Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt?

Wanneer u met PowerPoint presenteert, zorgt u voor voldoende aandacht voor uw luisteraars? Presentatiedeskundige David Bloch helpt met belangrijke do's en dont's.

PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt?

De gevaren van verlegde aandacht – naar computer en scherm – worden steeds groter, vooral met het intreden van complexer 'interactieve schermen'.

Waar gaat de aandacht naar toe? Geef toe, het is moeilijk om bezig te zijn met uw laptop én met uw gesprekspartners of luisteraars. Toch doet u zaken met mensen, niet met zogenaamde 'hulpmiddelen'. 

TIP.  Bereid u zorgvuldig voor zodat u een maximum aan aandacht en oogcontact heeft met uw luisteraars en een minimum aan aandacht voor uw computer.

Waar kijkt u naar?
Let zelf op bij volgende presentaties en u zult zien dat veel sprekers steeds kijken naar hun projectiescherm in plaats van naar de luisteraars. Veelal is het onzekerheid, veelal onkunde – kijk bijvoorbeeld naar de onhandige en ondoordachte plek waar hun computer staat!

TIP.  Plaats uw laptop dusdanig dat u altijd en alleen een blik werpt naar uw schermpje terwijl u toch in de richting van uw luisteraars kijkt.

Heeft u werkelijk de juiste middelen bij u? Vaak is de tafelopstelling in de zaal ongeschikt voor het handig opstellen van laptop en eventuele eigen beamer.

TIP.  Als onderdeel van uw uitrusting horen speciale lichte opklapbare tafels met telescopische poten – een voor uw beamer, een voor uw laptop. Denk ook aan verlengsnoeren voor stroom én de verbinding tussen computer en laptop!

Hoe wijst u iets aan?
Het is de trend geworden om naar het scherm te lopen om daar, in het licht van de beamer en met de rug naar de zaal, iets aan te wijzen. Dit is pertinent fout: bewaar altijd oogcontact met uw luisteraars (grap: Keer nooit uw rug naar de zaal toe, niet iedereen is uw vriend!) en houd de afstand kort.

TIP.  Om als vriendelijk, toegankelijk en enthousiast over te komen, blijf dicht bij uw luisteraars.

Zo wijst u iets aan: [afzijdig staan zodat iedereen het scherm ziet; een rustig wijds gebaar richting het scherm]: U ziet de rode lijn van de grafiek en de zwarte cirkel van 'omzet' ... welnu, ... U gebruikt óf woorden óf u bent voorbereid en klikt voor de volgende slide waardoor u softwarematig een rode pijl, een cirkel of een extra woord toevoegt.
Hulpmiddel of middelpunt? Denk aan de plaats van een scherm: meestal centraal aan de muur, zogenaamd 'ideaal' voor de traditionele U-opstelling van de zaal. Dat betekent meestal dat ú, terwijl u projecteert, nooit meer het middelpunt kunt zijn.

TIP. Met een verplaatsbaar scherm kunt u dit meer naar een kant schuiven zodat u steeds centraal staat – het beeld blijft prima zichtbaar.

Dit is ook een van de vele voordelen van de flipover: u plaatst het precies waar zowel u als wat u schrijft/tekent centraal staan.

Voordeel van de nieuwe middelen?
De technologie ontwikkelt zich snel en maakt prachtige hulpmiddelen beschikbaar. Er zijn diverse borden zoals de Smartboard, Teamboard, Cleverboard om maar enkele te noemen. De nieuwste en meest hi-tech versie, het AKTIVboard, is een staaltje van technisch vernuft waarin beamer, internet, flipover, Post-its, video, Paint, PowerPoint en meer zijn verwerkt.
U kúnt ermee scoren, maar ... met de actuele middelen verliezen nu al veel sprekers het contact met hun luisteraars. Deze prachtige digitale presentatieborden leiden snel de aandacht af van wat u, de spreker, de verkoper, te vertellen heeft. Opeens wordt het bord, en de activiteiten erom heen, het middelpunt van de presentatie.

TIP.  Zorg er altijd voor dat ú het middelpunt van de presentatie blijft.

Zelfs als u een videoclip wilt tonen, ú introduceert deze, ú vertelt waar de luisteraars op moeten letten, ú trekt de aandacht weer terug na afloop.

Onthoud...
Welke middelen u ook gebruikt om uw presentatie te ondersteunen, onthoud dat we zaken doen met mensen, en dat de mens centraal staat!

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: PowerPoint
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,6
(13 stemmen)
Reacties

Tom

Terug naar de flip over !
Teken mij opnieuw het verhaal van de laatste PP presentatie die je meegemaakt hebt...
Doe dezelfde oefening met een flipover presentatie
Zeker weten dat de boodschap beter bijblijft met flip over!
Wat niet ontneemt dat flipover presentaties veel beter voorbereid moeten worden.

Hans

Ik ben het eens met Tom, flip over presentaties blijven je beter bij. In het feit dat die beter voorbereid moeten worden ligt misschien wel de reden dat ze beter bijblijven. Een andere reden kan zijn dat je ze niet meer zo vaak tegenkomt...

Bert Kruijff

Succesvol verkopen heeft alleen kans van slagen als we onze focus maximaal bij de klant leggen. Bij het geven van een presentatie vergeten we dat wel eens, zo trots zijn we op onze mooie hulpmiddelen en indrukwekkende PP.
David houdt ons bij de les. Verplichte lectuur!

Arnold Beekes |  http://www.theproperway.com

Tja, gaat het om de techniek of om de mens? Gaat het om de boodschap of om de tekst?
David legt de vinger op de zere plek!
Bij de meeste presentatoren is het eigenlijk geen presentatie maar een soort 'voorleesoefening'. En aangezien ik sneller lees dan de presentator spreekt, erger ik me al snel.
Dus, ook hier geldt weer, terug naar de basis. Welke boodschap wil je overbrengen? Wat is de juiste manier daarvoor?

Willem

Practice what you preach: laat je zien David!<br>
Deze nieuwsbrief kun je beschouwen als powerpoint presentatie waarvan de spreker onzichtbaar en onhoorbaar is. Wat dacht je van een videoclipje?-)


Mijn dank aan Tom, Hans, Arnold, Bert en Willem voor jullie waardevolle ondersteuning en aanvullende bevestiging.

Albert Einstein zei ooit: "Brilliance is the art of taking the complex and making it simple."

Velen lijken een voorkeur te hebben om de complexiteit in te duiken waardoor ze zicht verliezen op hoe werkelijk eenvoudig de zaken geregeld kunnen worden.

Vorige week trainde ik een groep van 5 consultants van een bedrijf gespecialiseerd in duurzame energie (oplossingen, toepassingen).
Binnen luttele uren was de hele groep 'om' en heeft genoten van de energie en passie waarmee ze met alles behalve PowerPoint hebben gepresenteerd: de flipover, een glas water, jongleerballen, een doos ...
Prachtig om te zien hieveel energie vrijkomt bij het afstand nemen van de computer, bij het IN HET MOMENT in contact komen met de wensen en behoeften van de aanwezige luisteraars!

Hulde de man die zei: "More power, more point - without PowerPoint!"

Wordt vervolgd ...

Hartegroet,

DAVID

Indra Visser |  http://www.hartelink.nl

David, onlangs was ik zo gelukkig dat ik mocht deelnemen aan een van jouw presentatie trainingen.
In de 'te' korte tijd van 3 dagdelen heb je ons laten ervaren hoeveel krachtiger we zijn wanneer we presenteren zonder Power Point.
Je hebt ons geleerd de flip-over op de 'juiste' manier te gebruiken.


We bloeiden op en van onzekere mensen veranderden wij in mensen die presenteerden met passie én helderheid.

David, je bent een topper!

Hartegroet,

INDRA

Heerlijk, zo'n gepassioneerd bericht van Indra!
Ik voel me gezien en gewaardeerd ...

Mijn dank is groot!

DAVID

Erik Snoek |  http://www.interflon.com

Ik werk graag met Powerpoint, realiseer me dat het altijd een hulpmiddel moet blijven. Dit wordt voor mij bevestigt in het artikel. Tevens staan er tips bij die mijn manier van presenteren kunnen en zullen bijschaven. Dank

Dank je, Erik ... en wat heb jij interessant werk (ik heb naar je site gekeken).

Geen wonder dat je met PP werkt - en terecht. Je wilt zeker wat laten zien.

Eén belangrijke, eenvoudige tip is: nooit beginnen noch afronden met iets op het scherm. Zo houd JIJ de aandacht en kunt de 'brug' bouwen en onderhouden.

Bert Kruijff

David's suggesties in dit artikel zijn onmisbaar voor diegenen die hun toehoorders zich belangrijk willen laten voelen. Een goede presentatie bewijst immers interesse in de ander.

Ook onmisbaar dus voor je personal marketing!

Dank voor deze aanvulling!
Bert, je bent een kanjer in 'persoonlijke marketing'... én sta het me toe om jou (en uiteraard ANDERE lezers) aan te moedigen om uitsluitend in termen van actieve en betrokken LUISTERAARS te denken, nooit 'toehoorders', laat staan 'publiek' of 'zaal'.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel