Veel mensen en dus ook verkopers zijn vandaag de dag lid van LinkedIn en hebben een aantal connecties. De meeste mensen stellen zich echter de vraag: wat kan ik er nu eigenlijk mee? Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor mij?
De belangrijkste redenen waarom LinkedIn nu zo'n krachtige ondersteunende tool is, zijn:
Het is de grootste zakelijke netwerk website wereldwijd met meer dan 35 miljoen leden, waarvan meer dan 1 miljoen Nederlanders en meer dan 400.000 Belgen. In 2008 groeide LinkedIn van 19 miljoen gebruikers naar 34 miljoen.
De grote kracht van een website van LinkedIn is dat het de relaties tussen mensen zichtbaar maakt.
Het gevolg van deze twee aspecten is ten eerste dat de kans dat de persoon waarmee u zaken wil doen een profiel op LinkedIn heeft, groot is en ten tweede dat u kunt zien via wie u met deze persoon in contact kan komen.
Laat de eenvoud hiervan u niet weerhouden om er licht over te denken. Nooit tevoren hadden we de mogelijkheid om te zien wie van onze persoonlijke contacten ons bij onze prospecten aan tafel kon krijgen.
Stijging slaagkansen Goede verkopers dachten vroeger al na over aan wie ze referrals of doorverwijzingen konden vragen. Het is immers veel gemakkelijker zaken doen als iemand die u en uw prospect kent, u beiden met elkaar in contact brengt. Het vertrouwen dat er tussen de twee andere partijen is, wordt doorgegeven aan u, wat uw slaagkansen enorm doet stijgen. Wat deden goede verkopers dus voor LinkedIn bestond: ze dachten na wie uit hun netwerk potentiële klanten zou kunnen kennen. Het nadeel van deze aanpak is dat ze veronderstellingen moesten maken wie potentiële klanten zouden kunnen kennen. Een bijkomend nadeel was dat ze soms doorverwijzingen kregen naar mensen of organisaties die uiteindelijk geen potentiële klant bleken te zijn. Met tijdsverlies tot gevolg.
Op zoek naar uw potentiële klanten
LinkedIn helpt om hiermee veel effectiever en efficiënter om te gaan. Met LinkedIn kunt u namelijk de situatie omkeren: i.p.v. te starten met veronderstellingen wie uit uw netwerk u bij potentiële klanten zou kunnen introduceren, gaat u op LinkedIn zoeken naar uw potentiële klanten (op naam of via parameters zoals functie en sector).
Aangezien er al heel veel mensen lid zijn van LinkedIn zult u de meesten niet enkel vinden en hun naam, functie en organisatie terugvinden, maar ook via wie u met hen verbonden bent.
Conclusie LinkedIn legt heel veel relaties tussen mensen bloot waarvan u nooit had gedacht dat ze elkaar zouden kunnen kennen. Het is immers al moeilijk genoeg om op de hoogte te blijven van de veranderingen in ons eigen netwerk, laat staan het netwerk van ons netwerk. LinkedIn toont deze relaties.
Het kan dus goed zijn dat uw buurman waarmee uw nooit over zaken praat, maar waarmee u wel eens geconnecteerd hebt op LinkedIn de prospect kent waarmee u al zolang zaken mee probeert te doen!
Jan Vermeiren Networking-coach.com Op 17 maart wordt het boek Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken van netwerk expert Jan Vermeiren officieel gelanceerd. Om dat te vieren is er een speciaal lanceringspakket met o.a. een gratis LinkedIn Profile Self Assessment en LinkedIn Activity Self Assessment: www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com/nl-buy.html
Jan Vermeiren
Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers "Let's Connect!" en "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken". Hij en zijn team zorgen ervoor dat mensen zich comfortabeler voelen op netwerkevenementen en dat verkopers omzet via LinkedIn en doorverwijzingen realiseren zodat ze geen cold calling hoeven te doen.
Ik denk dat je veel mensen een dienst bewijst met je boek! In mijn trainingen en workshops krijg ik steeds vaker vragen over LinkedIn in de trant van 'ik heb wel een profiel, maar wat moet ik er eigenlijk mee'. Jouw tips zijn erg nuttig om LinkedIn nu echt te gaan gebruiken als acquisitietool. Ik ben zelf meer gecharmeerd van persoonlijk (face-to-face) netwerken, maar na het lezen van jouw boek zeer gemotiveerd om zelf ook meer met LinkedIn te gaan doen. Dank je wel!!
Groeten van Daphne
Jaap
Ik denk dat de werking Linkedin toch overtrokken wordt. Iedereen wordt aan iedereen gekoppeld, dus de waarde per contact wordt minder.
Ben toch meer voor face to face contact. Hoor veel mensen zeggen dat ze uitnodigingen accepteren onder het mom van "baat het niet schaadt het niet". In de praktijk komt er niet veel uit.
De enige manier van verkopen is, goed product, goed bedrijf, goede voorwaarden, goede verkoper en vooral de hele dag op bezoek zijn bij klanten en prospects.
Het verkrijgen van de juiste adressen is in deze tijd bijzonder eenvoudig.
Uit het korte artikel blijkt dit niet voldoende, maar ook mijn insteek is dat het face to fave contact primeert als je zaken wil doen.
Wat nu echter de kracht van LinkedIn is dat het je laat zien wie je kan helpen om dit face to face contact te verkrijgen. En niet enkel helpen om een meeting vast te leggen, maar je eventueel ook al te "pre-sellen".
Feel free om de gratis light versie van het boek te downloaden via http://www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com. Daarin wordt dit al veel duidelijker weergegeven.
Jan
jaap
@jan,
Ga ik zeker doen, ben nooit te oud om bij te leren!
Leuk je weer eens ergens tegen te komen. Online sociale netwerken is nu deel van mijn werk bij Traffic4u. Sinds ons ontmoeten en mijn scriptie over Ecademy als sociaal business netwerk ben ik hier mijzelf ook mee bezig bliven houden en zit ik bovendien in sales.
Ga je goed en wellicht tot op Linkedin, Ecademy bijeenkomst of op Twitter!
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.