Vorige week sprak ik een klant die nauw betrokken is bij het organiseren van netwerkbijeenkomsten. Voorheen stuurde ze een week voor de bijeenkomst altijd netjes een reminder naar degenen die zich nog niet hadden aangemeld. Zo ook nu, maar deze keer met de deelnemerslijst er bij. Binnen een half uur had ze ruim 10 extra aanmeldingen ontvangen! Grote kans dat het komt doordat de ontvangers van de reminder de lijst even hebben bekeken. Een mooi resultaat en extra netwerkplezier voor de aanwezigen. Als u uw netwerkactiviteiten nog succesvoller wil maken, doet u er verstandig aan om de deelnemerslijsten altijd door te lezen. De voordelen:
Als u ziet wie er nog meer aanwezig is, kunt u bepalen of de bijeenkomst voor u nuttig is. Staat er bijvoorbeeld niemand op uit uw doelgroep, dan is het de vraag welk effect u wilt bereiken met uw bezoek. Gaat u er heen, gebruik de lijst dan voor:
Contact voor de bijeenkomst Staan er bekenden op de lijst? Laat weten dat u ook uw neus laat zien en dat u uitkijkt hen weer even te ontmoeten. Al ziet u elkaar tijdens de bijeenkomst maar kort, u staat toch weer op elkaars netvlies. En dan is het de vraag of er nieuwe, interessante personen op staan. Ziet u iemand die u écht heel graag wilt spreken? Leg dan vooraf alvast contact. Leg kort uit waarom u die persoon graag wilt ontmoeten en spreek af elkaar in ieder geval even de hand te schudden. Op deze manier kwam een zakenrelatie van mij al voor de netwerkbijeenkomst in contact met een nieuwe klant!
Contact op de bijeenkomst Kies van de lijst een realistisch aantal mensen die u graag wilt spreken. Bepaal wat uw doel is en wat voor hen het voordeel is om met u in gesprek te gaan. Natuurlijk komt u goed beslagen ten ijs en leest u zich vooraf in. Bekijk de website van het bedrijf en de social media van de persoon. Wie weet wat voor mooie overeenkomsten u nog meer ontdekt. Dat maakt het gesprek alleen maar aantrekkelijker.
Contact na de bijeenkomst Heeft u iemand niet gesproken? Geen punt! Dan legt u binnen enkele dagen na de bijeenkomst alsnog contact. Stuur een persoonlijke e-mail, bel of leg via LinkedIn contact. Verwijs naar de bijeenkomst en dat u elkaar helaas niet getroffen hebt. Zorg dat u ook nu een duidelijk verhaal hebt over het doel. Hou daarbij altijd voor ogen dat u de ander iets te bieden moet hebben, juist dan staat iemand des te meer open voor een prettig gesprek.
Contact in de toekomst Bewaar deelnemerslijsten. Als u in de toekomst eens op zoek bent naar een specifiek contact - voor uw netwerk of uw eigen bedrijf - dan scant u ze eenvoudig door. Eventueel markeert u nu alvast de personen of bedrijven waarvan u het vermoeden hebt dat ze in de toekomst interessant kunnen zijn. Zoekt een stuk makkelijker als het zover is.
Veel netwerkplezier!
Danielle de Jonge
Daniëlle de Jonge helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn, met als doel: klanten vinden èn behouden. Zij is expert op het gebied van acquisitie en helpt bedrijven om persoonlijke en schriftelijke communicatie onderscheidend in te zetten.
Oeps - een van de tikfouten waar ik zelf zo'n hekel aan heb ...
Een waardevolle herinnering voor mij om mijn teksten vandaag NOG nauwkeuriger te controleren voor het verzenden.
Danielle de Jonge
Bedankt, David, voor je reactie op het artikel. Er is zoveel moois te bereiken met het gebruiken van een deelnemerslijst, dat plezier en succes gun ik iedere commerciele professional.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.