Netwerken bestaat in allerlei vormen en maten. Kenmerk is dat u met gelijkgestemde mensen ontmoetingen hebt waar u relaties bouwt die kunnen leiden tot opdrachten. Hoe komt u dan aan die opdrachten?
Een veel gehoorde misvatting is dat je jezelf moet verkopen. Maar netwerken gaat twee kanten op. U heeft alleen de controle over wat u kunt bieden dus moet u daar mee werken. Denk aan wat wij Emerson's Rule noemen (genoemd naar de Amerikaan Ralph Waldo Emerson): Als je wilt ontvangen moet je beginnen met geven. Bent u dus op een netwerkevent en komt u met iemand in contact, begin dan niet met vertellen maar met vragen. Een goede manier om vertrouwen te wekken en te beginnen met geven is iemand te vragen zijn ideale klant (in detail!) te beschrijven zodat u kunt nagaan of u hem of haar daaraan kunt helpen. Zo leert u veel over deze relatie en na een tijdje komt vanzelf de vraag wat u dan zoekt.
Netwerken, een constructieve bezigheid Een tweede misvatting is dat netwerken meteen moet renderen. Netwerken is een constructieve bezigheid, u bouwt een netwerk, en dat kost tijd. Niet zelden komen de vruchten van een periode netwerken pas na een jaar aan het licht. Het heeft zin bij te houden wie u spreekt en wanneer, zodat u - wanneer er werkelijk business komt - kunt nagaan wat de voorloper was en hoe dit ontstond.
Leerzaam, maar ook een slim trucje. Bedank degene die aan de wieg stond van uw opdracht - zo gééft u nog een keer en zult u vaak ook nog een keer ontvangen.
Tip Netwerken is voor mij met name een plek waarin ik kennis opdoe. Ik ga er heen om te leren van anderen. Natuurlijk kom ik thuis met een paar nieuwe kaartjes en geef ik er ook een paar weg maar bijna altijd kom ik thuis met nieuwe ideeën en inspiratie. Als dat uw uitgangspunt is en u graag gééft, voelt u zich nooit bezwaard en is netwerken echt leuk.
Enno van Kersen is franchisenemer van Sandler Training, een zeer succesvolle methode die zo’n 30 jaar geleden door de Amerikaan David Sandler is ontwikkeld. Enno heeft een achtergrond in diverse internationale commerciële en managementfuncties bij o.a. IBM en Lenovo.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.