Als we naar een vrouw kijken, dan weet iedereen dat verschillende elementen als haar, kleding en accessoires invloed hebben op haar image. Het zijn bouwstenen die elke hun eigen signalen uitzenden waarmee ze sturing kan geven aan de indruk die klanten van haar vormen. Laten we die elementen eens systematisch variëren en kijken wat er gebeurt met de eerste indruk.
Opzet en vraagstelling In een researchproject transformeerde ik het image van een vrouw van casual (foto 1) via een tussenvorm (foto 2) naar serieus (foto 3). Vervolgens verdeelde ik een totaal van 500 mensen at random in drie verschillende groepen (algemeen publiek). Elke groep kreeg slechts één van die foto's te zien met de vraag haar op een 7-puntsschaal intuïtief in te schatten op "overwicht", "verantwoordelijkheid", "slagvaardigheid", "opleiding" en "functie". Aangezien elke groep slechts een van de drie foto's van de vrouw beoordeelde, kon je achteraf de eerste indrukken uit de verschillende groepen goed met elkaar vergoelijken.
Resultaten en interpretatie Uit de resultaten bleek dat de imageverandering een duidelijke impact had op de inschatting van de vrouw. Op "overwicht" scoorde foto 2 met +19% en foto 3 met +30% beduidend hoger dan foto 1. Ook op "verantwoordelijkheid" scoorde foto 2 (+11%) en foto 3 (+20%) hoger dan foto 1. Wat betreft opleiding: bij foto 1 dacht 53% van de respondenten spontaan aan LBO/MBO. Bij foto 2 en 3 gokte de meerderheid juist op HBO/Universitair (respectievelijk 66% en 74%)! Bij functie hetzelfde: op foto 1 werd de vrouw door 21% op managementniveau ingeschat. Op foto 2 en 3 was dat respectievelijk 40% en 53%. Foto 1 werd door 59% op secretarieel niveau ingeschat terwijl dat bij foto 2 (39%) en foto 3 (25%) juist lager uitviel. Het is duidelijk dat de verschillende groepen ook een heel andere eerste indruk krijgen van de vrouw.
Advies Hier is mooi te ziet wat de invloed is van los haar vergeleken met haar in een staart. Ook is duidelijk te zien welk effect kleding heeft in het totaalbeeld. Het belangrijkste advies dat hieruit volgt is dat je als vrouw je signalen moet managen om bepaalde indrukken tijdens salesgesprekken te maken of juist te vermijden. Het blondje-stereotype wordt geïllustreerd door foto 1. Wanneer je lang haar los draagt, maakt dat een meer sexy indruk. Goed voor je ego, maar je ziet er minder serieus, gedisciplineerd en zakelijk uit. Weeg af welke indruk jou in een bepaalde verkoopsituatie het meest zal helpen. Een jasje verleent altijd extra impact aan je image, maar je ziet dat het lichtblauwe jasje minder sterk is dan het donkere jasje, misschien omdat het wat "stewardess-achtig" is. Dus, als je een maximaal serieuze, zakelijke indruk wilt maken, schuif je richting foto 3 (of een variant daarop). Wil je de harde formaliteit en zakelijkheid van foto 3 afhalen, dan kan je dat verzachten door terug te schuiven richting foto 2. Als deze vrouw zegt dat ze complexe projecten kan managen, zal ze met outfit 2 en vooral 3 dus collega's en klanten makkelijker overtuigen omdat haar verbale en visuele presentatie congruent zijn. Met outfit 1 kan ze wel zeggen dat ze kan managen (verbaal), maar ze lijkt voor velen beter te kunnen typen (visueel).
Robert Willemsen is presentatietrainer en auteur. Hij houdt zich voor bedrijven bezig met image onderzoek, dress codes en zakelijke omgangsvormen. Hij is de enige in Nederland die flexibele dress codes opstelt a.h.v. (foto)research. Willemsen is o.m. auteur van “De stijl van succes”.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.