Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten?

Referrals of doorverwijzingen zijn de gemakkelijkste, meest efficiënte en dus beste manier om aan nieuwe klanten te komen. Hoe zet u dit verkoopmiddel doelmatig in?

Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten?

Ik zie in de praktijk zowel ondernemers, (sales) managers, business developers als verkopers hier geen of weinig aandacht aan besteden. De reden is vaak dat er korte termijn resultaten worden opgelegd en dat men zich dus eerder gaat focussen op directe acquisitie in plaats van het opbouwen van relaties met ambassadeurs.

Met  ambassadeurs bedoel ik de personen die voor een verkoper een connectie kunnen maken naar nieuwe klanten. Er zijn heel veel mensen die op een of andere manier  ambassadeur kunnen zijn.


Ambassadeurs
Laten we even focussen op de twee meest voor de hand liggende.
  • Huidige klanten. Klanten wijzen steeds de weg naar nieuwe klanten. Een minderheid onder hen doet dit spontaan. De meerderheid echter niet. Niet omdat ze niet tevreden zijn, maar omdat ze zoveel andere dingen aan hun hoofd hebben dat ze er gewoon niet aan denken.
    Denk aan uzelf. Hoeveel keer heeft u het laatste jaar een spontane doorverwijzing aan iemand anders gegeven? En bij hoeveel winkels, restaurants en andere bedrijven bent u klant? Verwacht niet van andere mensen iets wat u zelf niet doet.
    Wat moet je dán doen? Gewoon vragen aan uw huidige klanten of ze u met een potentiële klant in contact willen brengen. U zult versteld staan hoeveel er enthousiast zullen reageren!
  • De personen die al een doorverwijzing hebben gegeven in het verleden. Maar wie zijn dat? Het verbaast me steeds weer dat weinig verkopers of ondernemers weten via welke weg hun klanten bij hen zijn gekomen. Ze weten het niet spontaan en ze houden het ook nergens bij.
    Uit een onderzoek van de Bristol Business School is gebleken dat 70% van de omzet van MKB's komt via hun netwerk: directe contacten en doorverwijzingen. De directe contacten weten de meeste verkopers wel, maar ze weten vaak niet (meer) via wie de doorverwijzingen zijn gekomen. En dat is jammer. Dit zijn mensen die spontaan een doorverwijzing hebben gegeven en dat in de toekomst nog meer zullen doen, als de relatie met hen maar onderhouden wordt.

Deze twee types zijn personen die een verkoper al kent en dus direct kan benaderen om al direct op korte termijn een resultaat te halen. In onze Everlasting Referrals training raad ik de deelnemers aan om hier mee aan de slag te gaan.

Zo gaan ze immers direct ervaren dat doorverwijzingen hun leven veel gemakkelijker maken en zijn ze meer gestimuleerd om niet alleen relaties beginnen op te bouwen met klanten en personen die in het verleden een doorverwijzing hebben gegeven, maar met een diverse groep van ambassadeurs.

Tip
Op die manier creëren ze voor zichzelf een stroom van doorverwijzingen die nooit opdroogt en waardoor ze ook geen koude acquisitie meer hoeven te doen.

Jan Vermeiren
Networking-coach.com

Jan Vermeiren

Jan  Vermeiren
Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers "Let's Connect!" en "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken". Hij en zijn team zorgen ervoor dat mensen zich comfortabeler voelen op netwerkevenementen en dat verkopers omzet via LinkedIn en doorverwijzingen realiseren zodat ze geen cold calling hoeven te doen.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Referenties, Netwerken, Acquisitie,
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,2
(10 stemmen)
Reacties

Christian Dewit

Héél nuttig artikel! Van groot belang is ook: hoe stelt U deze vraag? Indien u zegt: "kent u nog mensen die aan mijn artikel kunnen geitersseerd zijn", krijgt u zeker een "neen" omdat het een gesloten vraag is. Vraagt u echter: "aan wie denkt die interesse heeft in dit artikel?" dan vehoogt de kans op een positief antwoord met 80% omdat het een gesloten vraag is! Probeer het maar eens: ik doe het al 35 jaar en het werkt!

Alexis Fischer |  http://www.letsstat.nl

Interessant artikel, goed om er weer even op gewezen te worden dat je sommige zaken "gewoon" moet vragen, met een verbluffend resultaat. Ik heb inderdaad ook de ervaring dat een vraag naar potentiele klanten bij een huidige klanten goed uit pakt. Interessant leesvoer over dit onderwerp; No Budget marketing van Jos Burgers.
Koude leads zijn het moeilijkste om aan te pakken, daarom zoek ik altijd naar zaken die een koude lead wat warmer maken. referenties is daar één van maar ook een artikel dat is verschenen over het betreffende bedrijf geeft een goed aanknopingspunt om eens te bellen.
Ook onze eigen producten (webstatistics) zijn een heel goed middel om leads te genereren. De bezoeker van uw website laat veel sporen na, zoals de plaats, naam van de organisatie, klikpad (welke pagina's hebben de interesse), duur van het bezoek en hoe is de site gevonden (met welk zoekwoord bijvoorbeeld). Veel meer informatie dan uit de gratis pakketten (Zoals Google Analytics) te halen valt.
Het maakt een koude lead een stuk makkelijker te benaderen als je weet dat er reeds interesse is (men is immers op de site geweest) en ook naar welke specifieke informatie is gezocht. Succes met de Sales!

Karen Massin |  http://www.sandler-benelux.com

Zeer goed artikel.

Heb het grootste deel van mijn loopbaan in internationale purchasing, business development en sales functies gewerkt.
Tot mijn schade en schande moet ik toegeven dat ik nooit van dit kanaal gebruikt gemaakt heb tot ik voor Sandler Training ben beginnen werken.

Bij Sandler Training leert men u al héél vlug dat referrals vragen deel moet uitmaken van het prospectieplan en dat dit eigenlijk dagelijks, continu en overal dient te gebeuren: bij klanten, prospects, familieleden, kennissen, vrienden...

Er is moed voor nodig om de eerste stap te zetten als je het nog nooit gedaan hebt.
Je kan dit patroon doorbreken door je klanten één voor één op te bellen en hun upfront te melden dat één van je voornemens van het nieuwe jaar is om referrals te vragen en polsen of ze daar moeite mee hebben. Je zou kunnen zeggen dat de tijd, die je hierdoor minder moet besteden aan het winnen van nieuwe klanten, zou kunnen wijden aan het verlenen van nog meer en betere service aan goede klanten zoals hij/zij.

Karen Massin |  http://www.sandler-benelux.com

Michael Hollants

Referrals vragen is inderdaad één van de meest interessante manieren om aan koude contacten te prospecteren. Het geeft een band van vertrouwen die je anders met die persoon nooit zou gehad hebben.
Wat wel cruciaal is, is dat je dan ook voldoende info over die persoon verzamelt die van toepassing is op jouw produkt of dienst, want met een telefoonnummer en een naam alleen ben je bitter weinig, dan kan je al bijna even goed het telefoonboek nemen...
Er wordt ook gesproken over de moed die vereist is om de eerste stap hierin te zetten. Wat een tip kan zijn is dat je de klant moet verrassen. Als je onderweg naar buiten bent, je plots omdraaien, terug naar de tafel te lopen en te zeggen dat je het belangrijkste nog vergeten bent. Dan is het aan jou om de klant te motiveren je die contacten te geven die je wil. Dit gebeurt meestal, al dan niet correct, door de klant te complimenteren en een beetje op zijn sociaal gevoel te spelen, zodat hij bereid is om jou en andere mensen te helpen met het doorgeven van hun gegevens...
Succes.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel