Show me the money

Drie korte inspirerende filmpjes, die niet alleen leuk zijn, maar waar wij verkopers iets van kunnen leren. Over klantbehoefte, tegenwerpingen en de kleine dingen die het verschil maken.

Show me the money

  • 'Show me the money'v

    Film: Jerry Maguire (1996) met Tom Cruise en Cuba Gooding Jr.

    Voor wie deze film niet kent gaat Jerry Maguire over hoe een agent in de sportwereld onafhankelijk doorgaat nadat hij wordt ontslagen en met één specifieke atleet overblijft die hij vertegenwoordigt. Het grappige aan dit filmpje is natuurlijk hoe Rod (Cuba) zijn 'agent' Jerry (Tom) onder druk zet en eigenlijk checkt hoe graag Jerry agent wil blijven van Rod. Hij laat Jerry op kantoor zelfs 'show me the money' en 'I love black people' uitschreeuwen. Klanten willen graag dat leveranciers dat ene extra stapje zetten. Klanten willen zien dat leveranciers ook graag leveranciers willen blijven. Hoe meer kapers op de kust, hoe hoger de druk op de leverancier… Als verkoper kweek je trouwe klanten door commitment te tonen en alles eraan doen om je klant te helpen succesvol te worden…dan moet je natuurlijk wel iets meer doen dan een beetje schreeuwen op kantoor :-). 
     


     
  • 'Wife objection passed'

    Film: Boiler Room (2000) met Vin Diesel, Ben Affleck en Giovanni Ribisi

    In deze film worden jonge sales medewerkers opgefokt om onechte aandelen met valse rendement beloftes aan te smeren bij beleggers. In dit korte filmpje wordt de verkoper geconfronteerd met een prospect die niet in zee wilde gaan zonder eerst met zijn vrouw te overleggen. Seth (Giovanni) overtuigt de prospect om direct eerst klein te beginnen zonder overleg met de vrouw. Seth
    spreekt zijn prospect aan op zijn status en zelfstandigheid en focust niet op de risico's maar op de te behalen winsten. In vele sales calls heb je te maken met andere personen die meebeslissen
    over jouw product/dienst. Bij kleine transacties kunnen dit soort trucjes werken, bij grotere trajecten is het juist beter overige leden van de DMU te betrekken, om zo kans van slagen te vergroten.



      
  • Al Pacino's Inspirational Speech

    Film: Any Given Sunday (1999) Al Pacino, Cameron Diaz, en Dennis Quaid

    Een film over American Football met een kijkje achter de schermen waar vooral aspecten rondom competitie, winnen en verliezen worden uitvergroot. Een typsich Amerikaanse speech, waarin onder andere wordt gesproken over "a game of inches". Dit geldt ook voor verkoop. Natuurlijk zijn we mensen en mensen zijn niet perfect. Maar of een bepaalde deal naar jou toe gaat kan worden besloten op basis van de kleinste redenen. Ook bij verkoop kan het verschil tussen winnen en verliezen heel klein zijn. Hoe hiermee om te gaan is voor iedereen verschillend. Maar met de combinatie doorzettingsvermogen, volharding en professionaliteit kom je een heel eind.



Yuri van der Sluis
Yutrain.nl

Yuri van der Sluis

Yuri van der Sluis

Yuri van der Sluis is oprichter van het sales trainingsbureau YuTrain. Hij heeft ruime ervaring in sales en is ondermeer actief geweest in de verkoop & marketing van ERP applicaties en de verkoop van strategisch IT advies. Daarnaast heeft hij een internationale sales functie bekleed bij een ICT multinational.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,6
(16 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Marvin Sutherland

Hi Yuri,
Thanks for the inspirational tips.
Je bent op allerlei manieren bezig mensen te inspireren!
Bedankt!!

mvg

Marvin Sutherland

Yuri van der Sluis

Marvin,

Bedankt voor je reactie!

We are all in this game together,
so why not have fun :-)

tot gauw,

mvgr.,

Yuri

Marga Groot Zwaaftink |  http://www.commgres.com

Fragment van Tom Cruise vind ik nog steeds erg grappig. Vooral als je de film hebt gezien en de moraal ervan meekrijgt: echt gaan voor je klant, meevoelen, luisteren door dik en dun. Als congresbureau CommGres maken wij ook regelmatig 'roller coaster' projecten met onze klanten mee. Betrokkenheid en stapje vooruit denken is dan cruciaal, hoewel in de hektiek van de dag soms lastig.
Toch betaalt het zich altijd terug; dat extra stapje nu, bouwt aan de relatie voor de 'zwaardere' tijden die je dan samen met je klant ook doorkomt!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..