Succes helpt tegen dikke voeten

Bij bibliotheken denk je aan boeken, bij het Leger des Heils aan erwtensoep, bij varkens aan pest, bij paddenstoelen aan drugsverslaafde kabouters en bij beurzen aan dikke voeten. Dikke voeten vormen overigens niet de enige kwaal die je als standhouder aan een beurs over houdt. 

Succes helpt tegen dikke voeten

Diegenen die de eer hebben met enige regelmaat de firma te mogen vertegenwoordigen in een beursstand, komen daar als regel ook weer 'beurs' vandaan.

Aan het rijtje metaalmoeheid, aardappelmoeheid en wat dies meer zij, zou ik daarom graag de kwaal 'beursmoeheid' toe willen voegen. Gelukkig bestaat er tegen elke kwaal wel een medicijn. Zo is er ook een remedie tegen beursmoeheid.

Succesjes, groot of klein (zolang het er maar veel zijn) doen de ergste (rug- en spier-)pijn vergeten en geven voortdurend nieuwe energie. Hoe dat succes af te dwingen? Het aantal bezoekers is meestal talrijk, maar tussen de goede relaties en interessante prospects bevinden zich helaas ook veel leuteraars zonder koopkracht, verzamelaars van dure bedrijfsbrochures, kroeglopers die uw stand als een gezellig café beschouwen en andere dorstige bezoekers met honger naar pennen, sleutelhangers en memobloks.

Simpel en doeltreffend
De oplossing is even simpel als doeltreffend: begin zo snel mogelijk met elke bezoeker een serieus (doch vriendelijk) gesprek en maak daar ook weer zo snel mogelijk (na maximaal 5 tot 10 minuten) weer een eind aan. Voor een goede gespreksopening begint u met het stellen van een open vraag. Gesloten vragen als 'kan ik u helpen?', 'zoekt u iets speciaals?' of 'kan ik u van dienst zijn?' zijn uit den boze. Het antwoord kan immers 'neen, dank u wel' luiden. Het gesprek is dan vrijwel zeker ten einde, met als mogelijk gevolg dat een interessante prospect uw stand weer verlaat. Beter is bijvoorbeeld: 'waar gaat uw interesse naar uit?'.

Waarom elk gesprek weer zo snel beëindigen, vraagt u zich misschien af? Welnu, oninteressante bezoekers zijn het niet waard om daar veel van uw kostbare tijd in te steken, interessante bezoekers daarentegen verdienen het om juist veel tijd van u te krijgen. Maar dan niet tijdens de beurs, maar in een vervolggesprek daarna. U kunt eigenlijk maar twee fouten maken. In iemand teveel tijd steken. Of te weinig.

Afschepen van uw bezoeker
Uw doel is dus in beide gevallen helder. In het laatste geval is dat het maken van een afspraak. En in de eerste situatie het afschepen van uw bezoeker. Opmerkingen als 'indien u deze brochure nu eens rustig doorneemt, vindt u het antwoord op al uw vragen', of 'als u na het lezen van deze folder nog vragen heeft, belt u dan gerust' zijn meestal afdoende om de conversatie beslist en toch vriendelijk af te kappen.

Door op die manier met veel meer bezoekers contact te leggen, vergroot u uw kans op succes en steekt u meer tijd in interessante prospects. Maar dan wel na afloop van de beurs. En wie weet houdt u zo ook nog een paar uurtjes over om ergens rustig een hapje te eten of een luchtje te scheppen. Als dat er toe leidt, dat uw beursdeelname een groot succes is, zal uw beursmoeheid verdwijnen als sneeuw voor de zon. Want niets geeft zoveel nieuwe energie als de smaak van succes. Dat helpt zelfs tegen dikke voeten.

Jos Burgers
Burgersmarketing.nl
 

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,3
(30 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Martijn Claassen | BIZNIZcoach |  http://www.biznizcoach.nl

Weer spijker op de kop Jos! Zo simpel is het.

Met name de open vraag aan standbezoeker en de tijdsduur van elk gesprek.

Jos, je artikel voegt een waardevolle dimensie toe aan mijn eigen benadering van B&T-activiteiten.
Dank hiervoor!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..