Meer rendement uit uw beursdeelname

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

Binnen veel bedrijven wordt regelmatig de discussie gevoerd of ze wel of niet moeten deelnemen aan de beurs. In dit artikel enkele handvatten om meer rendement uit uw beursdeelname te halen. 

Meer rendement uit uw beursdeelname

Deelnemen aan vakbeurzen. Voor vele bedrijven een belangrijke discussiebron en omzetbron. Jaarlijks worden in Nederland vele miljoenen uitgegeven aan deelname aan vakbeurzen. 
Moeten we wel of niet deelnemen aan de beurs, is het rendement voldoende, is de stand en stand-inrichting goed verzorgd, zijn vragen die opkomen.

Het grote voordeel van deelname aan beurzen: We laten gewoon ons gezicht zien. Maar dat is op zichzelf natuurlijk geen reden om op een beurs te staan.

Het belangrijkste doel van iedere beurs is de afzetbevordering met als even belangrijke nevendoelstellingen: het voorbereiden, realiseren en binnenhalen van omzet.

Veel verkopers, die de beurs alleen maar als een extra belasting beschouwen, beperken zich tot een oppervlakkige voorbereiding van transacties en zijn aanwezig, meer niet.

Thuiswedstrijd
Het grote voordeel van beurzen wordt vaak over het hoofd gezien: Het is een thuiswedstrijd. U hoeft de klant niet op te zoeken, hij komt naar uw stand toe. U hoeft zich niet in te spannen om een afspraak te maken, de klant staat vóór u en wil informatie. U verliest geen reistijd: 100% van uw tijd is beschikbaar voor acquisitiedoeleinden.

De verkooptechnische voorbereiding begint al lang van tevoren en richt zich op de binnen uw bedrijf vastgestelde doelstellingen voor de beurs:

  • Voor wie wilt u de stand inrichten?
  • Welke producten wilt u welke doelgroepen aanbieden?
  • Wat wilt u met uw deelname aan de beurs bereiken?

De antwoorden op deze vragen bepalen hoe uw stand eruit ziet en wie deze gaat bemannen.

Persoonlijke presentatie
Een mooie verzorgde stand is belangrijk, maar een stand komt pas tot leven door zijn bemanning. Zij zijn uiteindelijk degene die het waar moet maken. Een goede verkoper, is per definitie nog niet een goede standmedewerker. Daarvoor zijn speciale vaardigheden nodig, waar consequent gebruik van gemaakt moet worden.

Tijdens de voorbereiding is het belangrijk hier aandacht aan te besteden. Een korte of intensieve beurstraining is zeker geen overbodige luxe. Het zorgt ervoor dat de standbemanning weer op scherp staat en gemotiveerder en enthousiaster de bezoekers aanspreekt. Een stand bemannen is zwaar werk.

De taak van de standbemanning is: bezoekers de stand 'inlokken' en belangstelling te wekken voor uw organisatie en producten. Dat is geen gemakkelijke taak. Naarmate de dag vordert, wordt dat vaak steeds moeilijker.

De bezoeker centraal
Als men beursbezoekers vraagt waarom zij naar de beurs toegekomen zijn, dan hoort men vele verschillende motieven. Opmerkelijk is, dat als men deze bezoekers achteraf naar hun mening vraagt, men vaak te horen krijgt, dat er veel/weinig nieuws was. Kennelijk is men dus op zoek naar nieuws.

Tijdens de gesprekken is het daarom belangrijk de bezoeker te attenderen op nieuwe ontwikkelingen en producten.

Dit geldt nog ook in het bijzonder voor bestaande klanten. Het blijkt steeds weer dat veel bestaande klanten niet op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen en producten van hun leverancier.

Het beurs-rapportformulier
Dagelijks worden tijdens een beurs een groot aantal gesprekken gevoerd. Na afloop van de beursdag weet men 's avonds vaak niet meer aan wie welk informatiemateriaal toegestuurd moet worden, met wie een afspraak gemaakt moet worden, wie als A-contact is aangemerkt. Hieruit blijkt het belang van een goed voorbereide versie van een beursrapport formulier. De eerste stap voor een georganiseerde follow-up.

Een beurs-rapportformulier zorgt ervoor dat men systematisch te werk gaat. Met een minimum aan inspanning worden de noodzakelijke gegevens genoteerd, terwijl men zich toch op het gesprek kan blijven concentreren.

Tips

  • Bereidt u goed voor op de beurs.
  • Train uw mensen; zij zijn uw visitekaartje.
  • Zorg voor een goede vastlegging van de gegevens.
  • Organiseer de follow-up.

Ing. Bernard Oenema

Vladan Soldat

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Beursverkoop, Acquisitie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,8
(23 stemmen)
Reacties

Wordt er door de beurs een forum georganiseerd?? Meldt u aan als spreker of als panel-lid. Spreekt u buurman standhouder?? Vraag hem vooraf welke vragen hij graag gesteld zou krijgen. En laat hem ook weten op welke vragen U graag verder zou ingaan.
U genereert extra motivatie bij de bezoekers om uw stand te bezoeken

Stuur de standbemanning op een cursus specifiek gericht op beurzen. Een kleine investering op het totale bedrag die zorgt voor een vele malen efficiëntere beurs.

Succes!


Fonds Bloemendaal is een Nederlands multi-strategy beleggingsfonds met mondiale reikwijdte.
Fonds Bloemendaal is een nieuw Nederlands multi-strategy beleggingsfonds met mondiale reikwijdte. Het Fonds staat onder toezicht van de Autoriteit

Financiële Markten (AFM) en is een semi open-ended fonds voor gemene rekening.


Fonds Bloemendaal is een Nederlands multi-strategy beleggingsfonds met mondiale reikwijdte.
Fonds Bloemendaal is een nieuw Nederlands multi-strategy beleggingsfonds met mondiale reikwijdte. Het Fonds staat onder toezicht van de Autoriteit

Financiële Markten (AFM) en is een semi open-ended fonds voor gemene rekening.

Hoe zorgt u ervoor dat de beursstand opvalt?
Eén van de belangrijkste zaken is om de bezoeker naar binnen te trekken, een eye-catcher is dan ook van wezenlijk belang. Als u daarna de gasten ook nog kunt prikkelen om ze binnen uw stand te houden, zult u de beste kwalitatieve leads genereren.

De mobiele Fish Spa is de ideale invulling van uw bedrijfs stand. Kijk op www.blublounge.nl voor meer informatie tot succes!

Bedankt voor de tips hierboven. ALS je op een eenvoudige manier bezoekers wil registreren bekijk dan deze app eens http://leadstomore.com/beurs-app/
na de registratie ontvangt de bezoeker automatisch een bevestigingsmail met hier in alle social media buttons van het bedrijf dus je maakt van je offline klant direct een online klant.
Succes

Om meer rendement uit beurzen te behalen kunt u ook gebruik maken van opvallende <a href="http://www.spandoekkerij.nl/presentatiewanden/beurswand-laten-maken/">beurswanden</a>. Hiermee is uw beursstand een echte eye-catcher en komt uw boodschap beter over.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..