Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Men is u zo weer vergeten

Onlangs was ik weer eens op zo'n netwerkbijeenkomst. Ik ontmoette daar veel aardige mensen. De kans dat ik ooit nog eens aan hen zal denken is echter vrijwel nihil. En dat ligt niet aan mij.

Men is u zo weer vergeten

Het doel van netwerken is niet zo veel mogelijk mensen te spreken in een zo'n kort mogelijke tijd. Wie dat wil kan net zo goed caissière worden bij de plaatselijke Albert Heijn. Ik mag er toch van uit gaan, dat u veel interessante mensen wilt leren kennen die mogelijk later nog eens aan u denken. Als ze zelf een probleem hebben of iemand anders ergens mee willen helpen.

Vertel eens iets boeiends over uzelf
De meeste mensen hebben er namelijk nog nooit bij stil gestaan hoe belangrijk het is om iets boeiends over zichzelf te vertellen. Iets dat onderscheidend is. Ik sprak op die bijeenkomst onder andere met een makelaar, een accountant, een financieel adviseur en een ICT-man. Maar ik kom, helaas voor hen, vrijwel nooit iemand tegen die mij wanhopig vraagt of ik niet een makelaar, een accountant, een financieel adviseur of een ICT-man ken. Die kent men zelf meestal meer dan genoeg. En als dat niet zo is staan er nog altijd heel veel in de Gouden Gids.

Ik krijg weleens spontaan de vraag of ik niet een makelaar ken met speciale kennis van iets, een accountant met een bepaalde affiniteit, een financieel adviseur met veel ervaring op een specifiek terrein, een ICT-man die goed is in …. Enfin, vult u zelf maar in.

Slechts weinigen kunnen zichzelf in netwerkcontacten boeiend en onderscheidend presenteren in pakweg één minuut. Waardoor al dat netwerken zinloos wordt. Men is u namelijk de volgende dag alweer vergeten. Laat staan dat men u ooit in gesprekken met anderen ter sprake brengt.

Nu heb ik daar uiteraard ook zelf goed over nagedacht: 'practice what you preach'. Als ik me tegenwoordig voorstel maak ik duidelijk dat ik marketingadviseur ben. Maar daar zit niemand om verlegen. Daar zijn er heel veel van. Vervolgens leg ik uit, dat ik boeken schrijf die niemand leest. Maar die wel goed worden verkocht. En dat ik klanten help zonder dikke rapporten en zonder uitgebreide powerpoint-presentaties. Wat u er ook van vindt, het blijft hangen en het werkt.

Om te improviseren moet u zich voorbereiden
Ga er vandaag nog eens even voor zitten. Of oefen eens met uw collega's. Hoe ziet uw 'minuut' er precies uit? Hoe luidt die? Ik hoor u nu denken 'Ja, maar dat blijft toch altijd een kwestie van een beetje improviseren'. Dat is natuurlijk waar. Maar als u de eerste keer wilt improviseren op een saxofoon is het handig als u dat instrument hebt leren bespelen.

Hoe vaak krijgt u niet op feestjes, bij borrels of op netwerkbijeenkomsten te horen 'Zeg, wat doe jij eigenlijk?'. Wat zegt u dan? Het zal in eerste instantie niet meevallen om een sterke 'minuut' te produceren, maar u zult er uiteindelijk heel lang plezier van hebben. En u voorkomt dat men u al weer snel vergeten is. Want wie zich vergeet voor te bereiden, moet zich erop voorbereiden vergeten te worden.
 
Jos Burgers
Burgersmarketing.nl

Jos Burgers

Jos  Burgers
Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Netwerken
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,9
(76 stemmen)
Reacties

jan reijnders

Beste Jos,

als ik op zulke bijeenkomsten van die snelle jonge gasten tegenkom met hun pocherige (dikwijls fout Engelse) benamingen, dan neig ik wel eens tot de volgende uitspraak. "Ik vind uw profielbeschrijving erg oxofibleus"en de eertse de beste die dan het lef heeft om te vragen wat dat woord betekent, die nodig ik uit voor een vervolggesprek, want die wil nog leren.

Jacques

Als we het hoofdstuk 'netwerken' nou n's een poosje overslaan?

Frans de Beer |  http://www.veralu.nl

Hoezo netwerken vergeten??
Dit is voor een verkoper een van de belanrijkste schatten om te kunnen verkopen. Ik ben in mijn carriere al een aantal keer van baan veranderd en sinds een half jaar heb ik mijn eeigen bedrijf. Om een nieuwe functie, of in dit geval mijn eigen bedrijf op te zetten, ga je het eerst je eeigen netwerk af. Hier zitten de mensen die je kunnen helpen, hier zitten je eerste potentiële nieuwe klanten. Zorg er wel voor dat er relavante mensen in je netwerk zitten.

Jeff Dadema |  http://www.letsgoactive.nl

Beste Jos,

Fantastische column en treffend verwoord zoals we van je gewend zijn. Iedereen die wil gaan netwerken zou eerst deze column moeten lezen!


Ulviya |  http://www.sheroma.be

Wat Jos Burgers beschrijft klopt... men is je al snel weer vergeten.Geurmanagement op de juiste manier toepassen bv:
op je visitekaartje een subtiele geur (nauwelijks merkbaar)heeft direct contact met het onderbewuste bij diegene waar je een herinneringanker wilt plaatsen. Mensen bewaren altijd je visitekaartje vaak bij het doorlopen van deze kaartjes ruikt men altijd eventjes aan de kaart met de subtiele geuranker.... met alle gevolgen.Het werkt in iedergeval bij contacten en netwerken.Wie meer informatie wil zie mijn gegevens op de site.

Fred Vermeulen |  http://www.DevelopmentTrainers.nl

Als je iets "bijzonders" te melden heb (zoals Jos) blijf je hangen in combinatie met vindbaarheid op social media (LinkedIn, Facebook, etc.) Jos krijgt het dus ook voorelkaar dat men reageert op zijn artikel; interessant genoeg.
Je bent bijvoorbeeld interessant als je "banketbakker bent van onontdekte talenten", wat altijd de nodige vragen oproept...
Als iemand na de eerste paar zinnen van je Elevator Pitch (niet met een B, maar een P) het voordeel ziet om nog steeds naar jou te luisteren, weet hij/zij je na verloop van tijd je vast nog te herinneren; wellicht niet direct de naam, maar wel die gekke "talentenbanketbakker".
TIP: Bezoek bijeenkomsten waar je potentiële klanten zitten en niet die waar je gaat speeddaten met zelfstandigen met hetzelfde doel.

coen Lievaart |  http://www.dehooplievaart.nl

Als mensen zichzelf voorstellen ben ik ze vaak snel weer vergeten. Ik ben doorgaans niet onder de indruk van de eerste indruk. Het raakt me niet en heeft geen toegevoegde waarde. Als de ander zich presenteert ben ik niet geïnteresseerd, luister ik niet en snak ik bij aanvang al naar het afscheid. Hiermee loop ik de kans dat andermans talenten, kwaliteiten, passie of visie aan mij voorbij gaan. Hiermee doet de ander mij tekort en dat is op z’n minst jammer.
Wat kan ik daar aan doen?
Door het om te draaien en door mijn eigen verantwoordelijkheid te nemen. Ik vraag me af hoe ik mij aan anderen voorstel. Hoe zien of ervaren anderen mij? Stel ik anderen in staat te profiteren van mijn talenten, kwaliteiten, ambities......de schoonheid van authenticiteit? Durf ik mijn identiteit te leven.......?
Geinteresseerd? Lees mijn artikel "laat je kennen!"

Henk-jan van Essen |  http://www.highend-webstudio.nl

Hallo Jos, Ik ben Henk-Jan van Essen.
Onze specialisatie zit 'm in "eCommerce video". Wij zijn geen videoproductie bedrijf zoals jij vast wel kent, maar een stel marketeers die zich hebben gespecialiseerd in eCommerce video. Video voor webshops dus.
Misschien leuk om mij te onthouden, voor het geval iemand je vraagt of je iemand kent die zich heeft gespecialiseerd in video voor webshops.

* De kans dat een product gekocht wordt stijgt met 85% als bezoekers van een webshop een productvideo bekijken
* Zelfs een webshop met de meest maffe producten (Archie McPhee) zag de conversie ratio van de bezoekers naar klanten gemiddeld met 30% stijgen
* Kopers die de productvideo's bekijken van webshops zetten 45% meer om dan de andere kopers, die de video's niet bekijken.

Graag tot een volgende online netwerkbijeenkomst!
Oh, en volg mij op twitter, dan blijf je op de hoogte van nog meer facts&figures:
http://twitter.com/#!/henkjanvanessen

Arthur Sevenstern | Excellent Presenteren |  http://www.excellentpresenteren.nl

Ik ben het helemaal met je betoog eens, Jos.

Sterker nog, je hoeft in die eerste minuut niet eens te vertellen wat je beroep is. Zorg er eerst voor dat je de moeite waard bent om mee te spreken. Als je gesprekspartner na die eerste minuut niets meer over je wil weten, dan is de kans nihil dat hij/zij je ooit aan een ander zal aanraden.
Zorg eerst dat je de moeite waard bent om aan te raden en daarna pas waarvoor.

Allard Nederlof

Beste Jan,

Mijn vraag zou idd zijn, wat betekent oxofibleus.
Vraag me alleen af of het überhaupt wel een bestand woord is, aangezien er nergens een definitie van te vinden is.

Jacques Bonneur

Beste Allard,
Je hebt wel gevoel voor humor .. namelijk, in welk woordenboek vond je het woord 'überhaupt' ??

Jan Reijnders

beste Allard,
het woord bestaat niet. Maar echte kakkers durven dat niet te vragen, althans niet op dat moment.....

Janny Westenbrink |  http://www.westbrinck.nl

Veel mensen praten graag veel over zich zelf op een netwerkbijeenkomst.

MAAR stel eens een vraag aan de ander. Waar is die mee bezig, of vraag eens naar een hobby. Een hobby zegt heel veel over mensen en wellicht zelfs over hun ondernemer zijn.

Mensen praten vaak geboeid als het over hun hobby gaat en wellicht is het op dat moment wel een gezamenlijke hobby en is het heel snel daardoor veranderd van een netwerkcontact in een warm contact, waarbij de gunfactor om de hoek komt kijken en heb je zonder moeite een nieuwe klant, of een fijn netwerkcontact.

Znder je zelf te verkopen, heb je je zelf verkocht.

Janny Westenbrink, West Brinck Acquisitie Meppel.
Tel. 0522 - 47 32 38 of 06 - 12 53 66 66.

Jan Reijnders

soms is de volgende openingszin ook wel eens ontwapenend: "vertel eens iets leuks". Mensen verwachten zoiets niet en dat kan heel verrassend uitpakken

Jolly ten Brinke

Jos B. raakt op een vermakelijke manier de kern van netwerken

Arjan

Wie kent ´m niet.... De Gouden Gids!! :-)

Hans

Goed om bij stil te staan zelf nooit aan gedacht en inderdaad vergt moeite om in een minuut een goede presentatie te doen.
Heel goed om over natedenken en een steeds betere presentatie te krujgen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel