus opnieuw!
gr
harro
Eva Lotte Verdonk
Leuke filmpjes! Ik heb in een ver verleden eens een geweldig filmpje gezien over een klant in een winkel die binnenkwam voor een vishaakje (als ik me goed herinner) en wegging met een boot. Een mooie illustratie dat je altijd door moet vragen naar vraag achter de vraag/de echte behoefte van de klant. Ik kan het filmpje niet vinden op internet. Iemand enig idee waar ik deze vandaan kan halen? Zou hem nu goed kunnen gebruiken bij een workshop voor bedrijfsleiders! Groet Eva Lotte
Eva Lotte Verdonk
Leuke filmpjes! Ik heb in een ver verleden eens een geweldig filmpje gezien over een klant in een winkel die binnenkwam voor een vishaakje (als ik me goed herinner) en wegging met een boot. Een mooie illustratie dat je altijd door moet vragen naar vraag achter de vraag/de echte behoefte van de klant. Ik kan het filmpje niet vinden op internet. Iemand enig idee waar ik deze vandaan kan halen? Zou hem nu goed kunnen gebruiken bij een workshop voor bedrijfsleiders! Groet Eva Lotte
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.