Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Nee, ik kijk alleen even.

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

Klantencontact op een beurs wordt vaak onderschat. Hoe voorkomt u dat teveel klanten u afschepen?

Nee, ik kijk alleen even.

Jaarlijks wordt steeds meer geld besteed aan beursdeelname en presentaties van producten en diensten. De betekenis van de beurs als marketinginstrument is sterk gegroeid.

Dat wil zeggen, de beurs is gelijkwaardig, zo niet belangrijker geworden dan het vertegenwoordigersbezoek of telefonische verkoopcontacten. 
Het is daarom van essentieel belang dat ook aan het gedrag van de standbemanning optimale aandacht wordt besteed. Want er gaat nogal veel mis als het op persoonlijke presentatie aankomt.  

Bedenk dat de eerste indruk belangrijker is dan de beste beursaanbieding!

Meestal dient een beurs om in een kort tijdsbestek nieuwe producten te introduceren, zoveel mogelijk contacten met nieuwe relaties te leggen en afspraken te maken voor een gedegen opvolging. Een bedrijf dat zich op een beurs presenteert, wordt niet alleen beoordeeld op de fraaie vormgeving en uitstraling van de standbouw en de daarin gepresenteerde mogelijkheden, maar zeer zeker ook op de wijze waarop de standbemanning – en dat is absoluut niet alleen het verkoopteam – zich ten opzichte van de bezoeker gedraagt.

Houding, gedrag en omgangsvorm zijn het eerste visitekaartje van het bedrijf en dragen in hoge mate bij aan de perceptie die klanten en prospects van het bedrijf hebben. Beursbezoekers doen vele positieve en negatieve indrukken op. Zorg ervoor dat u en uw organisatie bij die eerste groep behoren.

Omgekeerd rolpatroon
Als verkopers naar klanten toegaan, komen zij daar in feite als gast. Bezoekt een relatie u op een beurs dan is die rol exact omgekeerd. In tegenstelling tot het gebruikelijke contact is de verkoper nu zelf gastheer/-vrouw. Dat vereist echt wel een aanpassing in uw gedrag. U dient zich af te vragen: hoe komen wij over op onze beursbezoeker?

Uw relaties en prospects doen tijdens hun beursbezoek vele indrukken op.

Daarom zal de bemanning van de stand getraind moeten zijn om direct een positieve indruk achter te laten.

De klant staat vaak onder een behoorlijke tijdsdruk. Men wil immers gedurende een dag een flink aantal stands bezoeken. Het is dus nooit vanzelfsprekend dat de klant juist ook úw stand bezoekt. Vaak komt het voor dat relaties wel groeten en zeggen: Ik kom straks nog wel even langs, maar uiteindelijk niet komen opdagen. Als verkopers hun klanten bezoeken dan kunnen zij zich terdege voorbereiden op het gesprek. Immers, men weet waar men heen gaat en heeft de doelstelling voorbereid en voor ogen. Op een beurs is daarvan nauwelijks sprake.

Onverwacht en onaangekondigd staat een relatie in de stand en natuurlijk altijd op een moment dat de verkoper met een andere klant bezig is. Ook is het op een beurs moeilijker om de behoeften en wensen van een klant te peilen dan wanneer u bij hem op bezoek bent. Wilt u tijdens een beurs succesvol zijn dan moet u met dit omgekeerde rolpatroon goed rekening houden en u hier terdege op voorbereiden en aanpassen.

Openingsblunder
De grootste openingsblunder is: Kan ik u misschien helpen? Natuurlijk zijn er bekende klanten die vanzelfsprekend uw stand binnenkomen. Zij willen u graag ontmoeten. De beursverkoper heeft dan vaak de gewoonte om uitgebreid en langdurig met zo'n klant te gaan zitten. Houd vooral het tijdsaspect in de gaten want er lopen nog voldoende andere – ook belangrijke relaties – rond, die u ook graag willen spreken.

In tegenstelling tot deze groep zijn er de 'vreemde' onbekende bezoekers en diegenen die niet automatisch een stand binnengaan. Houd er rekening mee dat veel beursbezoekers drempelvrees hebben. Dat komt voor een niet onbelangrijk deel door de negatieve ervaringen die men heeft opgedaan met zogenaamde 'lassoverkopers' (zij die menen alle voorbijgangers te moeten aanspreken en met holle praatjes proberen beursbezoekers naar binnen te loodsen). Deze verkopers behoren tot de categorie paniekvoetballers en scoren altijd negatief wat betreft de eerste indruk.

Verboden terrein
Helaas maken veel verkopers zich schuldig aan ontactische vraagstellingen. Met name bij het eerste contactmoment wordt de vreemde bezoeker vaak belaagd met wel zeer afgezaagde blunders als: Kan ik u misschien helpen? of: Waarmee kan ik u van dienst zijn? Ook: Kent u ons bedrijf al? en: Wat kan ik voor u doen? behoren niet tot de meest intelligente manier van benadering. Deze voorbeelden zijn allemaal verkooptechnisch verboden terrein voor de verkoper. In bijna alle gevallen zal men antwoorden met: Nee, ik kijk alleen even rond.  Weer een goede kans voorbij laten gaan.

Het kan dus beter: Zorg voor een prettig oogcontact met de bezoeker, glimlach, knik hem vriendelijk toe. Steek vervolgens uw hand uit en stel u zelf voor met uw voor- en achternaam. De bezoeker zal dan ook zijn naam noemen. Gebeurt dat niet dan vraagt u rustig en vriendelijk, maar wel direct: En wat is uw naam? en: Welk bedrijf vertegenwoordigt u? Er ontstaat op deze manier direct een normaal en prettig contact, zonder dat de bezoeker zich overrompeld voelt. Houd tijdens dit korte gebeuren goed oogcontact en na verloop van tijd, als u meer informatie hebt gekregen, kunt u bepalen of het zinvol is om met deze persoon aan tafel te gaan zitten dan wel hem een rondleiding te geven.

Omgaan met plakkers, klagers en jagers
Ook op de beursvloer ontkomt men niet aan 'lastige' relaties. Als deze mensen door de verkoper worden bezocht kan hij zich er nog op voorbereiden, maar op een beurs staan ze onverwacht in de stand direct oog in oog met de verkoper. En de ervaring leert ons dat het ook altijd op een ongunstig moment gebeurt. De drie meest voorkomende probleemtypes zijn de plakkers, de klagers en de jagers.

• Plakkers
Plakkers zijn typen die alle tijd van de wereld hebben. Vaak zijn het de joviale figuren, maar ook mensen die zichzelf uitermate belangrijk vinden en uitgebreid willen worden onderhouden. Dit komt vaak voor in de middaguren. Vanwege de bekende beursvermoeidheid die bij iedereen toeslaat, gaan mensen stands binnen om te kunnen zitten, rusten en drinken.
TIP. Behandel deze mensen beleefd en vriendelijk, maar vooral kort en zakelijk! Voorkom dat de plakker kan profiteren van de tijd ruimte die u hem zelf toestaat.

• Klagers
Klagers zijn vaak bewust 'luidruchtig' om hun ongenoegen ten opzichte van uw bedrijf of producten te spuien. Zij hebben zich ten doel gesteld om daar op de beurs over te komen praten. Ze ondermijnen door hun handelswijze vaak de sfeer in de stand.
TIP. Blijf hier uiterst kalm en rustig onder. Spreek vooral zelf extra zacht en kalm tegen deze persoon (gedrag beïnvloedt gedrag). Neem hem apart van de overige aanwezigen en vertel dat u blij bent dat hij naar u is toegekomen. Hij voelt zich begrepen en serieus genomen, zijn gedrag zal in een wat normaler patroon veranderen. Ook het in contact brengen met een manager of de directie levert hier een bijdrage aan. Dit laat natuurlijk onverlet dat de klacht wel moet worden opgelost.

• Jagers
Jagers zijn de vlotte jongens die even binnenwippen voor iets nieuws. Ze hebben weinig tijd, want ze zijn belangrijk en moeten nog een heleboel afhandelen.
TIP. Laat u vooral niet opjagen. Provoceer echter niet, maar tracht uw normale gespreksschema af te werken. Desnoods maakt u een afspraak voor een bezoek aan hem na de beurs, mits de relatie belangrijk genoeg voor u is om dat te doen. Laat u vooral niet verleiden tot een snelle informatie. Nog voor zijn vertrek uit de stand heeft zo'n persoon alles al weer vergeten. Maak hem nieuwsgierig, in dat geval heeft hij wellicht meer tijd voor een normaal gesprek.

Slottip
Degenen die binnenkort met hun organisatie deelnemen aan een vakbeurs kunnen met dit artikel in de hand eens gaan rondneuzen bij collega-standhouders. Geef uw ogen en oren eens goed de kost. Kijk en ervaar in de praktijk hoe het niet moet. Een betere leerschool is niet denkbaar! Doe er uw voordeel mee.

