Werken op een beursstand is toch leuk?!

Vakbeurzen en tentoonstellingen zijn nog steeds een belangrijke ontmoetingsplaats. Maar voor onervaren standmedewerkers is het een slagveld vol valkuilen.

Werken op een beursstand is toch leuk?!

Het kan zijn dat één van de promotionele activiteiten van uw bedrijf het deelnemen aan een (vak)beurs of een tentoonstelling is. Zo'n gelegenheid geeft heel wat reden tot nadenken, organiseren en regelen.
Vindt u het leuk om op een stand te staan? Zo ja, dan zit u goed. Zo nee, en het moet toch, dan hebben u en uw bedrijf een probleem.

Veel meer dan uw 'gewone' werk
Op een stand staan om uw producten en diensten te promoten en verkopen is keihard werken. Doet u het voor het eerst, vraag dan uw manager om training en begeleiding.
Heeft u meer ervaring, vraag ook dan aan uw manager om training en begeleiding – omdat het altijd beter kan!

Bevestigen van bedrijfsimago
Dit is dé gelegenheid om het bedrijfsimago duidelijk en krachtig neer te zetten. Het gaat om méér dan alleen een dure en prachtig ontworpen stand – het gaat erom hoe u en uw collega's de voorbijgangers, de toevallige bezoekers, en de uitgenodigde relaties ontvangen.
Let wel: 'ontvangen' is wat anders dan 'te woord staan'.

De valkuilen van onbewuste communicatie
U weet dat de non-verbale communicatie vele malen krachtiger is dan de woorden die u gebruikt (ja, ook uw bewuste woordkeuze blijft belangrijk!).
Hoe gedraagt u zich, wat zijn uw gewoontegebaren?
Staat u te wachten met uw armen over elkaar of met uw handen in uw broekzak?
Leest u de krant of zit u gezellig met uw collega's te kletsen en een kopje koffie te drinken?
Of bent u actief bezig en vertolkt u de dynamiek van uw bedrijf in uw gedrag op de beurs?

Gedrag: dé sleutel
Hoe u er staat, 'maakt of breekt' het gewenste imago van uw bedrijf. Hoe u zich gedraagt, bepaalt grotendeels het succes van het contact met een bezoeker. Want u weet het heel goed: we doen zaken met mensen, niet met bedrijven.

Kóm afspraken na!
Maakt u een afspraak met of doet u een belofte aan een bezoeker, zorg er vooral voor dat u deze nakomt. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 50% van alle afspraken gemaakt tijdens beurzen, nooit nagekomen worden. Zonde van het geld, zonde van de tijd en de inzet.

Al te vaak: verkeerde inzet
Veel medewerkers – ú uiteraard niet! – doen alsof ze een soort vakantie hebben als ze deelnemen aan een beurs. Dolle pret, lekker eten, lekker doorzakken in de bar ... en de volgende dag slaperig en slecht verzorgd op de stand komen.

Vakbeurs als teambuilding-event!
Vergeet de 'outward bound' en 'survival tochten'! Investeer in teamwerk op de beurs, analyseer na iedere dag, stel gedrag en procedures bij, analyseer achteraf en implementeer de nodige training. Het kán altijd beter!

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Beursverkoop
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,5
(16 stemmen)
Reacties

Lucien, je bent een trouwe lezer - vooral omdat jij vanuit kwaliteit handelt: producten van de hoogste kwaliteit, levering en service van de hoogste kwaliteit.
Jij kijkt naar details en stelt jezelf steeds deze vraag: "Hoe kan het BETER?"
Daarom lees je ook zulke artikelen ...

Dank! En voor andere lezers die belangstelling hebben voor de kwaliteit van hun drinkwater - bezoek Luciens site en gebruik zijn waterzuiveringsinstallatie!

Hartegroet,

DAVID

Co van Doesburg |  http://www.vdoesburg.biz

Beste David,

Weer een mooi stukje van jouw hand.
Jammer dat de standhouders op de Performabeurs dit niet gelezen hebben.

Hartelijke groet
Co van Doesburg

Het is inderdaad heel verschillend wat je aantreft op stands op een beurs. Van uiterst gemotiveerd tot dronken hangend aan de bar. Voor dat laatste kan ik nog wel een beetje begrip opbrengen na een lange beursweek. Maar wat echt niet kan in mijn ogen: een beursstand bezoeken, serieus geïnteresseerd zijn en niet worden aangesproken.

Er is geen onderwerp waar je meer over zou kunnen schrijven dan - het effectief functioneren - op een beurs.
Toch een mooie aanzet die je hier geeft David.
Graag wil ik er nog een paar van de vele belangrijke zaken aan toevoegen:
Stel vast, waarom je op de beurs staat. Wat wil je bereiken, hoe wil je dat bereiken.
Waak vervolgens voor het gebruik van 'lekkere luchtjes'.
Te vaak heb ik naast standhouders gestaan en gaandeweg mijn beursbezoekdag met allerlei goedbedoelde, maar misselijk makende geurtjes in mijn neus blijven zitten.
.... en eet de dagen voorafgaand aan een beurs geen knoflook en uien. Klinkt logisch, maar de praktijk leert anders.
Wie heeft er nog meer waardevolle tips en adviezen?
Fijne dag.
Hans

Dank aan Co, Hans en meneer/mevrouw Jol voor de waardering en anvullende opmerkingen.

Hans' terechte opmerkingen komen vooral aan de orde tijdens B&T-training of een kick-off.

Mij blijft het een raadsel dat zoveel bedrijven joekelbedragen uittrekken voor het ontwerp en de opbouw van een stand, en de logistiek van medewerkers (roosters, reizen, accommodatie!), en verzuimen om IETS van voornoemde training/kick-off te geven.
Daarom Co's actuele opmerkingen.

Op een beurs staan vergt INZICHT en gebruik van een andere 'common sense' dan gebruikelijk, getuige Hans' aanvulling.

Maar WIJ bij Verkopersonline.nl, WIJ begrijpen dit soort zaak, toch?

Anne Kewitsch, Personal trainer Duits |  http://www.academieaandeangstel.nl

Ga je in een ander land op een beurs staan, b.v. in Duitsland? Dan is het wel zo handig als je ook nog de taal spreekt en met de omgangsvormen vertrouwd bent.

Helemaal mee eens, Anne - zeker wat betreft omgangsvormen.
Wel is het zo dat beurzen doorgaans JUIST internationaal zijn en Engels is meestal de voertaal.
Als een Nederlander echt uitstekend Duits spreekt, prima.
Maar zo niet, dan is het eerlijk dat zowel de Duitser als de Nederlander een vreemde taal spreken.
En Anne, ik waardeer hoe je door middel van zo'n reactie je eigen weerk wilt promoten!

Anne Kewitsch, Personal trainer Duits |  http://www.academieaandeangstel.nl

Dankjewel, David!

Vriendelijke groeten,

Anne

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..