Praten over uzelf is meestal ineffectief, het lijkt al snel opscheppen. Gebruik deze tips om op sociale media op een positieve manier uw kwaliteiten te tonen.
Het indirect promoten van uw vaardigheden en activiteiten is veel effectiever dan erover opscheppen. Reageren op blogs, discussieonderwerpen op groeps- of eigen webpagina's posten via sociale media, artikelen schrijven – allemaal promotieactiviteiten die in dit verband wel hun vruchten afwerpen. In onderstaande tips ligt de focus omwille van de beknoptheid op media als Facebook, LinkedIn en blog-postings.
Leer de mogelijkheden ervan optimaal te benutten! Reacties U bent actief op de sociale media en u ontvangt ook een aantal e-nieuwsbrieven. Is er een posting die uw interesse voldoende prikkelt, plaats dan een reactie. Doe dat door gebruik te maken van deze tips om uw reactie te optimaliseren:
Noem waar mogelijk de naam van de schrijver zonder @.
Al heeft u een andere mening, dank de schrijver voor zijn inbreng. Het uiten van dankbaarheid is een uiterst krachtig middel om anderen aan u te binden. Gebruik daarbij wel de komma's:
Dank je, Jan, voor het licht dat je op dit onderwerp schijnt.
Er zijn blogs waar het mogelijk is om cursief en vet te gebruiken. Doe dat met mate, en zet de naam van de ander altijd vet.
Op Facebook en LinkedIn is het gebruik van hoofdletters de enige mogelijkheid om tekst te benadrukken. Gebruik ze met mate (vergelijk met schreeuwen):
Als jij je VRIJHEID op prijs stelt... Weet dat jouw stem belangrijk is. LEES deze petitie. ONDERTEKEN het en geef het door.
Is hierboven het gebruik van meer regels u opgevallen? Net als voor e-mails geldt voor reacties: een blok tekst krijgt minder aandacht; juist korte zinnen, meer regels en vooral witregels trekken de aandacht. Omdat u met een 'Enter' ('Return') op sommige sites meteen uw tekst plaatst, kunt u beter 'Shift-Enter' hanteren. Deze laatste tip geldt zeker ook voor Skype-chats.
Wees voorzichtig met accenten zoals in 'wél', 'het gáát'. Als u merkt dat een site hapert of weigert uw reactie te plaatsen, zijn die leestekens daar vermoedelijk de oorzaak van. Schrap ze en post opnieuw.
Eigen blog? Eigen artikel? Uiteraard bent u dan uzelf en uw activiteiten – indirect – aan het promoten. De belangrijkste tip hierbij is:
Altijd (positief) reageren op de reacties die u ontvangt.
Zo ontstaat er een uitwisseling, echte communicatie. Bovendien is het een uitgelezen kans om aanvullende inhoudelijke informatie en opmerkingen te plaatsen. Vergelijk het maar met een vragensessie na een presentatie – het perfecte moment om punten te herhalen in andere woorden, te benadrukken en aan te vullen met nieuwe informatie.
Dienstbaarheid Het is een kunst om uw eigen krachten te etaleren zonder te pochen. Het belangrijkste is daarom om te laten zien dat u dienstbaar bent. Het geven van een tip is in dit verband enorm waardevol:
Jan, je raakt de kern van de zaak en maakt duidelijk welke stappen nodig zijn. Een nuttige aanvulling hierop vind je op Blochs Blog: [URL van artikel]
Nakijken! Waar u dan ook uw tekst wilt plaatsen, lees wat u heeft geschreven nog een paar keer aandachtig door voordat u de posting doet. Op maar weinige sites kunt u naderhand uw tekst redigeren, en dan meestal alleen binnen 15 minuten. De correctheid van uw taal, de leesbaarheid van uw tekst, de zinnigheid van uw bijdrage... ze zeggen allemaal iets over u en hoe u gezien wilt worden. Slordig? Gehaast? Of professioneel en zorgvuldig?
Ongeschreven regels Het is in uw voordeel om netjes (beschaafd) te blijven, ook al wilt u iemand aanvallen. Leer de kracht van 'agree to disagree' (het met elkaar eens zijn over de onenigheid). Bovendien, op sommige sites kan uw bijdrage aangemerkt worden als 'ongepast' en deze wordt dan verwijderd.
In communicatie blijven De kern is duidelijk:
Als iemand ophoudt met communiceren, vervalt de communicatie.
Met andere woorden, als u een vraag krijgt via de sociale media of e-mail, geef antwoord. Onderhoud de uitwisseling totdat deze afgerond is.*
Hoeveel e-mails heeft u wel verzonden, terwijl u nog altijd tevergeefs op reactie wacht? Als u geen reactie krijgt, verdwijnt deze correspondent toch uit uw aandachtsveld? Tenzij het een prospect of klant is en u, als verkoper, gebruik maakt van de uitblijvende reactie om bijvoorbeeld even na te bellen...
* Persoonlijke noot: als ik geen reactie op mijn bericht(en) krijg, kies ik ervoor om er dankbaar voor te zijn (in plaats van te morren) – dat is dan één persoon minder om aandacht aan te schenken! Zo heb ik meer tijd over voor degenen die mijn input kennelijk weten te waarderen.
David Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
David zet ik zeer kort bestek nog eens uiteen waar het bij de bedrijfspromotie op de social media om draait.
Overdrijf het inderdaad niet maar rustig autoriteit op.
Van zo'n reactie als die van mede-schrijver Hans Oelen groei ik!
Heerlijk, zo'n heldere waardering - mijn dank hiervoor.
Ook dank aan jou, Kees, voor jouw bevestiging.
Fijn dat mijn tips jou ondersteunen!
Richard van Houten
Goed, David, om zulke nuttige tips te ontvangen.
Jij geeft aan hoe belangrijke kleine, subtiele elementen in ons schrijven een fors effect sorteren.
Ook ik ben daar blij mee.
Wat ben ik blij met jouw reactie, Richard - dank je!
Ook ben ik blij dat jij, als mede-auteur op VO, je voordeel kunt doen aan de tips in mijn artikel.
Heel fijn, Mitchel!
Ik waardeer dat je je tevredenheid uit.
Heb je ook het vervolgartikel gelezen?
Deel II: http://www.verkopersonline.nl/artikel/4599/onderscheidend-gebruik-van-linkedin-deel-2-de-aanbeveling.html
Misschien, Michael, is SCHRIJVEN 'niet je sterkste punt'... maar je bereidheid om te veranderen, leren en groeien is terdege een heel sterk punt!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.