Werken op een beursstand is toch leuk?!
Vakbeurzen en tentoonstellingen zijn nog steeds een belangrijke ontmoetingsplaats. Maar voor onervaren standmedewerkers is het een slagveld vol valkuilen.
Het kan zijn dat één van de promotionele activiteiten van uw bedrijf het deelnemen aan een (vak)beurs of een tentoonstelling is. Zo'n gelegenheid geeft heel wat reden tot nadenken, organiseren en regelen. Vindt u het leuk om op een stand te staan? Zo ja, dan zit u goed. Zo nee, en het moet toch, dan hebben u en uw bedrijf een probleem.
Veel meer dan uw 'gewone' werk Op een stand staan om uw producten en diensten te promoten en verkopen is keihard werken. Doet u het voor het eerst, vraag dan uw manager om training en begeleiding. Heeft u meer ervaring, vraag ook dan aan uw manager om training en begeleiding – omdat het altijd beter kan!
Bevestigen van bedrijfsimago Dit is dé gelegenheid om het bedrijfsimago duidelijk en krachtig neer te zetten. Het gaat om méér dan alleen een dure en prachtig ontworpen stand – het gaat erom hoe u en uw collega's de voorbijgangers, de toevallige bezoekers, en de uitgenodigde relaties ontvangen. Let wel: 'ontvangen' is wat anders dan 'te woord staan'.
De valkuilen van onbewuste communicatie U weet dat de non-verbale communicatie vele malen krachtiger is dan de woorden die u gebruikt (ja, ook uw bewuste woordkeuze blijft belangrijk!). Hoe gedraagt u zich, wat zijn uw gewoontegebaren? Staat u te wachten met uw armen over elkaar of met uw handen in uw broekzak? Leest u de krant of zit u gezellig met uw collega's te kletsen en een kopje koffie te drinken? Of bent u actief bezig en vertolkt u de dynamiek van uw bedrijf in uw gedrag op de beurs?
Gedrag: dé sleutel Hoe u er staat, 'maakt of breekt' het gewenste imago van uw bedrijf. Hoe u zich gedraagt, bepaalt grotendeels het succes van het contact met een bezoeker. Want u weet het heel goed: we doen zaken met mensen, niet met bedrijven.
Kóm afspraken na! Maakt u een afspraak met of doet u een belofte aan een bezoeker, zorg er vooral voor dat u deze nakomt. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 50% van alle afspraken gemaakt tijdens beurzen, nooit nagekomen worden. Zonde van het geld, zonde van de tijd en de inzet.
Al te vaak: verkeerde inzet Veel medewerkers – ú uiteraard niet! – doen alsof ze een soort vakantie hebben als ze deelnemen aan een beurs. Dolle pret, lekker eten, lekker doorzakken in de bar ... en de volgende dag slaperig en slecht verzorgd op de stand komen.
Vakbeurs als teambuilding-event! Vergeet de 'outward bound' en 'survival tochten'! Investeer in teamwerk op de beurs, analyseer na iedere dag, stel gedrag en procedures bij, analyseer achteraf en implementeer de nodige training. Het kán altijd beter!
David Bloch
|
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
|
|