Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Content op LinkedIn zorgt voor nieuwe klanten (Victor Bonke)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling

Een van de beste manieren om iemand in uw netwerk te waarderen is ongevraagd lovende woorden over hem of haar te schrijven. Maar een gebrek aan eigenheid kan averechts werken. Maak ook hier het verschil met uw originaliteit.

 Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling

Velen maken gebruik van LinkedIn om hun – voornamelijk zakelijk – netwerk op te bouwen en te onderhouden. Net zoals met vele andere activiteiten zijn er do's and don't's die de moeite waard zijn om er aandacht aan te besteden. In het eerste deel van dit tweeluik LinkedIn behandelde ik de uitnodiging. In het tweede deel besteed ik aandacht aan de aanbeveling.

Voorbereiding
Schrijf uw tekst eerst in een Word-document en sla deze op. Het komt vaak genoeg voor dat er iets misgaat (meestal door gebrek aan ervaring; een enkele keer door een hapering in LinkedIn). U zult dan blij zijn uw tekst te hebben bewaard.

Schrijven
Ondanks dat het ook bij de aanbevelingen in onderstaand voorbeeld-profiel veelvuldig gebeurt, begin nooit met de naam van de ontvanger.
Waarom?
Omdat bijna iedereen dat doet!
Wees creatief, positief, vrolijk en durf de ander aan te prijzen.
Belangrijk is om het woord 'ik' te vermijden. De tekst gaat tenslotte over de ander!
Een voorbeeld om u aan te moedigen, gebaseerd op het LinkedIn-profiel van Ruud Hanou:
Wat een krachtige, boeiende combinatie: een 'life coach' met brede communicatievaardigheden en krachtige methodieken én zowel de tools als de ervaring om mijn digitale communicatie op een hoger niveau te brengen – websiteconstructie inclusief teksten en 'search engine optimization'. Voeg daarbij een vlekkeloze integriteit en het stipt nakomen van afspraken, doe een sausje sprankelende ogen en humor er overheen ... en hup, daar is Ruud!
Aanbieden
Zend een korte e-mail waarin u de Word-bijlage aanbiedt en vraag om goedkeuring en eventuele aanpassingen. Zet zo nodig 'wijzigingen bijhouden' aan in het Word-document.
Ja, het kan allemaal ook direct via LinkedIn, maar dat is omslachtiger en zeker moeilijker voor de minder ervaren LinkedIn-gebruikers.
U zult blij verrast zijn met de blij verraste reacties!

Plaatsen en beheren
Er zijn verschillende manieren om een aanbeveling te plaatsen.

1. Open het profiel van de kandidaat. Rechtsonder de foto is een blauwe knop met een klein 'pijltje omlaag'-teken. Klik hierop en kies 'Aanbeveling' in het menu. U kiest een van de vier opties – u hoeft daar niet precies in te zijn – en gaat naar het volgende scherm. Daar maakt u weer een keuze uit drie velden. Dan krijgt u een tekstveld waarin u de uit uw Word-document gekopieerde aanbevelingstekst kunt plakken.

2. Zorg ervoor dat u ingelogd bent. Klik op uw foto rechts in de balk bovenaan het scherm.
U krijgt een menu met zeven mogelijkheden. Klik op de zesde, over privacy en instellingen.
Onder in de rechterkolom ziet u 'Beheer uw aanbevelingen'.
Onderaan het volgende scherm krijgt u dezelfde invulvelden als hierboven.
Klaar met de tekst? Kijk dan onder dat veld waar u ziet een kleine blauwe optie om het begeleidende bericht te redigeren. U zult zien dat – in het licht van de stappen die u tot nu toe hebt genomen – u de aangeboden tekst beter door zoiets als "Zoals afgesproken!" kunt vervangen.
Daarna klikt u op de 'Verzend'-knop.

Vragen om aanbevelingen
Dit kan voor specifieke functies een waardevolle exercitie zijn. En zoals met vele zaken, doe dat wel met mate. Overweeg hoe iemand met grote aantallen aanbevelingen bij u overkomt!

Netwerken is een krachtige uitwisseling van geven en nemen.
Degenen die zeggen, "Ja, dat is zo – u geeft en ik neem" (en die zijn er wel!) liggen er snel uit.



David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 5,1
(17 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Een uiterst waardevol artikel, David, omdat ook hier de magische werking van waardering de boventoon speelt.
Investeren in je netwerk, door de ander centraal te stellen en bovenal datgene in de persoon uit te lichten en het in de zon te houden.

Voor een ieder die na het lezen van dit artikel van plan is om mensen binnen zijn/haar netwerk aan te bevelen: laat je bij het
regelmatig schrijven van aanbevelen NIET weerhouden door de makke van nog steeds velen, die je hier niet voor bedanken! Houd vast aan je eigen grondhouding het beste in anderen te zien en dit tot uiting te willen laten komen.

Weer een vertrouwde, waardevolle aanvulling, Hans.
Ja, 'het beste in anderen naar voren brengen' en blijven doorgaan al komt er geen teken van waardering.
Het draait inderdaad om GEVEN.

Ruud Hanou |  http://www.ruudhanou.com

De meester met zijn onweerlegbare logica heeft weer helemaal gelijk. Mooie tips, David. En ja, doe anders dan anderen; daar zijn er al genoeg van.

Heerlijk, zo'n warme reactie van jou, Ruud!
Ja, het IS een kunst om los te staan van de kudde.
Het vergt lef en vooral de bereidheid om stil te staan bij zaken, om BEWUST te worden van de keuzes die er zijn.
Ruud, jij bent ook zo'n origineel mens! Bravo!

Ma Deva Indra |  http://www.indravisser.com

Dank voor de helder beschreven stappen, David. Deze verhogen de uitvoerbaarheid enorm!

Zo is dat, Indra - wél het artikel lezen en dan de tips toepassen!

Wauw, je hebt er echt een hele studie van gemaakt. Geven en nemen is natuurlijk iets waar menig mens mee bekend is. Maar misschien is het een krachtiger "iets" dan dat ik dacht!

Jouw openheid en enthousiasme raken me, Mitchel.
Ja, geven en geven en geven... dáár gaat het juist om, als belangrijk onderdeel van het levenshoofdstuk 'dankbaarheid'.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel