Een van de beste manieren om iemand in uw netwerk te waarderen is ongevraagd lovende woorden over hem of haar te schrijven. Maar een gebrek aan eigenheid kan averechts werken. Maak ook hier het verschil met uw originaliteit.
Velen maken gebruik van LinkedIn om hun – voornamelijk zakelijk – netwerk op te bouwen en te onderhouden. Net zoals met vele andere activiteiten zijn er do's and don't's die de moeite waard zijn om er aandacht aan te besteden. In het eerste deel van dit tweeluik LinkedIn behandelde ik de uitnodiging. In het tweede deel besteed ik aandacht aan de aanbeveling.
Voorbereiding Schrijf uw tekst eerst in een Word-document en sla deze op. Het komt vaak genoeg voor dat er iets misgaat (meestal door gebrek aan ervaring; een enkele keer door een hapering in LinkedIn). U zult dan blij zijn uw tekst te hebben bewaard.
Schrijven Ondanks dat het ook bij de aanbevelingen in onderstaand voorbeeld-profiel veelvuldig gebeurt, begin nooit met de naam van de ontvanger. Waarom? Omdat bijna iedereen dat doet! Wees creatief, positief, vrolijk en durf de ander aan te prijzen. Belangrijk is om het woord 'ik' te vermijden. De tekst gaat tenslotte over de ander! Een voorbeeld om u aan te moedigen, gebaseerd op het LinkedIn-profiel van Ruud Hanou:
Wat een krachtige, boeiende combinatie: een 'life coach' met brede communicatievaardigheden en krachtige methodieken én zowel de tools als de ervaring om mijn digitale communicatie op een hoger niveau te brengen – websiteconstructie inclusief teksten en 'search engine optimization'. Voeg daarbij een vlekkeloze integriteit en het stipt nakomen van afspraken, doe een sausje sprankelende ogen en humor er overheen ... en hup, daar is Ruud!
Aanbieden Zend een korte e-mail waarin u de Word-bijlage aanbiedt en vraag om goedkeuring en eventuele aanpassingen. Zet zo nodig 'wijzigingen bijhouden' aan in het Word-document. Ja, het kan allemaal ook direct via LinkedIn, maar dat is omslachtiger en zeker moeilijker voor de minder ervaren LinkedIn-gebruikers. U zult blij verrast zijn met de blij verraste reacties!
Plaatsen en beheren Er zijn verschillende manieren om een aanbeveling te plaatsen.
1. Open het profiel van de kandidaat. Rechtsonder de foto is een blauwe knop met een klein 'pijltje omlaag'-teken. Klik hierop en kies 'Aanbeveling' in het menu. U kiest een van de vier opties – u hoeft daar niet precies in te zijn – en gaat naar het volgende scherm. Daar maakt u weer een keuze uit drie velden. Dan krijgt u een tekstveld waarin u de uit uw Word-document gekopieerde aanbevelingstekst kunt plakken.
2. Zorg ervoor dat u ingelogd bent. Klik op uw foto rechts in de balk bovenaan het scherm. U krijgt een menu met zeven mogelijkheden. Klik op de zesde, over privacy en instellingen. Onder in de rechterkolom ziet u 'Beheer uw aanbevelingen'. Onderaan het volgende scherm krijgt u dezelfde invulvelden als hierboven. Klaar met de tekst? Kijk dan onder dat veld waar u ziet een kleine blauwe optie om het begeleidende bericht te redigeren. U zult zien dat – in het licht van de stappen die u tot nu toe hebt genomen – u de aangeboden tekst beter door zoiets als "Zoals afgesproken!" kunt vervangen. Daarna klikt u op de 'Verzend'-knop.
Vragen om aanbevelingen Dit kan voor specifieke functies een waardevolle exercitie zijn. En zoals met vele zaken, doe dat wel met mate. Overweeg hoe iemand met grote aantallen aanbevelingen bij u overkomt!
Netwerken is een krachtige uitwisseling van geven en nemen. Degenen die zeggen, "Ja, dat is zo – u geeft en ik neem" (en die zijn er wel!) liggen er snel uit.
David Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Een uiterst waardevol artikel, David, omdat ook hier de magische werking van waardering de boventoon speelt.
Investeren in je netwerk, door de ander centraal te stellen en bovenal datgene in de persoon uit te lichten en het in de zon te houden.
Voor een ieder die na het lezen van dit artikel van plan is om mensen binnen zijn/haar netwerk aan te bevelen: laat je bij het
regelmatig schrijven van aanbevelen NIET weerhouden door de makke van nog steeds velen, die je hier niet voor bedanken! Houd vast aan je eigen grondhouding het beste in anderen te zien en dit tot uiting te willen laten komen.
Weer een vertrouwde, waardevolle aanvulling, Hans.
Ja, 'het beste in anderen naar voren brengen' en blijven doorgaan al komt er geen teken van waardering.
Het draait inderdaad om GEVEN.
Heerlijk, zo'n warme reactie van jou, Ruud!
Ja, het IS een kunst om los te staan van de kudde.
Het vergt lef en vooral de bereidheid om stil te staan bij zaken, om BEWUST te worden van de keuzes die er zijn.
Ruud, jij bent ook zo'n origineel mens! Bravo!
Wauw, je hebt er echt een hele studie van gemaakt. Geven en nemen is natuurlijk iets waar menig mens mee bekend is. Maar misschien is het een krachtiger "iets" dan dat ik dacht!
Jouw openheid en enthousiasme raken me, Mitchel.
Ja, geven en geven en geven... dáár gaat het juist om, als belangrijk onderdeel van het levenshoofdstuk 'dankbaarheid'.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.