Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Herken de netwerker

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

Iedereen die te maken heeft met mensen is aan het netwerken. Veel mensen hebben echter niet in de gaten dat ze aan het netwerken zijn. Waarom niet zult u misschien vragen; omdat veel mensen denken dat netwerken iets is voor hard lachende bobo's met glazen champagne en kaviaar en mensen van een netwerkclub met een hoog grijsgehalte. Wellicht roept netwerken hierdoor een negatieve associatie bij veel mensen op.

Herken de netwerker

In dit artikel hoop ik u inzicht te geven in de gedachte dat netwerken ontzettend leuk is, niet moeilijk en zeker niet alleen voor de goed gebekten onder ons. Netwerken is zinvol voor iedereen die in contact staat met mensen en (af en toe) hulp nodig heeft van of hulp kan bieden aan andere mensen.

Wat is netwerken?
Netwerken is in contact komen met mensen binnen en buiten uw organisatie op basis van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij is het doel altijd ontwikkelen en bestendigen van relaties om zodoende informatie, steun en medewerking te verkrijgen.

Type netwerken
Om succesvol te kunnen netwerken zult u veel mensen moeten kennen met verschillende achtergronden en expertises. Wanneer u dit type mensen om u heen hebt, dan hebt u een zogenaamd open netwerk. Kent u echter veel mensen met dezelfde achtergrond en expertise dan hebt u de kans dat u in een gesloten netwerk zit. Wat is het verschil tussen beide?

Even een voorbeeld ter verduidelijking: in een gesloten netwerk kennen de mensen elkaar en kunnen zij onderling goede contacten hebben. Men hoeft elkaar niet in contact te brengen en wat dan dus ontbreekt, is uw eigen toegevoegde netwerkwaarde, namelijk uw netwerkpartner voorstellen aan een andere netwerkpartner om zodoende goodwill te kweken (of een emotionele bankrekening) bij beide complementaire netwerkpartners. Voorbeelden van gesloten netwerken zijn bijvoorbeeld de Rotary, kerkgemeenschappen, golfclubs, etc.

Het open netwerk heeft als kenmerk dat de netwerkpartners elkaar onderling niet kennen. U bent het middelpunt in het netwerk en u hebt contacten met een divers gezelschap.

Stelt u zich eens voor: als verkoper kent u een erg goede loodgieter (en deze heeft aangegeven nog wel eens een klus te kunnen gebruiken). Op een gegeven moment komt u op een andere borrel een aannemer tegen (en deze geeft aan dat de meeste loodgieters niet te vertrouwen zijn). Wat is dan mooier om deze twee partijen met elkaar in contact te brengen.

Nee, u kunt hier geen geld voor vangen (tenzij u hiervoor een constructie bedenkt, maar dat is een ander verhaal, zolang het maar geen bouwfraude deel 2 wordt). Wat er wel gebeurd, is dat de emotionele bankrekening bij beide partijen groeit tot ver in de plus. Wat u hiervoor terug krijgt is een kwalitatief goed netwerk met mensen die als u hen nodig hebt, u zeker zullen helpen. Dat dit niet altijd op de korte termijn hoeft te zijn, moge duidelijk zijn, dat dit op de lange termijn altijd wat oplevert, durf ik u te garanderen!

Waar kunt u netwerken?

  • via netwerkborrels, beursen, seminars; bedrijfsfeesten; bij het koffieautomaat; via georganiseerde evenementen;
  • via verjaardagen van uw familie;
  • via bezoekjes aan een kroeg;

kortom op alle plekken waar mensen zijn!

Globaal kunt u netwerkers opdelen in twee groepen: de goede en de slechte. Onderstaand ziet u een overzicht van welke netwerkers u tegen kunt komen.

Hoe herkent u slechte netwerkers?

  • Het arrogantje; deze persoon is zo vol van zichzelf dat hij het niet duld om bevraagd te worden, hij wil enkel zelf spreken;
  • Het sub-arrogantje: deze persoon is een vrindje van het arrogantje, maar heeft nog niet door dat hij een loopjongetje is van het arrogantje;
  • Het boertje: deze staat altijd met beide handen in zijn zakken en haalt deze er alleen uit om zijn glaasje drinken te pakken (of zijn visitekaartje);
  • De gluurder: terwijl deze persoon met je praat, kijkt hij continue over je schouder om te zien of er nog andere interessante personen zijn in de zaal;
  • De handshaker: deze komt voorbij, schud een hand en is even snel weer weg als dat hij kwam;
  • De clown: altijd in voor een geintje, maar zodra het serieus wordt haakt hij af;
  • De Adriaan: deze persoon lacht overdreven hard en heeft in een splitsecond zijn gezicht weer volkomen in de plooi als had hij nooit gelachen;
  • De pleaser: in een gesprek komt hij goed over, hij maakt een afspraak met je om je in contact te brengen met een ander, maar komt hier niet meer op terug;
  • De verzamelaar: deze heeft wellicht de opdracht gekregen zoveel mogelijk visitekaartjes te verzamelen en is vaak een broertje van de handshaker;

Hoe herkent u goede netwerkers?
Deze mensen zijn vaak de wat minder opvallende mensen in een gezelschap, staan vaak niet tussen de grote groepen mensen, maar staan aan de rand van een gezelschap met een zeer geïnteresseerde houding te luisteren naar hun gesprekpartner.

Dit type mens praat niet door de ander heen, geeft een ander de ruimte (zowel fysiek als geestelijk) en weet de ander te boeien door zijn manier van vragen stellen en vertellen. Ze kijken bijna niet om zich heen, hebben vaak beide handen uit hun zakken, praten volledig vanuit zichzelf en geven hun visitekaartje aan hun gesprekspartner als afsluiting van het prettige gesprek. Vaak bellen deze mensen hun gesprekspartner op om te bedanken voor het fijne gesprek en altijd komen zij gedane beloftes na.

Wat is de essentie van netwerken?
Bij netwerken gaat het erom dat u continue aan het geven bent in plaats van aan het absorberen of 'halen'. Geven doet u door oprechte interesse te tonen in uw gesprekspartner, door hulp te bieden wanneer dit nodig is, door altijd op zoek te gaan naar de emotionele klik met de ander. Soms lijkt het misschien dat dit niets oplevert, maar ga er maar vanuit dat mensen aan wie u iets hebt gegeven, over het algemeen, voor u klaar staan in tijden dat u hen kunt gebruiken.

Valkuilen bij netwerken

  • te snel uw visitekaartje geven;
  • te veel over uzelf praten;
  • geen oprechte interesse tonen in de ander door niet te luisteren;
  • alleen over werk praten;
  •  vissen naar opdrachten;
  • u interessanter voordoen dan u werkelijk bent;
  • te lang praten met een niet interessant persoon;


Tips voor succesvol netwerken

  • praat altijd vanuit jezelf;
  • maak een analyse van aanpalende beroepsgroepen en ga op zoek naar interessante mensen bij deze bedrijven;
  • stel uzelf kwetsbaar en vragend op;
  • luister zonder direct handel te willen bedrijven;
  • luister zonder direct een oplossing te zien;
  • breng andere mensen uit uw netwerk in contact met elkaar;
  • zoek in uw gesprek altijd naar een kans om de ander te helpen;
  • plan iedere maand een netwerkgesprek.

Ik daag u uit om het lijstje met slechte netwerkers aan te vullen. In een volgend artikel zal ik deze dan publiceren. Doel hiervan is om ons bewust te maken van welke mensen we liever niet tegenkomen en welke mensen we graag tegenkomen om succesvol te netwerken!

Ik wens u veel netwerken toe!

Met vriendelijke groet,

Hans Zomer

Vladan   Soldat

Vladan Soldat

Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,2
(50 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel