Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Stop de saaie verhalen!

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

Het gros van de verhalen op congressen is niet om aan te horen. Al die saaie sprekers gebruiken Powerpoint. Dus Powerpoint heeft schuld aan talloze saaie congressen.

Stop de saaie verhalen!

Deze redenering hoor je vaak, maar er is één probleem: hij klopt niet. 
 
Powerpoint presentaties (PPT) zijn niet altijd saai. Denk aan An Inconvenient Truth: het is niets anders dan een goed uitgewerkte PPT. Met deze Powerpoint veranderde de saaie presidentskandidaat Al Gore in een dynamische wereldverbeteraar. Zelfs Churchill zou bij zijn speeches iets hebben gehad aan een PPT, kijk hier maar eens naar...
Als het niet aan de PPT ligt, dan is er maar één logische conclusie: het ligt aan de sprekers.

Heldere boodschap
Al Gore had met An Inconvenient Truth een heldere boodschap: We moeten de planeet redden van opwarming. Ook Churchill had een duidelijke boodschap: We moeten de Duitsers verslaan. Stellingen waaraan niet valt te tornen. Maar wat moeten we dan met een boodschap als: We moeten kiezen voor een integrale aanpak van de problemen. Of: Door strategische samenwerking bereiken we synergie. En (helaas) ook gehoord: Laten we onze aanpak intensiveren.

Het probleem met het gros van de sprekers op congressen is dat zij geen echte boodschap verkondigen. De sprekers dragen geen mening uit.


Aandringen op concrete uitspraken
De volgende keer dat u een saaie spreker tijdens een congres moet aanhoren, stel hem dan de vraag: Wat adviseert u ons nou om morgen concreet anders te gaan doen? En dan - na een onsamenhangend antwoord - stug volhouden: Ik doe mijn uiterste best om uw boodschap te begrijpen. Ik werk bij … Wat moeten wij morgen nou precies veranderen? De boze blik van de spreker ten spijt; u doet er uzelf en alle goed betalende congresgangers een groot plezier mee. Vage sprekers: wees gewaarschuwd!

Bas Mouton
Speech Republic
[Dit artikel verscheen eerder in De Volkskrant van 17 januari j.l.]

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: PowerPoint, Presenteren
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   2,5
(2 stemmen)
Reacties

Het is al lang bekend dat dat wat belangrijk ik NIET beschreven staat op PPPT, dat men door te 'gericht' te zijn op ppt NIET vrij durft te spreken en dus veel vergeet.....want HET STAAT NIET VERMELDT OP PPT ! Ga niet in zee met ppt, dat is al wat langer 'totaal passé'. U komt absoluut niet serieus over, maar wordt gezien 'als een meeloper' die weinig nieuws heeft te vertellen.

Lianne Ebbinkhuijsen |  http://www.streamconsult.nl

Dag Bas,

Goed, kort en krachtig artikel, Bas. Dank voor jouw kernachtige boodschap!
Helemaal met je eens; veel sprekers zijn niet helder in hun kernboodschap.

Jij schrijft je artikel nu vanuit het perspectief van de toehoorder....en dan is het kwaad natuurlijk al min of meer geschied :-) Handige tips geef je daarvoor overigens.

Ik voel me uitgenodigd om aan te sluiten bij dit thema door sprekers te vragen; hoe wil jij(als spreker) dat de mensen de zaal verlaten; geïnspireerd tot actie, met een nieuwe overtuiging of anders? Met andere woorden; wat is de transformatie die jij teweeg wil brengen als spreker?
Ik vind dat we ons nu wel in een tijdperk begeven waarin een presentatie mag verschuiven van 'informeren' naar 'transformeren'.
Is dat ook wat jij beoogt, Bas?

Nogmaals dank voor deze post.
Hartelijke groet,

Lianne Ebbinkhuijsen
Presentatie-coach/trainer

Steyn Elshout |  http://www.bureaudejaeger.nl

Helemaal mee eens, alleen zou ik ook de ppt's zoveel mogelijk de deur uit doen! Interactie met de zaal is nog veel belangrijk, je toehoorders dienen bij de les te blijven en sterker nog, te leren van de spreker!

Al met al vind ik de laatste alinea erg goed, dit soort vragen zouden uit mijn mond kunnen komen ;)

Groet, Steyn elshout

Wat een verfrissende benadering van Bas - dank je wel.

Het is overigens PowerPoint (met dus twee hoofdletters).
Net als een tip voor Lianne die, net als zovelen vandaag de dag, het verschil niet meer weet tussen ; en : (ja, Lianne, je gebruikt in je 3e alinea 2x ; waar het : hoort te zijn!).

Mijn bewering, al meer dan 22 jaar lang, is: 'er zijn géén saaie onderwerpen, alleen saaie sprekers'.

Op naar beter presenteren - met een zinnig gebruik van de juiste hulpmiddelen!

:) DAVID

Inge van Erp |  http://www.ingekleurt.nl

Een duidelijk verhaal, Bas, dankjewel.

Wat ik wil aanvullen in deze discussie is: het oog wil ook wat. Dat kan enerzijds via mooie plaatjes of korte teksten op bijvoorbeeld PPT.

Plus een spreker die enthousiast is over zijn onderwerp en dit uitdraagt in woord en gebaar.

En laten we de uiterlijke verschijning van de spreker niet vergeten. Passende kleding, aankijken van mensen, rechtop staan. Het kleurt de geloofwaardigheid van de spreker en ondersteunt daarmee de inhoud die hij of zij wil overbrengen.

Kleurrijke groet,
Inge van Erp

Dick van der Velde |  http://www.mkbbelang.nl

Helemaal mee eens Bas!

Een saai verhaal van slecht geklede mannen met handen in hun zakken, van dames die hoog nodig naar de kapper moeten, het ziet er soms werkelijk niet uit!
Een goed en onderbouwd verhaal, enthousiasme, kennis van zaken en als het even kan een fatsoenlijk abn is waar het om gaat. De spreker moet de mensen pakken en aanzich weten te binden.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel