Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Contact leggen na een netwerkbijeenkomst

Onlangs was ik op een netwerkbijeenkomst, gezellige avond gehad en interessante mensen ontmoet. De volgende ochtend ontving ik een mailtje van iemand die daar ook was. Dat ging als volgt (voor de netheid heb ik het maar geanonimiseerd):

Contact leggen na een netwerkbijeenkomst

Beste netwerker.We hebben elkaar gisteren niet ontmoet, dus stel ik mij graag op deze manier aan u voor. Mijn naam is …. en ik ben eigenaar van …. Ons aanbod bestaat uit …. Ook voor u kan dit heel interessant zijn! Kijk voor meer informatie op de website. Los van de vraag of dit nu wel of geen spam is, is het in ieder geval uit den boze om zo'n mailtje te sturen. Er is totaal geen aandacht voor de ander en het is alleen maar bedoeld om het eigen bedrijf in de etalage te zetten.

Wilt u goed contact leggen met iemand die u niet hebt gesproken? Doe dan het volgende

Kies gericht
Als het goed is richt uw bedrijf zich op bepaalde doelgroepen. U kunt en wilt immers niet iedereen als klant hebben. De mensen die binnen de doelgroepen vallen, zoekt u op in de deelnemerslijst van de netwerkbijeenkomst. U mailt ze dan gericht én met de naam (i.p.v. Beste netwerker).

De netwerkbijeenkomst
Refereer in het begin aan de bijeenkomst en vraag hoe de ander het heeft ervaren. Kort melden wat u boeiend of inspirerend vond kunt u daarna eventueel toevoegen.

Waarom is de ander interessant
Is het de persoon, diens bedrijf, het product of de dienst? Kijk op de website of op LinkedIn en omschrijf voor uzelf wat de ander aantrekkelijk maakt om in contact te komen. Daar begint u ook uw e-mail mee. Bijvoorbeeld: De branche waarbinnen u opereert is voor mij bekend terrein. Herkent u ook dat …. Of: Op uw LinkedIn-profiel las ik …. Dat klinkt interessant, omdat …. Waar het om gaat is dat u eerst refereert aan de ander, voordat u uzelf naar voren schuift.

Waarom ben jij interessant
Wat is de reden dat u met iemand in contact wilt komen? Wilt u - op termijn - iets verkopen, een dienst verlenen of hebt u bijvoorbeeld een mooie samenwerking voor ogen? Geef dat aan in korte bewoordingen.

Niet te veel verkooppraat
Hoe geweldig uw assortiment is, hoe fantastisch het effect van uw dienstverlening, hoe snel de service en hoe briljant de kwaliteit: laat het achterwege! Het is in dergelijke mails niet van toegevoegde waarde en roept mogelijk de nodige irritatie op. Verwijs eventueel naar uw website of - beter nog - naar uw LinkedIn profiel. Dat houdt het meteen wat persoonlijker.

Contact voortzetten
Laat de bal niet bij de ander liggen, maar vraag in uw e-mail of u de ander mag bellen. Of kondig aan dat u gaat bellen om uw voorstel verder toe te lichten. Voorstellen om samen eens een kop koffie te drinken is een goed alternatief. Wat ook kan is dat u voorstelt om elkaar op een andere netwerkbijeenkomst te treffen. Nodig de ander daar gerust voor uit.

Wat ook kan
Bellen, uiteraard. Gewoon de telefoon pakken en bovenstaande stappen toepassen in het gesprek. En iemand uitnodigen om te linken in LinkedIn is een uitstekende manier om rustig te starten met het contact. Kies ook hier voor een persoonlijke noot in de uitnodiging.

Veel netwerkplezier en goede contacten gewenst!

Danielle de Jonge

Danielle de Jonge
Daniëlle de Jonge helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn, met als doel: klanten vinden èn behouden. Zij is expert op het gebied van acquisitie en helpt bedrijven om persoonlijke en schriftelijke communicatie onderscheidend in te zetten.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Netwerken
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,6
(16 stemmen)
Reacties

Dit is zo'n waardevol onderwerp.
Er lijken zovelen te zijn die denken dat netwerken o-zo-makkelijk is: "Een kwestie van geven en nemen, toch? Jij geeft en ik neem."
Het lijkt alsof er geen fatsoen meer is, waardoor de waarde van netwerkcontacten daalt.
Om werkelijk te commUnICeren zijn 'u' en 'ik' nodig, een ware uitwisseling op gelijkwaardig niveau.
Dank, Daniëlle, voor deze bijdrage!

Jos Verheijden |  http://www.verheijdenconsult.nl

Heel herkenbaar en ook dramatisch realistisch.
Om die reden ben ik jaren geleden gestopt met netwerk bijeenkomsten bijwonen. Er liepen wel erg veel 'verkopers' rond. Steeds die korte 'check' of je een interessante prospect bent en dan vlug weer verder. Dat is niet waar netwerken over gaat (denk ik).

Volgens mij gaat het over oprechte interesse in de ander. Wérkelijk contact willen maken. Natuurlijk doe je dat wel gericht op potentiële beïnvloeders. Maar het gaat er om dat die ander je zoveel gunt dat hij je bij anderen gaat vernoemen. Dan bouw je een netwerk.

Gr. Jos Verheijden

thomas de peinder |  http://www.depeinder.com

Ik sluit me graag aan bij de vorige schrijvers.Netwerken doe je vanuit je hart.Zo is ook de titel van een boek dat hier over gaat en staat op mijn website bij de boekentips.Misschien goed om weer eens inspiratie op te doen vanuit die visie.

henri van deursen

Het lijkt wel of veel verkopers uitsluitend bezig zijn met hun eigen ik in plaats van belangstelling voor en verdieping in hun doelgroep.
Uit eigen ervaring blijkt hoe verbuffend eenvoudig het is om goede en duurzame relaties op te bouwen door werkelijke interesse te tonen in prospects en klanten.
Mijn uitgangspunt daarbij is te handelen in de wijze waarop ik graag word bejegend door anderen.
Uitzonderingen daargelaten levert dit altijd prettige contacten en een harmonieuze samenwerking op.

Dick van Diepen |  http://www,fabkennemerland.nl

"Givers gain" is een mooi uitgangspunt. Een onbetaalbaar fenomeen als aandacht past daar goed bij!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel