De prijs blijft een heikel punt in verkooponderhandelingen. Hetzelfde geldt voor het salaris waarvoor u werkt. Voor beiden geldt dat het afhankelijk is van de waarde die u toekent, ofwel aan het product ofwel aan uzelf.
Hoe bepaalt een ondernemer zijn inkomen? Bij het noemen van uw prijs bij een potentiële klant noemt u het liefst een prijs waar u achter staat. Noemt u een bedrag waarvan uw gevoel zegt dat het te hoog is, dan pikt een klant dat meteen op en zal hij uw prijs omlaag duwen of u de business niet geven. Automatisch sluit u alleen die deals die opbrengen wat u een redelijke prijs vindt, waarvan u vindt dat u dat 'mag' vragen. Anders gezegd: U krijgt wat u verdient te krijgen – dus: wat u waard bent.
Waarde en eigen waarde Maar ik ben een werknemer, hoe zit dat dan? Hier geldt hetzelfde. Vraag uzelf maar eens af wat u doet als u vindt dat u te weinig salaris krijgt. Gaat u dan stennis schoppen, vragen om meer en dreigen met vertrek als u het niet krijgt? Alleen als u daadwerkelijk voelt dat u minder krijgt dan u waard bent neemt u die stap. Ook al is het alternatief dat u nu even zonder werk zit. Zo niet dan accepteert u dat dit is wat u nu kunt verdienen – dat u dit nu waard bent.
U moet zich goed realiseeren dat er collega's en concurrenten zijn die met het grootste gemak twee, drie keer zo veel vragen als u en daar geen wenkbrauw bij optrekken. En het betekent niet dat zij beter zijn dan u of iets doen wat u niet kunt. Het ligt ook niet aan uw baas, de economie of aan het opkomende China. Wat betekent het dan wel? Waar moet u dan aan werken? Zoals zo vaak bij wat ik schrijf ligt het aan onze Attitude.
Tip Op het moment dat u uw eigenwaarde verhoogt wordt het veel makkelijker een hoger salaris of hogere prijzen te vragen en accepteert u minder snel een compromis waar u zich ongemakkelijk bij voelt. Luister niet naar dat stemmetje in uw hoofd dat zegt: Is dat niet een beetje veel? maar bedenk wat u vindt dat u waard bent en schrijf dat op. Bedenk dan wat dat betekent voor u, in uw situatie, en zet de stap die hier uit volgt. Succes!
Enno van Kersen is franchisenemer van Sandler Training, een zeer succesvolle methode die zo’n 30 jaar geleden door de Amerikaan David Sandler is ontwikkeld. Enno heeft een achtergrond in diverse internationale commerciële en managementfuncties bij o.a. IBM en Lenovo.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.