Herman Meijer
ORAVI

Herman Meijer

Herman  Meijer
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Beursverkoop
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(42 stemmen)
Reacties

Walter Treffers |  http://www.kraanservice.com

Ik ben het helemaal met bovenstaand verhaal eens. Wanneer ik zie dat standbemanningen ongeinterreseerd, neuspeuterend aan hun laptop zitten of hun eigen chips opeten, zakt mijn broek al af. ook durven ze zelf vaak niet eens gasten aan te spreken, en wordt er een inroverte houding aangenomen. Wel geef ik het je te doen om een aantal dagen van smorgens tot savonds een rollenspel te spelen, je bent dan echt klaar op het eind van de dag. Aan de andere kant commit je je ook wanneer je op en stand gaat staan, en moet je ervoor gaan. Tenslotte kost het veel geld, en dat wil je terug verdienen.

Cecil Penso |  http://www.cecilpenso.nl

In veel van wat de heer Meijer vertelt kan ik me vinden behalve in een van de eerste tips. Passanten zitten er zeker niet op te wachten om door de eerste de beste
(standverkoper met uitgestoken hand te worden benaderd. Ze willen misschien helemaal de stand niet op!). Dat veroorzaakt bij velen juist die onaangename ervaring, want je voelt je bijna de stand ingetrokken. Als je in een winkel of showroom staat is ook niet het eerste wat je doet je hand uitsteken maar je maakt eerst contact en daarna als blijkt dat de bezoeker of klant geinformeerd wil worden dan maak je kennis en worden handen gegeven. Dan is het ook functioneel. De verkoper zal ervaren dat de potentiele koper zich hier prettiger bij voelt.

Gerard van Zeijl |  http://www.santonswitchgear.com

Goed en leerzaam artikel, ben wel bekend met beurs gedrag maar erg nuttig om nog is tegen onze verkoop club aan te houden !
gG

Theo de Paus

Duidelijk artikel, zet je weer op het juiste spoor, op een beursvloer.

Miranda

Helder artikel. Ik hoop dat standhouders meer tijd investeren in het trainen van standbemanning dan wel zelf deze tips ter harte nemen. Ik zie vaak dat ze kansen om met (potentiële) klanten in gesprek te gaan missen. Vaak omdat de standbemanning alleen met elkaar staat te praten, ze met meerdere personen tegelijk met een klant praten of met hun rug naar het wandelpad staan.

Succesvol zijn op de beurs is natuurlijk ook afhankelijk van de bezoekers (types) Daar geeft dit artikel een aantal prima tips in.
Maar niet alleen de bezoeker is onzeker op de beurs. Ook menig standhouder is bang voor de afwijzing. Deze angst zorgt voor allerlei bellemmeringen in het contact met de beursbezoeker.
Zoals de schrijver terrecht opmerkt, gedrag roept gedrag op. Gedrag is besmettelijk!
Daarom is het zaak te beginnen met de belemmeringen bij de standhouder zelf weg te nemen. Duizenden euro's worden geïnvesteerd in een prachtige stand en presentratiemateriaal. De investering in de standhouder en zijn team worden uit verkeerde besparing of zelfoverschatting vaak achterwege gelaten.
Meer halen uit je beurs activiteiten? Trainen!

Errol van Engelen |  http://www.bizzmaxx.nl

Goed artikel. Het geeft weer eens aan dat er nog veel te leren valt voor standdeelnemers. Veel gehoorde kritiek is het feit dat voor veel standhouders een beurs een 'dagje uit' is. Men praat veel met collega's, minder met bezoekers en geven die te weinig aandacht.

Aan de andere kant zie je ook dat standhouders te pusherig kunnen zijn. Om een juiste balans naar bezoekers uit te stralen zou de bemanning van een stand een mix moeten zijn van commercieel (sales of marketing) en inhoudelijk (consultants of project managers).

Bij grotere bedrijven wordt dat vaak al gedaan, bij de kleinere bedrijven zie je een sterker commercieel gehalte.

Wat een bedrijf zich als eerste moet afvragen is 'Wat is ons doel voor dit event?'. Dat kan zijn het verkrijgen of vergroten van naamsbekendheid, het leggen van contacten tot en met het afsluiten van contracten. Elk doel heeft een andere samenstelling van standbemanning nodig. Het is echt onvoldoende om alleen maar sales mensen op je stand te hebben.

Zinvol artikel, goeie invalshoek. Een aanvullende tip: probeer de standbemanning tijdens een beurs niet langer dan een uur of drie, vier per dag te laten werken.Wissel de ploeg daarna voor een verse. Dit voorkomt de bekende middagdip en 's avonds het slaapverwekkende geeuwen. Op de achtergrond kunnen de 'deskundigen' dan een relatief rustig bestaan leiden en desgewenst wel de hele dag aanwezig zijn. Wel zorgen dat iedereen op de stand steeds weet waar je met z'n allen voor deelneemt: welke doelstellingen er zijn, wat er gedurende de dag speelt, welk resultaat etc.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel