LinkedIn is een superkrachtige tool die ons als verkoper kan helpen snel resultaten te halen. Er zijn echter een aantal belangrijke karakteristieken die uw resultaten negatief kunnen beïnvloeden als u niet weet hoe ze werken of er geen rekening mee houdt.
In dit artikel krijgt u de top 7.
Invitaties sturen naar onbekenden. Als u een uitnodiging om te linken stuurt naar potentiële klanten (of andere personen) die u nog nooit hebt ontmoet, dan kunnen ze u rapporteren als spammer. Indien LinkedIn veel van dit soort klachten over u ontvangt, dan kan LinkedIn de mogelijkheden om anderen te contacteren verminderen of zelfs uw LinkedIn Profiel verwijderen.
Onpersoonlijke invitaties sturen. De standaard invitatie van LinkedIn is: Hi, I'd like to add you to my network. Dit is een onpersoonlijke invitatie en in het Engels. Het kan mensen waarmee u een relatie hebt voor de borst stuiten en vooral degenen waarmee u een relatie wil opbouwen. Maak uw uitnodigingen om te linken dus altijd persoonlijk!
Een vakantiefoto bij uw Profiel plaatsen. LinkedIn is een website voor zakelijke contacten. Als u daar een vakantiefoto van uzelf in uw zwembroek of met tien biertjes voor uw neus op zet, dan zal u door potentiële klanten niet serieus genomen worden. Tip: gebruik een foto waarop alleen uw hoofd te zien is en waarop u glimlacht.
Misbruik van Answers. Als u LinkedIn Answers misbruikt om uw producten of diensten te verkopen, dan kunnen andere LinkedIn gebruikers uw antwoord flaggen. Als u een paar flags hebt, dan wordt uw vraag verwijderd. Doet u dit enkele malen, dan heeft u niet meer de mogelijkheid om vragen te stellen.
Ongepast gedrag. Als u zelf te opdringerig bent of andere ongepast gedrag vertoont, dan kunnen anderen uw Profiel flaggen, wat tot verwijdering van uw account kan leiden.
Iedereen in de keten kan alle berichten van een Introduction lezen. Als u iemand een aanvraag voor een introductie stuurt via Get introduced through a connection, dan moet u altijd twee berichten schrijven: één voor de uiteindelijke ontvanger en één voor uw eerstegraads contact. Wees u er bewust van dat iedereen in de keten beide berichten kan lezen. In de praktijk betekent dit dat uw eerstegraads contact het bericht aan hem of haar en het bericht aan de uiteindelijke ontvanger kan lezen, dat uw tweedegraads contact uw beide berichten kan lezen plus het bericht van uw eerstegraads contact aan hem of haar, en dat de uiteindelijke ontvanger uw twee berichten kan lezen, het bericht van uw eerstegraads contact aan uw tweedegraads contact en van uw tweedegraads contact aan hem of haar. Wees dus altijd professioneel in alle berichten die u stuurt, of het nu een vraag om een introductie van uzelf is of een bericht van iemand anders dat u doorstuurt.
Opnemen van uw email adres of telefoonummer in uw naam. Dit is een tactiek die wordt toegepast door vele LION's (LinkedIn Open Networkers) en andere mensen die zoveel mogelijk Invitations willen ontvangen. Als dat is wat u wilt, dan kan u dat doen. Wees echter wel gewaarschuwd dat dit tegen de regels van de LinkedIn User Agreement ingaat. Voor zover ik weet heeft LinkedIn nog niemand van de website verbannen die dit doet, maar ze hebben wel het recht om dat te doen. Daarnaast kan het potentiële klanten die meer willen focussen op een klein netwerk van goede contacten dan op een groot netwerk van duizenden contacten afschrikken en doen twijfelen aan de aandacht die u aan hen zal schenken als zij eenmaal klant zijn. Ze zouden kunnen denken dat u geen tijd voor hen hebt, aangezien u uw netwerk op LinkedIn wil uitbreiden en dient te onderhouden.
Jan Vermeiren Networking-coach.com Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach. Na "Let's Connect!" is "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken" zijn tweede best seller waarin hij de dynamieken van netwerken blootlegt met o.a. strategieën voor verkopers om snel resultaat te halen m.b.v. LinkedIn. Vraag uw gratis light versie van "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken" aan via www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com
Jan Vermeiren
Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers "Let's Connect!" en "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken". Hij en zijn team zorgen ervoor dat mensen zich comfortabeler voelen op netwerkevenementen en dat verkopers omzet via LinkedIn en doorverwijzingen realiseren zodat ze geen cold calling hoeven te doen.
Jan, dank voor dit overzichtelijke artikel over LinkedIn.
Ik voelde me allang 'roepende in de woestijn' en ervaar jouw wijze woorden nu als een verademing.
De link ga ik beslist doorgeven in mijn netwerk. Het bespaart me werk!
Ik heb overigens begrepen dat bijdragen aan LinkedIn-groepen helpen om je persoonlijke Google-ratings te verhogen ...
Tip: vraag Jaap/Hans-Wouter om je tikfouten op te ruimen in het artikel!
Het verbaasd mij keer op keer dat je terecht ten strijde trekt tegen het linken met onbekenden, maar dat je nooit vertelt dat het ook in strijd met de user-agreement: hoofdstuk 10.B.24. Het is dus simpelweg niet toegestaan, en iedere gebruiker heeft daar feitelijk mee ingestemd. Sanctie of niet, het blijft een kwestie van betrouwbaarheid of je je aan je woord houdt...
Heb je dit gemist? Misschien tijd voor een training bij ons? ;-)
@David: wat bedoel je met je "persoonlijke Google ratings?"
@Gert:
1) de ruimte om iets te posten is altijd helaas beperkt. Anders had ik er geen boek over geschreven en geven we er geen dagtrainingen over (waarin ook nog niet alles aan bod komt) :-)
2) bijna niemand leest de user-agreement en LinkedIn biedt tools aan die het gemakkelijk maken om met onbekenden contact te leggen. Ik ben er eerder voorstander van om naar de realiteit te kijken dan naar regels die LinkedIn waarschijnlijk zelf nooit zal toepassen (= iemand erg bestraffen).
3) het lijkt me trouwens meer zinvol om mensen inzichten te verschaffen wat een bepaalde actie of gedrag als gevolg kan hebben dan louter melden dat het tegen het user agreement ingaat.
Voor de aardigheid: ik heb vorige week in mijn blog ("Maak van jouw profiel geen plofkip") hier aandacht aan geschonken. Met name de steeds terugkerende vraag: "Hoe leg ik dan wel nieuwe contacten?" heeft hierin mijn aandacht. Het is opvraagbaar via onze site.
http://www.creative-trainers.nl/documenten/plofkip
Gert
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.