Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Content op LinkedIn zorgt voor nieuwe klanten (Victor Bonke)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity

Iedereen in de wereld is via 6 stappen met elkaar verbonden. Wanneer u op de juiste manier de mensen in uw netwerk mobiliseert levert dat dus een schat aan contactmogelijkheden op. Hoe gaat u dat doen? 

Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity

Herinnert u zich de laatste keer dat u op vakantie was en dat u daar een andere Nederlander tegenkwam? Tien tegen één dat u in uw gesprek ontdekte dat u een gemeenschappelijk contact had en dat één van beiden zei: Het is toch een kleine wereld! Dat gebeurt vaak op vakanties. Het lijkt wel of dit op zulke momenten zelfs méér gebeurt dan in ons dagelijks leven. Is dat nu toevallig? Of zit er meer achter?  

De wiskundige kant
Het is niet zo toevallig als het kan lijken. We leven inderdaad immers in een heel kleine wereld. De eerste die daar echt onderzoek naar begon te doen, was Stanley Milgram in 1967. Uit zijn small world experiment is de theorie van de 6 degrees of separation ontstaan. Deze theorie zegt dat iedereen in de wereld via 6 stappen (lees: mensen) met elkaar  verbonden is. 

Laten we het ook even van een andere, meer wiskundige kant bekijken. Laten we aannemen dat iedereen gemiddeld 250 contacten heeft (en dit gaat dus zowel over privé- als professionele contacten). Elk van deze 250 contacten heeft op zijn/haar beurt ook 250 contacten. Als we dan even heel conservatief aannemen dat u de helft van deze mensen ook zelf kent, dan kent elk van uw contacten nog 125 mensen die u niet kent. Dat betekent dus dat u in de tweede graad met 31.250 (250x125) mensen in contact kunt komen.
Je kunt er nog over discussiëren of 250 contacten veel of weinig is, maar ik denk dat er weinig mensen zullen zeggen dat 31.250 weinig is.

Daar zit dus de echte kracht van netwerken: in de tweede graad. U hebt niet alleen veel meer mogelijkheden, er is tevens een vertrouwensband via uw gemeenschappelijke kennis.

Dit principe van de 6 degrees die ik zelf de 6 degrees of proximity noem (als u via 6 personen wie ook ter wereld kunt bereiken, bent u toch eerder met elkaar verbonden dan gescheiden, niet?) kunt u ook terugvinden op de online netwerking website LinkedIn (www.linkedin.com) Daar ziet u niet alleen hoeveel mensen u zelf in eerste, tweede en derde graad kunt bereiken, maar ook wie deze mensen zijn.

Op een andere manier met elkaar omgaan
Wat is nu voor mij de waarde van dit inzicht? Dat we op een andere manier met elkaar kunnen omgaan op recepties, evenementen, online netwerken en andere netwerkgelegenheden. Veel te vaak voelen deelnemers aan recepties zich niet comfortabel omdat ze het gevoel hebben dat ze moeten verkopen of dat ze iets van iemand anders willen. En omdat ze het niet aangenaam vinden als iemand deze attitude heeft ten opzichte van henzelf, willen ze dit ook niet uitstralen naar anderen toe. Als je echter inziet dat de grootste waarde van het netwerk in de tweede graad zit, dan kun je op een andere manier met mensen omgaan.

Zoek dus in uw volgende gesprek op een netwerk-evenement eens naar wat uw gesprekspartner voor uw netwerk kan betekenen en uw netwerk voor uw gesprekspartner.

En omgekeerd: wat het netwerk van uw gesprekspartner voor u kan betekenen en u voor het netwerk van uw gesprekspartner. U zult niet alleen veel meer kansen ontdekken, maar u ook een heel ander en aangenamer gesprek voeren!

Tip
Als u tijdens het gesprek ontdekt dat u en uw gesprekspartner ook voor elkaar iets kunnen betekenen, dan kunt u uiteraard dieper op het gesprek zelf ingaan. U hoeft niet alleen aan uw netwerk te denken. Door echter vanuit uw netwerk te denken krijgt u een heel ander gesprek met soms verrassende resultaten!

Jan Vermeiren
www.letsconnect.be

Jan  Vermeiren

Jan Vermeiren

Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers "Let's Connect!" en "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken". Hij en zijn team zorgen ervoor dat mensen zich comfortabeler voelen op netwerkevenementen en dat verkopers omzet via LinkedIn en doorverwijzingen realiseren zodat ze geen cold calling hoeven te doen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,6
(24 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Jacques Bonneur

Volgens mij is het woord 'netwerken' een hype geworden en was netwerken er al lang.

martin

Dit is een slimme beredenering, en het optimisme is gebaseerd op realiteit, een simpele berekening. Natuurlijk is netwerken een hype geworden maar het is er ff wat anders uit gaan zien met het nieuwe medium internet waardoor ik gratis kan overnachten over heel de wereld bij mensen thuis... de wereld krimpt werkelijk. check www.couchsurfing.com

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Dit noemt men ook wel 'jezelf rijk rekenen'! Puur rekenkundig lijkt het allemaal heel erg logisch. Wat de auteur buiten de vergelijking laat is het feit of mensen wel 'bereikbaar' zijn. Juist belangrijke personen hebben de neiging om zich af te schermen of afgeschermd te worden.

Een ander probleem is dat mensen maar een beperkt aantal relaties kunnen behappen. Of denk je nu écht dat je in staat bent om met 31.250 mensen in contact te komen en te blijven? Droom lekker verder.

Arnold Steenbeek |  http://www.heart-selling.nl/boeken

If you can dream it, you can do it, laat medaillewinnaar zien deze zomer. En dat geldt voor netwerken net zo! Jan vind ik zelfs nog te bescheiden en volgens onderzoek en ervaring van 100-en cursisten kunnen we hier veel meer mee doen dan we ooit gedaan hebben.

P.S. Via deze link naar de site staat een artikel en rekenmodel om de proef op de som te nemen :-)

Arnold Steenbeek |  http://www.heart-selling.nl

De link wordt afgebroken en werkt niet goed, maar moet zijn:

www.heart-selling.nl/boeken.html (bij publicaties)

Jan Vermeiren |  http://www.networking-coach.com

Alvast bedankt voor de reacties !

Ik beantwoord ze even op een rijtje (@Michel doe ik even apart):

@Jacques: klopt, netwerken bestaat al lang. Echter de meeste mensen weten niet welke dynamieken er achter zitten. En ook niet hoe ze de kracht er van kunnen inschakelen op een manier dat iedereen er zich goed bij voelt.

@Martin: leuk voorbeeld !

@Arnold: ik kan je alleen maar gelijk geven. Onze cursisten zeggen hetzelfde :-)

Have a great networking day !

Jan

Jan Vermeiren |  http://www.networking-coach.com

@Michel: klopt dat ook bereikbaarheid een rol speelt (net zoals vele andere factoren). Je schrijft dat "belangrijke mensen" zich afschermen.

Nu is de vraag wat een "belangrijke persoon" is. Vaak worden CEO's van firma's als belangrijke personen beschouwd en binnen hun firma terecht.

Veel verkopers (want dat is jouw vakgebied) hebben echter de foute neiging om te denken dat ze dus de CEO's dienen te benaderen. In praktijk zijn zij echter niet de best geplaatsten om een product of dienst aan te kopen en wijzen ze door naar anderen binnen hun organisatie.

Deze "lager geplaatsten" zijn veel makkelijker bereikbaar en staan ook meer open, dus waarom het moeilijker maken dan het is, vooral als je via je netwerk een introductie bij hen kan krijgen.

Wat betreft 31.250 mensen die je kan bereiken: uiteraard kan je niet met hen allemaal een relatie uitbouwen. Wat ik hiermee wil aangeven is dat er op slechts 1 graad al een veel grotere groep bereikbaar is dan iemand ooit nodig heeft om zijn/haar doelen te bereiken (welke die ook mogen zijn: verkopen, een nieuwe baan vinden, een leverancier of partner ontmoeten, een nieuwe medewerker vinden,...).

M.a.w. het (business) leven is veel gemakkelijker dan de meeste mensen denken als ze op een bewuste en integere manier met hun netwerk omgaan.

Have a great networking day !

Jan

Michel Hoetmer |  http://www.ikwilmeerverkopen.nl

Ik ben er maar eventjes voor gaan zitten en heb een weblog geschreven. Je kunt het bereiken via de homepage. Daarin doe ik uit de doeken waarom dit advies niet deugt. Zie de link bij deze reactie.

Jan Vermeiren |  http://www.networking-coach.com

Ik ben Michel gevolgd en ben er ook even voor gaan zitten om een reactie te geven op zijn blogpost. Zie zijn website http://www.ikwilmeerverkopen.nl

Daphne Medik |  http://www.dmmcommunication.nl

Beste Jan en Michel,

Een boeiende discussie, zag ik op Michel's blog. Ik kon het niet laten om daar ook even te reageren, zie: www.ikwilmeerverkopen.nl.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel