Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

LinkedIn-groepen als acquisitie instrument

Groepen binnen LinkedIn zijn een bekende bron van zakelijke informatie, maar u kunt ze ook uitstekend gebruiken voor actieve acquisitie. Ontdek hier hoe u dat precies doet.

LinkedIn-groepen als acquisitie instrument

Groepen zijn een zich snel uitbreidend maar tegelijk snel veranderend fenomeen binnen LinkedIn. Eind 2015 zijn er ruim twee miljoen groepen gemaakt door de ruim 400 miljoen wereldwijde gebruikers; sinds recent zijn echter alleen de 'open groepen' vindbaar en dat zijn er ca. 1,2 miljoen. Bijna 40.000 groepen zijn Nederlandstalige groepen. Als gebruiker mag u zich 'slechts' bij 50 groepen aansluiten, maar hoe kunt nu die groepen voor acquisitiedoeleinden gebruiken?

Doelgroepen bepalen

Om te beginnen zult u zich moeten bedenken wat de doelgroepen zijn waar uw product of dienst voor bestemd is. Levert u aan ziekenhuizen, aan architecten of aan zelfstandige ondernemers? Die keuze zult u eerst moeten maken. Vervolgens gaat u binnen LinkedIn op zoek naar die groepen waar u deze doelgroep(en) kunt vinden.

Laten we het voorbeeld van de architect aanhouden. In het hoofdscherm van LinkedIn vinkt u links van de zoekbalk de optie 'Groups/Groepen' aan. Dan tikt u vervolgens 'architect' in en dan vindt u alle groepen die zich richten op architecten. Omdat dit (ook) een Engels woord is, krijgt u vervolgens een overzicht van alle nationale en internationale groepen (ruim 700). Daarom vinkt u in het zoekscherm aan de linker kant 'Dutch/Nederlands' aan en dan blijft er (in dit voorbeeld) een twintigtal groepen over. Vervolgens kijkt u naar de beschrijvingen van de verschillende groepen en u sluit zich aan bij die groepen die voor u het meest interessant zijn. In de regel zijn grotere groepen, duizenden leden, interessanter voor acquisitiedoeleinden dan kleine groepen (tientallen leden).

Zoeken naar prospects
Hoe kunt u nu in groepen op zoek gaan naar relevante prospects? Wanneer u naar 'Advanced/Geavanceerd' zoeken gaat (rechts naast zoekbalk in het hoofdscherm), dan vindt u daar een uitgebreid zoekscherm (in wezen het allerbelangrijkste scherm van LinkedIn). Aan de rechterkant kunt u onder 'Groups/Groepen' de groep aanvinken waarbinnen u wilt zoeken.

Vervolgens kunt u links in dit scherm (geavanceerde) zoektermen opgeven. U kunt bijvoorbeeld in het zoekveld 'Titel/title' op zoek gaan naar '(Commercieel OR sales) (Directeur OR director OR manager)'. Wanneer u hier op zoekt krijgt u alle mensen te zien die voldoen aan de zoekcriteria binnen de betreffende groep. Hier hebt u een 'leadlijst' te pakken.

Contact maken
Met uw leadlijst gaat u terug naar de groep zelf en klikt u in de groep op 'members/leden'. Hier gaat u vervolgens op zoek naar de namen uit uw lijst. Dit is echter helaas wel een bewerkelijke taak, want u kunt (sinds kort) niet meer gericht zoeken in de lijst met leden (zie PS). Wanneer u met de muis over een naam heen gaat, krijgt u aan de rechterkant een envelop te zien. Die geeft u toegang tot de emailfaciliteit binnen LinkedIn. Hier kunt u vervolgens een directe mail sturen (geen InMail, maar een gratis mail) aan de betreffende prospect. In deze mail kunt u verwijzen naar de groep waar u gezamenlijk lid van bent en aangeven waarom u graag een keer nader in contact zou willen komen met de betreffende persoon. Voordeel hiervan is dat u direct mailcontact hebt en de secretaresse daar niet meer tussen zit; die gatekeeper heeft u daarmee dus omzeild…

Een alternatief voor de (gratis) mail is (betaalde, premium-functie) InMail. U kunt dan vanuit de lijst die u geproduceerd heeft bij 'Advanced/Geavanceerd' direct een InMail sturen aan de betreffende persoon. Uw premium-abonnement bepaalt hoeveel InMails u per maand kunt versturen.

Conclusie
Groepen zijn een handige manier om binnen LinkedIn actief op zoek te gaan naar leads. Bedenk welke doelgroepen u wilt benaderen, sluit u aan bij deze groep en zoek binnen de groep contact met relevante contactpersonen.


PS  Ten tijde van het schrijven van dit artikel heeft LinkedIn de vormgeving van de groepen gewijzigd, waarbij tevens de directe zoekfunctie binnen de leden van een groep is weggehaald. Bovenstaande handelingen zijn daarom iets omslachtiger dan voorheen, want voorheen kon u binnen een groep gericht zoeken naar namen. Het heeft er alle schijn van dat dit een permanente wijziging is binnen 'Groepen'.

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: LinkedIn, Acquisitie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,0
(8 stemmen)
Reacties

Toon Van Kerckhove |  http://www.intrawood.be

Geachte,
Verkopersonline.nl was leuk. Je kon een vraag stellen aan collega's over een probleem of over een facet in de verkoop. En daar kwam dan best heel veel reactie op. Maar nu is Verkopersonline.nl verworden tot een reclameblad van cursussen in verkoop. Elke would be consultant of advisor of begeleider, u noemt het maar, plant hier zijn eigen webstek met héél goede raad en bijgaande cursus à rato van xxx €,en zo mooi en goed dat je er best je zakdoek bij haalt. Neemt u mij niet kwalijk, ik baal daarvan. Waarom maken die niet gewoon publiciteit op LinkedIn? Maar ja het antwoord is eenvoudig: dat is te betalen. Daarom teisteren ze je scherm. Elke week, sommigen om de veertien dagen of elke maand staan ze daar opnieuw met een nieuwe cursus. De reacties: meestal 0 en soms een keertje 'Interessant", waarschijnlijk iemand die kramp kreeg in zijn vinger. Het is echt niet mooi meer. Geef terug een Verkopersonline.nl waar je kan discuteren en stuur al die would be begeleiders naar de betalende sites. Trouwens, als ik de webstek lees van die coaches heb ik ook heel veel bedenkingen. Op sommige coaches heb ik al ongezouten geantwoord, en daar kwam dan wel reactie op van andere groepsleden, en die "coaches" hebben dan meestal wijselijk hun statement afgevoerd. Groeten.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel