Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Content op LinkedIn zorgt voor nieuwe klanten (Victor Bonke)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien

Praten over uzelf is meestal ineffectief, het lijkt al snel opscheppen. Gebruik deze tips om op sociale media op een positieve manier uw kwaliteiten te tonen.

Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien

Het indirect promoten van uw vaardigheden en activiteiten is veel effectiever dan erover opscheppen. Reageren op blogs, discussieonderwerpen op groeps- of eigen webpagina's posten via sociale media, artikelen schrijven – allemaal promotieactiviteiten die in dit verband wel hun vruchten afwerpen. In onderstaande tips ligt de focus omwille van de beknoptheid op media als Facebook, LinkedIn en blog-postings.

Leer de mogelijkheden ervan optimaal te benutten!

Reacties

U bent actief op de sociale media en u ontvangt ook een aantal e-nieuwsbrieven. Is er een posting die uw interesse voldoende prikkelt, plaats dan een reactie. Doe dat door gebruik te maken van deze tips om uw reactie te optimaliseren:
  • Noem waar mogelijk de naam van de schrijver zonder @.
  • Al heeft u een andere mening, dank de schrijver voor zijn inbreng. Het uiten van dankbaarheid is een uiterst krachtig middel om anderen aan u te binden. Gebruik daarbij wel de komma's:

                 Dank je, Jan, voor het licht dat je op dit onderwerp schijnt.

  • Er zijn blogs waar het mogelijk is om cursief en vet te gebruiken. Doe dat met mate, en zet de naam van de ander altijd vet.
  • Op Facebook en LinkedIn is het gebruik van hoofdletters de enige mogelijkheid om tekst te benadrukken. Gebruik ze met mate (vergelijk met schreeuwen):

                 Als jij je VRIJHEID op prijs stelt...
                 Weet dat jouw stem belangrijk is.
                 LEES deze petitie. ONDERTEKEN het en geef het door.
  • Is hierboven het gebruik van meer regels u opgevallen? Net als voor e-mails geldt voor reacties: een blok tekst krijgt minder aandacht; juist korte zinnen, meer regels en vooral witregels trekken de aandacht.
    Omdat u met een 'Enter' ('Return') op sommige sites meteen uw tekst plaatst, kunt u beter 'Shift-Enter' hanteren. Deze laatste tip geldt zeker ook voor Skype-chats.
  • Wees voorzichtig met accenten zoals in 'wél', 'het gáát'. Als u merkt dat een site hapert of weigert uw reactie te plaatsen, zijn die leestekens daar vermoedelijk de oorzaak van. Schrap ze en post opnieuw.

Eigen blog? Eigen artikel?

Uiteraard bent u dan uzelf en uw activiteiten – indirect – aan het promoten.
De belangrijkste tip hierbij is:
Altijd (positief) reageren op de reacties die u ontvangt.
Zo ontstaat er een uitwisseling, echte communicatie. Bovendien is het een uitgelezen kans om aanvullende inhoudelijke informatie en opmerkingen te plaatsen. Vergelijk het maar met een vragensessie na een presentatie – het perfecte moment om punten te herhalen in andere woorden, te benadrukken en aan te vullen met nieuwe informatie.

Dienstbaarheid
Het is een kunst om uw eigen krachten te etaleren zonder te pochen. Het belangrijkste is daarom om te laten zien dat u dienstbaar bent. Het geven van een tip is in dit verband enorm waardevol:
Jan, je raakt de kern van de zaak en maakt duidelijk welke stappen nodig zijn.
Een nuttige aanvulling hierop vind je op Blochs Blog: [URL van artikel]
Nakijken!
Waar u dan ook uw tekst wilt plaatsen, lees wat u heeft geschreven nog een paar keer aandachtig door voordat u de posting doet.
Op maar weinige sites kunt u naderhand uw tekst redigeren, en dan meestal alleen binnen 15 minuten.
De correctheid van uw taal, de leesbaarheid van uw tekst, de zinnigheid van uw bijdrage... ze zeggen allemaal iets over u en hoe u gezien wilt worden. Slordig? Gehaast? Of professioneel en zorgvuldig?

Ongeschreven regels
Het is in uw voordeel om netjes (beschaafd) te blijven, ook al wilt u iemand aanvallen. Leer de kracht van 'agree to disagree' (het met elkaar eens zijn over de onenigheid).
Bovendien, op sommige sites kan uw bijdrage aangemerkt worden als 'ongepast' en deze wordt dan verwijderd.

In communicatie blijven
De kern is duidelijk:
Als iemand ophoudt met communiceren, vervalt de communicatie.
Met andere woorden, als u een vraag krijgt via de sociale media of e-mail, geef antwoord. Onderhoud de uitwisseling totdat deze afgerond is.*

Hoeveel e-mails heeft u wel verzonden, terwijl u nog altijd tevergeefs op reactie wacht?
Als u geen reactie krijgt, verdwijnt deze correspondent toch uit uw aandachtsveld? Tenzij het een prospect of klant is en u, als verkoper, gebruik maakt van de uitblijvende reactie om bijvoorbeeld even na te bellen...


* Persoonlijke noot: als ik geen reactie op mijn bericht(en) krijg, kies ik ervoor om er dankbaar voor te zijn (in plaats van te morren) – dat is dan één persoon minder om aandacht aan te schenken! Zo heb ik meer tijd over voor degenen die mijn input kennelijk weten te waarderen.
David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,3
(12 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Hans Oelen

Een waardevol artikel, David. Ik onderschrijf van harte wat je uitdraagt. Dank je wel.
Gr. Hans

Kees van den Berg |  http://www.depremievergelijker.nl

David zet ik zeer kort bestek nog eens uiteen waar het bij de bedrijfspromotie op de social media om draait.
Overdrijf het inderdaad niet maar rustig autoriteit op.

De tips over de schrijfwijze vond ik heel nuttig.

Van zo'n reactie als die van mede-schrijver Hans Oelen groei ik!
Heerlijk, zo'n heldere waardering - mijn dank hiervoor.

Ook dank aan jou, Kees, voor jouw bevestiging.
Fijn dat mijn tips jou ondersteunen!

Richard van Houten

Goed, David, om zulke nuttige tips te ontvangen.
Jij geeft aan hoe belangrijke kleine, subtiele elementen in ons schrijven een fors effect sorteren.
Ook ik ben daar blij mee.

Wat ben ik blij met jouw reactie, Richard - dank je!
Ook ben ik blij dat jij, als mede-auteur op VO, je voordeel kunt doen aan de tips in mijn artikel.

Mitchel van Zwienen |  http://www.qwebdesign-utrecht.nl

Top artikel, hier heb ik zeker wat aan!

Heel fijn, Mitchel!
Ik waardeer dat je je tevredenheid uit.
Heb je ook het vervolgartikel gelezen?
Deel II: http://www.verkopersonline.nl/artikel/4599/onderscheidend-gebruik-van-linkedin-deel-2-de-aanbeveling.html

Nee nog niet. Ik ga hem direct lezen!

Geen woorden maar daden :)

Mooi artikel weer David

Heerlijk om jouw vrolijke reactie hier te zien, Michael.
Dank je.

Tevens bied je me de kans om een schrijftip te geven.
Gebruik de KOMMA bij namen en aanspreektermen!
Dus,

Mooi artikel weer, David!
Dank je, David.

Verschil:
Dank David ==> "Ja, zeker, ik zal hem bedanken wanneer ik hem weer zie!"

Michael |  http://www.zipzoo.nl

Tja,

schrijven is nooit mijn sterkste punt geweest, David!

Zo beter :) ?

Misschien, Michael, is SCHRIJVEN 'niet je sterkste punt'... maar je bereidheid om te veranderen, leren en groeien is terdege een heel sterk punt!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel