Gegarandeerd PowerPoint-vrij!

Bij verkoopgesprekken en presentaties moet u niet te veel informatie geven. Hoe brengt u de kunst van het weglaten in de praktijk?. 

Gegarandeerd PowerPoint-vrij!

Ik zat voorin de zaal. Te wachten op mijn beurt. Ik was het laatste onderdeel van het programma en moest nog een half uurtje geduld hebben. Mijn presentatie zou gaan over de vraag 'waar klanten nu eigenlijk gelukkig van worden?'.

Het was inmiddels bijna vier uur 's middags en de congresgangers hadden al een hele dag achter de rug. Inclusief honderden PowerPoint-sheets. Ik realiseerde me dat zij zo dadelijk mijn 'klanten' zouden zijn en dat zij nu het meest gelukkig zouden worden van een borrel.

Wat een spreker...
Maar zover was het nog lang niet. Voor mij betrad een ingenieur van een vooraanstaand wetenschappelijk instituut het spreekgestoelte. Hij zou het gaan hebben over de theoretische levensduur van rioleringspijp. Hij had vijfentwintig minuten. En drieëndertig sheets naar later bleek.
Al bij de zevende sheet begon de zaal te kreunen. Niet van opwinding. Zijn belangrijkste conclusie, namelijk dat rioleringspijp het langste meegaat als je die rustig in de grond laat liggen en er verder niet meer aankomt, werd vermalen tussen alle plaatjes met grafieken, berekeningen en onderzoeksresultaten. Hij lichtte alles uitgebreid toe. Alles wat je al zag. Maar ook alles wat je niet zag.
Toen zijn vijfentwintig minuten voorbij waren, was hij bij sheet nummer negen en werd de dagvoorzitter in de zaal enigszins nerveus. Weer een half uur later, bij sheet negentien, ging de voorzitter voorzichtig staan, wijzend op zijn horloge. Drie sheets verder maande hij de spreker tot snelheid. Die gaf tot grote opluchting van de zaal aan dat hij wel enkele sheets zou overslaan. 'Omdat die toch niet zo belangrijk waren'.

Presenteren is selecteren
Onlangs zag ik de eerste aankondiging langskomen van een 'gegarandeerd PowerPoint-vrij!' seminar. Blijkbaar beginnen de slachtoffers zich te verzetten. En terecht.

Wie een boodschap wil overbrengen moet zich realiseren dat dat beter lukt als je je beperkt in je hoeveelheid informatie. Anders gezegd, presenteren is selecteren.

Sommige sprekers zouden zonder probleem hun PowerPoint presentatie het werk kunnen laten doen en daarbij zelf gewoon achterin de zaal een plaatsje op kunnen zoeken.

Die kunst van het weglaten gaat overigens ook op voor uw verkoopgesprekken, voor de presentatie van uw plannen, voor uw brochures, uw websites, uw direct mailings, uw offertes en uw brieven. Het geldt kortom voor alles waarmee u communiceert. Elk middel zal er beter van worden en er toe leiden dat u sneller en beter uw doel bereikt.

Tip
Bovenstaande tip is ook in privé-situaties bruikbaar. Misschien bent u wel van plan om binnenkort nu eindelijk de vakantiefoto's eens in te gaan plakken. Gooi dan om te beginnen heel veel foto's weg. Ook als u een prima fotograaf bent. Maar zeker als dat niet zo is. De foto's die overblijven, zeker de redelijk geslaagde, zullen heel veel aandacht krijgen en er veel mooier van worden. Uw vrienden en kennissen zullen niet weten wat ze zien. 

Jos Burgers
Burgersmarketing.nl

Jos Burgers

Jos  Burgers
Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: PowerPoint, Presenteren
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,2
(13 stemmen)
Reacties

Jan Reijnders

tsja, powerpoint. Zo'n presentatie mag hoogstens 4 minuten duren; de rest moet van de spreker zelf komen. Hij/zij heeft dan nog 16 minuten om zijn/haar gehoor te boeien. Daarna "pakt" het niet meer. Oefen eens voor een groep pubers. Als je die met humor en wetenschap 20 minuten kunt boeien, dan kan je ook een zaal met een paar honderd toehoorders aan.
Zorg dat je van spreker "verteller" wordt. Mensen "snoepen" van verhalen.
Succes!

Irene Terpstra |  http://www.nuancekleurenstijl.nl

Een PowerPoint kan inderdaad heel saai zijn, vooral als er veel tekst in staat, die ook nog eens wordt opgelezen door de spreker. Een Powerpoint dient ter ondersteuning van je presentatie, niet andersom. Ik ben er voor mezelf wel blij mee gezien mijn onderwerp maar je eigen verhaal blijft het belangrijkst. Interactie met de zaal ook.

Sebastiaan van der Meer

Zoals ik uit het verhaal begreep was het een eenzijdig verhaal waarbij het publiek niet bij werd betrokken. Als je uitgaat van dat de normale mens een spanningsboog heeft van 15 min ( soms nog minder naar een druk weekend) Is het echt van belang dat diegene die een presentatie doet toch echt het publiek er bij houdt met vragen of mee laat denken over andere zaken.

Ik ben het er mee eens dat powerpoint een ondersteuning is maar zeer zeker niet het meest belangrijke. Dat is de spreker zelf. Een leuke presentatie moet( met sommige presentaties weggelaten) humor er in hebben.

Maar nu weet ik nog niet hoe jou presentatie is gegaan Jos ;).

Mvg.
Sebastiaan van der Meer
Van der Meer Trainings en Advies

Klaas Pool - Pool Management & Organisatie b.v.

Wat veel sprekers vergeten, die met Powerpoint werken, is, dat er ook nog een publiek zit. Ze staan vaak met hun gezicht naar het scherm gekeerd in plaats van het publiek aan te kijken en met hen te communiceren.

Leo van der Wal |  http://www.mcclay.nl

Zoals ik het doe:

Opening:

1. Opening met een verhaaltje als brug naar het onderwerp
2. De kernboodschap (kort) 1ste keer
3. Agenda en structuur
-------------
- beamer aan
-------------

Boodschap:

4. Eerste stelling of kernpunt
Overtuig met voorbeeld of analyse
5. De kernboodschap 2de keer
6. Je presentatie max 5 slides
met inhoud voor 2 tot 3 minuten tekst per slide
7. Tweede stelling of kernpunt
Overtuig met voorbeeld of analyse
--------------
- beamer uit
--------------

Conclusie:

8. Samenvatting/resumé
9. De kernboodschap (kort)
10. Call for action

Als je dit goed uitwerkt garandeer ik je:

Effectief in 15 tot 20 minuten…
Jij krijgt de aandacht en niet je PowerPoint show
Men herinnerd zich jou en het punt waar je voor staat


Als het zo niet lukt moet je beter leren spreken in het openbaar of eens nadenken of je onderwerp wel aansprekend is...

Mocht je interesse hebben ik heb een boekje geschreven over presenteren. Met tal van tips. Het is beschikbaar in PDF formaat. Als je me een email stuurt stuur ik het je op. Leo.van.der.wal@mcclay.nl.

Jan Reijnders |  http://www.roceindhoven.nl

Reactie op Leo,

Ja zo moet je beginnen. Ik heb zoiets in mijn onderwijspraktijk vaak meegemaakt. Zeg ook vantevoren dat je de hand-outs (afschuwelijk Nederlands woord) later aan de toehoorders zult geven, dan hoeven ze tijdens de pp niet te schrijven en hebben ze alle aandacht voor jou als spreker(ster). Werk met metaforen. Geef aan de mensen iets om houvast aan te hebben: bijvoorbeeld: Het is zo groot als het voetbalstadion, zo hoog als de kerktoren, enz.
Overtuig je ook van het (belangstellings)niveau van je publiek en richt daar je taalgebruik op.
Houd ook je toehoorders in de gaten: let op hun mimiek en betrek de zaal bij je presentatie: verhoogt nl het allertheidsgehalte. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Veel presentaties ontbreekt het aan didaktiek.
Sluit af met een pakkende boodschap die nog dagen nagonst.

Dit zijn allemaal reacties van lezers die, net als ik, balen van 'PowerPoint poison'. En zoeken een andere weg.
Helaas blijken we nog heel duidelijk een minderheid te zijn.

Gewoontegedrag, klakkeloosheid en middelmatigheid kennen geen grenzen.

Bij de kern liggen diepere factoren zoals:
- gossie, als ik geen contact met mijn scherm mag, dan moet ik in contact komen met ... oei, al die mensen daar; wat eng!
- o ik ben zo bang om iets te vergeten ... [jammer dat het academische model van de 'logische structuur' nog steeds heerst; de logika heeft een functie alleen voor de spreker - 'the audience only gets what you give it' - if you give it!]
- hoe moet ik het dan anders doen? [Dat kán je leren, bij trainers die een logischer model hanteren.]

Blijf knokken tegen PowerPoint-geweld!

Hartegroet,

DAVID

Paul Strikwerda |  http://www.nethervoice.com

Kan iemand mij vertellen waar de “Power” in Power Point in zit? Ze hadden het beter “Weaker Point” kunnen noemen, of “Power Less".

Een spreker zonder Power Point is als een zanger zonder gitaar. Hij voelt zich naakt en kwetsbaar op het podium staan, zich afvragend waar de muziek vandaan moet komen en waarachter hij zich kan verschuilen.

Zonder Power Point is hij gedwongen om zélf het instrument van zijn boodschap te worden. Nee maar...

De meest geestdodende PP-presentaties zijn de 'lezingen' waarbij de spreker op voorhand copietjes van z'n dia's uitdeelt zodat zelfs het verrassingselement volledig verdwenen is. Natuurlijk moeten we daarbij het verpletterende effect van de laserpointer niet vergeten.

Het wordt tijd dat we een punt achter Power Point zetten!

Heerlijk, die aanvulling van Paul - beste lezers, kijk naar zijn site: een boeiend voorbeeld van 'contact met de bezoeker'.
Ja, de lezing van vroeger (vanaf papier) is nu vervangen door het lezen vanaf het scherm. Nog steeds een 'lezing', waar het geprojecteerde feitelijk de mens vervangt.
Gelukkig zijn er degenen - zoals Jos en om eerlijk te zijn mijzelf - die weigeren om met PP te werken omwille van de ware interactie met de deelnemers. WIJ presenteren, NIET PP!

Fernand Daemers

Reactie op Leo van der Wal: goede tips, duidelijk verwoord. Oh ja: foutloos
nederlands is ook belangrijk in een presentatie. Wat denkt u van "herinnerd" met een t te schrijven? (Derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd...)

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..