Reacties
jan reijnders
Beste Jos,
als ik op zulke bijeenkomsten van die snelle jonge gasten tegenkom met hun pocherige (dikwijls fout Engelse) benamingen, dan neig ik wel eens tot de volgende uitspraak. "Ik vind uw profielbeschrijving erg oxofibleus"en de eertse de beste die dan het lef heeft om te vragen wat dat woord betekent, die nodig ik uit voor een vervolggesprek, want die wil nog leren.
Jacques
Als we het hoofdstuk 'netwerken' nou n's een poosje overslaan?
Hoezo netwerken vergeten??
Dit is voor een verkoper een van de belanrijkste schatten om te kunnen verkopen. Ik ben in mijn carriere al een aantal keer van baan veranderd en sinds een half jaar heb ik mijn eeigen bedrijf. Om een nieuwe functie, of in dit geval mijn eigen bedrijf op te zetten, ga je het eerst je eeigen netwerk af. Hier zitten de mensen die je kunnen helpen, hier zitten je eerste potentiële nieuwe klanten. Zorg er wel voor dat er relavante mensen in je netwerk zitten.
Beste Jos,
Fantastische column en treffend verwoord zoals we van je gewend zijn. Iedereen die wil gaan netwerken zou eerst deze column moeten lezen!
Wat Jos Burgers beschrijft klopt... men is je al snel weer vergeten.Geurmanagement op de juiste manier toepassen bv:
op je visitekaartje een subtiele geur (nauwelijks merkbaar)heeft direct contact met het onderbewuste bij diegene waar je een herinneringanker wilt plaatsen. Mensen bewaren altijd je visitekaartje vaak bij het doorlopen van deze kaartjes ruikt men altijd eventjes aan de kaart met de subtiele geuranker.... met alle gevolgen.Het werkt in iedergeval bij contacten en netwerken.Wie meer informatie wil zie mijn gegevens op de site.
Als je iets "bijzonders" te melden heb (zoals Jos) blijf je hangen in combinatie met vindbaarheid op social media (LinkedIn, Facebook, etc.) Jos krijgt het dus ook voorelkaar dat men reageert op zijn artikel; interessant genoeg.
Je bent bijvoorbeeld interessant als je "banketbakker bent van onontdekte talenten", wat altijd de nodige vragen oproept...
Als iemand na de eerste paar zinnen van je Elevator Pitch (niet met een B, maar een P) het voordeel ziet om nog steeds naar jou te luisteren, weet hij/zij je na verloop van tijd je vast nog te herinneren; wellicht niet direct de naam, maar wel die gekke "talentenbanketbakker".
TIP: Bezoek bijeenkomsten waar je potentiële klanten zitten en niet die waar je gaat speeddaten met zelfstandigen met hetzelfde doel.
Als mensen zichzelf voorstellen ben ik ze vaak snel weer vergeten. Ik ben doorgaans niet onder de indruk van de eerste indruk. Het raakt me niet en heeft geen toegevoegde waarde. Als de ander zich presenteert ben ik niet geïnteresseerd, luister ik niet en snak ik bij aanvang al naar het afscheid. Hiermee loop ik de kans dat andermans talenten, kwaliteiten, passie of visie aan mij voorbij gaan. Hiermee doet de ander mij tekort en dat is op z’n minst jammer.
Wat kan ik daar aan doen?
Door het om te draaien en door mijn eigen verantwoordelijkheid te nemen. Ik vraag me af hoe ik mij aan anderen voorstel. Hoe zien of ervaren anderen mij? Stel ik anderen in staat te profiteren van mijn talenten, kwaliteiten, ambities......de schoonheid van authenticiteit? Durf ik mijn identiteit te leven.......?
Geinteresseerd? Lees mijn artikel "laat je kennen!"
Hallo Jos, Ik ben Henk-Jan van Essen.
Onze specialisatie zit 'm in "eCommerce video". Wij zijn geen videoproductie bedrijf zoals jij vast wel kent, maar een stel marketeers die zich hebben gespecialiseerd in eCommerce video. Video voor webshops dus.
Misschien leuk om mij te onthouden, voor het geval iemand je vraagt of je iemand kent die zich heeft gespecialiseerd in video voor webshops.
* De kans dat een product gekocht wordt stijgt met 85% als bezoekers van een webshop een productvideo bekijken
* Zelfs een webshop met de meest maffe producten (Archie McPhee) zag de conversie ratio van de bezoekers naar klanten gemiddeld met 30% stijgen
* Kopers die de productvideo's bekijken van webshops zetten 45% meer om dan de andere kopers, die de video's niet bekijken.
Graag tot een volgende online netwerkbijeenkomst!
Oh, en volg mij op twitter, dan blijf je op de hoogte van nog meer facts&figures:
http://twitter.com/#!/henkjanvanessen
Ik ben het helemaal met je betoog eens, Jos.
Sterker nog, je hoeft in die eerste minuut niet eens te vertellen wat je beroep is. Zorg er eerst voor dat je de moeite waard bent om mee te spreken. Als je gesprekspartner na die eerste minuut niets meer over je wil weten, dan is de kans nihil dat hij/zij je ooit aan een ander zal aanraden.
Zorg eerst dat je de moeite waard bent om aan te raden en daarna pas waarvoor.
Allard Nederlof
Beste Jan,
Mijn vraag zou idd zijn, wat betekent oxofibleus.
Vraag me alleen af of het überhaupt wel een bestand woord is, aangezien er nergens een definitie van te vinden is.
Jacques Bonneur
Beste Allard,
Je hebt wel gevoel voor humor .. namelijk, in welk woordenboek vond je het woord 'überhaupt' ??
Jan Reijnders
beste Allard,
het woord bestaat niet. Maar echte kakkers durven dat niet te vragen, althans niet op dat moment.....
Veel mensen praten graag veel over zich zelf op een netwerkbijeenkomst.
MAAR stel eens een vraag aan de ander. Waar is die mee bezig, of vraag eens naar een hobby. Een hobby zegt heel veel over mensen en wellicht zelfs over hun ondernemer zijn.
Mensen praten vaak geboeid als het over hun hobby gaat en wellicht is het op dat moment wel een gezamenlijke hobby en is het heel snel daardoor veranderd van een netwerkcontact in een warm contact, waarbij de gunfactor om de hoek komt kijken en heb je zonder moeite een nieuwe klant, of een fijn netwerkcontact.
Znder je zelf te verkopen, heb je je zelf verkocht.
Janny Westenbrink, West Brinck Acquisitie Meppel.
Tel. 0522 - 47 32 38 of 06 - 12 53 66 66.
Jan Reijnders
soms is de volgende openingszin ook wel eens ontwapenend: "vertel eens iets leuks". Mensen verwachten zoiets niet en dat kan heel verrassend uitpakken
Jolly ten Brinke
Jos B. raakt op een vermakelijke manier de kern van netwerken
Arjan
Wie kent ´m niet.... De Gouden Gids!! :-)
Hans
Goed om bij stil te staan zelf nooit aan gedacht en inderdaad vergt moeite om in een minuut een goede presentatie te doen.
Heel goed om over natedenken en een steeds betere presentatie te krujgen.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|