Onlangs was ik op een netwerkbijeenkomst, gezellige avond gehad en interessante mensen ontmoet. De volgende ochtend ontving ik een mailtje van iemand die daar ook was. Dat ging als volgt (voor de netheid heb ik het maar geanonimiseerd):
Beste netwerker.We hebben elkaar gisteren niet ontmoet, dus stel ik mij graag op deze manier aan u voor. Mijn naam is …. en ik ben eigenaar van …. Ons aanbod bestaat uit …. Ook voor u kan dit heel interessant zijn! Kijk voor meer informatie op de website. Los van de vraag of dit nu wel of geen spam is, is het in ieder geval uit den boze om zo'n mailtje te sturen. Er is totaal geen aandacht voor de ander en het is alleen maar bedoeld om het eigen bedrijf in de etalage te zetten.
Wilt u goed contact leggen met iemand die u niet hebt gesproken? Doe dan het volgende
Kies gericht Als het goed is richt uw bedrijf zich op bepaalde doelgroepen. U kunt en wilt immers niet iedereen als klant hebben. De mensen die binnen de doelgroepen vallen, zoekt u op in de deelnemerslijst van de netwerkbijeenkomst. U mailt ze dan gericht én met de naam (i.p.v. Beste netwerker).
De netwerkbijeenkomst Refereer in het begin aan de bijeenkomst en vraag hoe de ander het heeft ervaren. Kort melden wat u boeiend of inspirerend vond kunt u daarna eventueel toevoegen.
Waarom is de ander interessant Is het de persoon, diens bedrijf, het product of de dienst? Kijk op de website of op LinkedIn en omschrijf voor uzelf wat de ander aantrekkelijk maakt om in contact te komen. Daar begint u ook uw e-mail mee. Bijvoorbeeld: De branche waarbinnen u opereert is voor mij bekend terrein. Herkent u ook dat …. Of: Op uw LinkedIn-profiel las ik …. Dat klinkt interessant, omdat …. Waar het om gaat is dat u eerst refereert aan de ander, voordat u uzelf naar voren schuift.
Waarom ben jij interessant Wat is de reden dat u met iemand in contact wilt komen? Wilt u - op termijn - iets verkopen, een dienst verlenen of hebt u bijvoorbeeld een mooie samenwerking voor ogen? Geef dat aan in korte bewoordingen.
Niet te veel verkooppraat Hoe geweldig uw assortiment is, hoe fantastisch het effect van uw dienstverlening, hoe snel de service en hoe briljant de kwaliteit: laat het achterwege! Het is in dergelijke mails niet van toegevoegde waarde en roept mogelijk de nodige irritatie op. Verwijs eventueel naar uw website of - beter nog - naar uw LinkedIn profiel. Dat houdt het meteen wat persoonlijker.
Contact voortzetten Laat de bal niet bij de ander liggen, maar vraag in uw e-mail of u de ander mag bellen. Of kondig aan dat u gaat bellen om uw voorstel verder toe te lichten. Voorstellen om samen eens een kop koffie te drinken is een goed alternatief. Wat ook kan is dat u voorstelt om elkaar op een andere netwerkbijeenkomst te treffen. Nodig de ander daar gerust voor uit.
Wat ook kan Bellen, uiteraard. Gewoon de telefoon pakken en bovenstaande stappen toepassen in het gesprek. En iemand uitnodigen om te linken in LinkedIn is een uitstekende manier om rustig te starten met het contact. Kies ook hier voor een persoonlijke noot in de uitnodiging.
Veel netwerkplezier en goede contacten gewenst!
Danielle de Jonge
Daniëlle de Jonge helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn, met als doel: klanten vinden èn behouden. Zij is expert op het gebied van acquisitie en helpt bedrijven om persoonlijke en schriftelijke communicatie onderscheidend in te zetten.
Dit is zo'n waardevol onderwerp.
Er lijken zovelen te zijn die denken dat netwerken o-zo-makkelijk is: "Een kwestie van geven en nemen, toch? Jij geeft en ik neem."
Het lijkt alsof er geen fatsoen meer is, waardoor de waarde van netwerkcontacten daalt.
Om werkelijk te commUnICeren zijn 'u' en 'ik' nodig, een ware uitwisseling op gelijkwaardig niveau.
Dank, Daniëlle, voor deze bijdrage!
Heel herkenbaar en ook dramatisch realistisch.
Om die reden ben ik jaren geleden gestopt met netwerk bijeenkomsten bijwonen. Er liepen wel erg veel 'verkopers' rond. Steeds die korte 'check' of je een interessante prospect bent en dan vlug weer verder. Dat is niet waar netwerken over gaat (denk ik).
Volgens mij gaat het over oprechte interesse in de ander. Wérkelijk contact willen maken. Natuurlijk doe je dat wel gericht op potentiële beïnvloeders. Maar het gaat er om dat die ander je zoveel gunt dat hij je bij anderen gaat vernoemen. Dan bouw je een netwerk.
Ik sluit me graag aan bij de vorige schrijvers.Netwerken doe je vanuit je hart.Zo is ook de titel van een boek dat hier over gaat en staat op mijn website bij de boekentips.Misschien goed om weer eens inspiratie op te doen vanuit die visie.
henri van deursen
Het lijkt wel of veel verkopers uitsluitend bezig zijn met hun eigen ik in plaats van belangstelling voor en verdieping in hun doelgroep.
Uit eigen ervaring blijkt hoe verbuffend eenvoudig het is om goede en duurzame relaties op te bouwen door werkelijke interesse te tonen in prospects en klanten.
Mijn uitgangspunt daarbij is te handelen in de wijze waarop ik graag word bejegend door anderen.
Uitzonderingen daargelaten levert dit altijd prettige contacten en een harmonieuze samenwerking op.
"Givers gain" is een mooi uitgangspunt. Een onbetaalbaar fenomeen als aandacht past daar goed bij!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.