Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

De standaardpresentatie: niet doen!

Hebben we het wel eens over een 'standaardbedrijf', of over een 'standaardpersoon'? Nee! Dan hoeven we ook geen 'standaardpresentatie'.

De standaardpresentatie: niet doen!

Dat een bedrijf een brochure of een speciale korte presentatiefilm maakt, is prima. Deze spreken voor zich. Maar een 'standaard'-PowerPoint-presentatie is presentatiegif in het kwadraat.

Een praktijkvoorbeeld
Vijftigplusser Freek heeft zich de laatste jaren opgewerkt tot directeur van een bedrijf dat gespecialiseerd is in infrastructuur en dat deel uitmaakt van een grote landelijke organisatie. Hij wordt gewaardeerd door zijn 400 medewerkers – die hij allemaal kent – en hij beheerst 'het klappen van de zweep' op alle niveaus.
Nu moet er iets veranderen in de manier waarop de medewerkers hun werk organiseren. De centrale directie levert daarvoor een PowerPoint-presentatie aan met 27 dia's en deze kenmerken:

- De meeste dia's zijn volgepropt met tekst in een taal die (alleen) bij hoogopgeleiden past.
- Een klein aantal dia's bestaat uit tamelijk duidelijke tekeningen met kernwoorden.
- Dia 26 bestaat uit 3 grote vraagtekens.
- Dia 27 bevat de kern van dit nieuwe programma: een tekening van twee mannen met daarbij een beknopte, motiverende zin.

Twee redenen waarom Freek dit bestand NIET zomaar kan gebruiken

1. Wanneer Freek probeert deze dia's aan te vullen met eigen presentatietekst, wordt hij op dat moment een slaaf van zijn hulpmiddel! Zijn medewerkers kennen hem en zijn hem loyaal, maar doordat hij onmogelijk authentiek kan zijn bij het presenteren van deze dia's, riskeert hij deze loyaliteit.
Als onderdeel van zijn authenticiteit is ook zijn geloofwaardigheid in het geding, waardoor het respect dat hij heeft verworven in gevaar komt.

2. Het programma zoals uitgelegd in de dia's drukt het volgende uit: "WIJ, centrale directie, hebben iets besloten en JULLIE, medewerkers, gaan het uitvoeren."
Waar is Freek in dit verhaal?
Weg dienstbaarheid, weg verbinding met de medewerkers. Als betrokken directeur is Freek doorgaans een en al dienstbaarheid, wat blijkt uit zijn houding tegenover zijn medewerkers. Deze van bovenaf opgelegde presentatie, in strijd met Freeks houding, werpt opeens een barrière van onpersoonlijkheid en afstand op.

Hoe dan wel?
Er is niets mis met een 'standaardpresentatie' die bestaat uit een klein aantal dia's met een vaste achtergrond, tekeningen en foto's met daarbij enkele steekwoorden. Dia 27 hoort er dan zeker bij, liefst als nummer 1.
Een spreker als Freek moet alle ruimte hebben voor zijn eigen gemotiveerde verhaal, dat daarmee de werkelijke kern van de presentatie wordt.

Kernregels
Gebruik als het over PowerPoint gaat in plaats van een standaardpresentatie liever een aantal kernregels:
  • Als dia's het verhaal vertellen, is een spreker overbodig.
  • De spreker dient centraal te staan, letterlijk én figuurlijk.
  • Een bekwame en geloofwaardige spreker begint én eindigt een presentatie zónder projectie op het scherm, dus zonder concurrentie voor de aandacht. Hij is immers de presentatie. Wat op het scherm verschijnt, dient slechts als visuele ondersteuning voor de overdracht van de kernboodschap.
  • Lege (zwarte) dia's tussendoor creëren visuele stilte. Zo krijgt het gesproken verhaal meer aandacht.
Doel voorbij
Zal de centrale directie op bovenstaande manier de gewenste mentaliteitsomslag hebben bereikt?! Wanneer een spreker in wezen voor spek en bonen naast plaatjes met een gestandaardiseerd verhaal staat, heeft dit grote gevolgen voor de betrokkenheid van de luisteraars – zowel bij de spreker, als bij hetgeen de presentatie moet overbrengen.
Laat uw presentatie nooit het doel van uw verhaal voorbijschieten!


David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Presenteren, Communicatie, PowerPoint
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,4
(28 stemmen)
Reacties

Marc E.E. Van den Eede |  http://Www.wegos.be

Proficiat David. Ik volg je helemaal... Tig sprekers volgen slaafs hun PowerPointplatform. Zij kiezen monopoliegewijs voor de gevangenis. Tralies tussen hen en hun publiek. Het aantal bezoekers (lees geïnteresseerden) zeer beperkt... Zo worden leiders, lijders... Jammer. Nochtans is er de onomstoten realiteit: hoe "kleiner" je ondersteunende platform, hoe "groter" je wordt als spreker...

Barbara del Court König |  http://www.artmat.nl

Bij ArtMat zijn we aan het stoeien met Prezi als manier om te presenteren. Misschien een tip voor andere organisaties om in te zetten;>

Veel dank, Marc, voor je waardevolle, aanvullende woorden.
JIJ begrijpt het!
En dát voelt heerlijk.

Barbara, hoewel Prezi inderdaad een tikkeltje anders is dan PP, blijft het een hulpmiddel.
En wanneer de spreker ondergeschikt raakt aan het hulpmiddel en zélf het hulpmiddel wordt, is er iets uit balans!

Wij doen immers zaken met de MENS, niet met wat hij projecteert op het scherm!

Bert Wiltink

Presenteren doe je zelf. Dat is perfect presenteren. Powerpoint of Prezi zijn leuk als ondersteuning. Niet meer dan dat.

Bingo, Bert - jouw woorden zijn koren op mijn molen.
Mijn motto is:
"Leer éérst presenteren. Daarna leer gebruik te maken van (de juiste) hulpmiddelen."

Laurentius Metaal

Uitstekend artikel. Mijn hele werkend bestaan heb ik als toehoorder mijzelfd vele uren verveeld met het aanhoren en niet aanzien van saaie presentaties. Slechts een enkele keer is er iets verfrissends aan de hand en dit artikel beschrijft waarom: authenticiteit, eerlijkheid, openheid. Een ggoede boodschap en een goede persoonlijke presentatie waarvan duidelijk is dat de presentator achter zijn boodschap staat...nee dat de presentator de boodschap leeft, het is de presentator. Kortom open, eerlijk en vol zelfvertrouwen. En die onthou je dan. Davis Bloch staat de spijker op zijn kop.

Wauw, dat is nou een duidelijk reactie, Laurentius!
Dank je voor het delen van jouw jarenlange ervaring, tevens de bevestiging van waar ik - met mijn aanpak van presenteren - voor sta.

Laurentius Metaal

Dag David, Sorry voor de typos..Je slaat de spijker op zijn kop. Ik zou niet willen dat je op je kop op een spijker staat

Ach, typos ...
Je blijft enthousiast en gedreven, Rens!

Mark Visser

Helemaal mee eens, David! Tools als PowerPoint (PPT) en Prezi zijn alleen een hulpmiddel en moeten de aandacht van de presentator niet afleiden, maar juist versterken. Prezi wordt vaak als alternatief voor lineaire PPTs gebruikt, terwijl het daar mijns inziens helemaal niet voor geschikt is. Laat al het overbodige invliegen van teksten en plaatjes en schreeuwende kleuren gewoon weg. Ik gebruik zelf het liefst alleen full-screen aansprekende visualisaties (meestal foto's) met hoogstens enkele woorden om mijn verhaal te versterken. Een kleine, vrijwel onzichtbare bluetooth (geen IR) afstandsbediening helpt ook, dan hoef je niet in de buurt van een PC te gaan staan en kan je zoveel mogelijk je publiek aankijken. En ja: geen beeld als er niets te ondersteunen valt! Mijn tip is om met een shortcut op ieder moment naar een zwarte sheet te kunnen springen. En als je een echt gestructureerd verhaal met allerlei verbanden wil vertellen kan Prezi een prachtige tool zijn. Een goede voorbereiding is dan wel nog belangrijker dan bij een lineaire presentatie.

Een bijzonder waardevolle reactie, Mark, die getuigt van je deskundigheid en inzicht in het ware nut en plaats van visuele hulpmiddelen bij een presentatie.
Dank je voor de moeite om zo'n aanvulling te plaatsen!

Bert Kinneging

Twee voorbeelden uit wat ik heb meegemaakt:

Eerst een bar slechte presentatie. De spreker kickte zo op de door de moderne techniek aangereikte hulpmiddelen en gebruikte er zoveel, dat iedereen -hemzelf incluis- het spoor bijster raakte.

Een heel goede presentatie. Tijdens het begin van de lezing begaf de apparatuur het. De spreker maakte gewoon zijn verhaal af zonder enig hulpmiddel en bleef boeien!

Ik heb geleerd dat je, als je geen boodschap hebt, niet moet presenteren. Zorg dus in eerste instantie dat je publiek de boodschap begrijpt en controleer dat. Dat laatste lukt nu eenmaal niet als je alleen naar het scherm kijkt.

Dank voor je twee voorbeelden, Bert, en je conclusie - allemaal zaken die mij en mijn aanpak bevestigen!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel