LinkedIn is een krachtige tool is die ons kan ondersteunen bij het in contact komen met potentiële klanten. Veel verkopers echter denken dat LinkedIn niet werkt voor hen. Een misvatting.
In dit artikel zetten we even de belangrijkste misvattingen op een rijtje.
De misvattingen over Linkedln op een rijtje
1.Ik heb een Profile gemaakt, nu zullen potentiële klanten mijn deur wel platlopen.
Hoewel het aanmaken van een Profile helpt om gevonden te worden door mensen die naar uw expertise, producten of diensten op zoek zijn (zowel via LinkedIn zelf als via Google en andere zoekmachines), is dat niet waar de kracht van LinkedIn zit.
LinkedIn is een superkrachtige tool voor verkopers die pro-actief zijn en niet wachten tot iemand hen contacteert.
2.Ik heb een aantal potentiële klanten een invitatie gestuurd en ofwel accepteren ze deze niet ofwel antwoorden ze daarna niet op mijn vraag om mijn product of dienst te kopen.
LinkedIn is een NETWERK tool en geen VERKOOP tool. Het helpt om relaties met mensen op te bouwen. Wanneer u het gebruikt als een cold call dan zal de reactie van de meeste mensen ook zijn zoals bij een cold call: geen reactie of afwijzing. Niet alleen is dit niet echt effectief en efficiënt, maar houdt het nog extra gevaren in: op LinkedIn zijn er een aantal tools waarmee mensen kunnen aangeven dat u een spammer bent. Als u te veel van deze flags krijgt, worden uw mogelijkheden m.b.t. het gebruik van LinkedIn heel hard beperkt.
Denk er steeds aan dat het gaat om het opbouwen van relaties. De gouden regel van Bob Burg blijft gelden: All things being equal people do business with and refer business to people they know, like and trust. LinkedIn biedt u de mogelijkheid om deze drie factoren te stimuleren als u dit tenminste op een goede manier doet. Door een goed Profile aan te maken, anderen verder te helpen en niet meteen uw product of dienst 'door iemands strot te willen rammen' komt u al een heel eind, net zoals in het 'echte' leven.
3.Ik gebruik de 'Get introduced to' functie om me te laten doorverwijzen door mijn netwerk aan mijn potentiële klanten.
Hoewel het resultaten kan opleveren, is dit niet altijd de beste optie. Uw eigen netwerk stuurt het niet altijd door en de eindontvanger reageert niet altijd. Er kunnen verschillende redenen zijn, maar degenen waar mensen niet zo vaak aan denken, zijn dat uw contact uw boodschap wellicht niet doorstuurt omdat hij de prospect misschien niet goed kent, u misschien niet goed genoeg kent of de boodschap te opdringerig vindt.
Gebruik daarom LinkedIn als een research database om de relaties tussen mensen te ontdekken en ga daarna buiten LinkedIn verder. Bel uw contact op en leg hem de situatie uit. Als hij positief reageert, vraag hem dan om een email te schrijven waar hij u en de prospect aan elkaar voorstelt (in het boek Hoe Linkedln nu ECHT te gebruiken noem ik dit de Magische Email). Op die manier krijgt uw prospect een bericht van iemand die hij al kent en vertrouwt en komt u bij wijze van spreken via de rode loper binnen. Als u via LinkedIn werkt, bent u degene die het initiatief neemt, wat veel minder krachtig is.
Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers "Let's Connect!" en "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken". Hij en zijn team zorgen ervoor dat mensen zich comfortabeler voelen op netwerkevenementen en dat verkopers omzet via LinkedIn en doorverwijzingen realiseren zodat ze geen cold calling hoeven te doen.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.