Koude acquisitie: training v. whitepaper

Er wordt veel gelezen in de organisatie. Maar sales is een kwestie van doen, zeker koude acquisitie. Een artikel voor het boosten van de sales voor managers én accountmanagers.

Koude acquisitie: training v. whitepaper
Er wordt veel gelezen in de organisatie. Allemaal goed opgeleide boys en girls. De Customerfirst zit bij de post, net als de Management team en de Elsevier. Een hele rij boeken over het vakgebied sales en marketing op de plank. Diverse RSS feed om up to date te blijven. En toch…

Waarom werkt een training koude acquisitie beter dan een whitepaper?!
Het hoe en waarom voor jou en voor je afdeling, twee artikelen voor de prijs van 1: een versie voor de salesmanager en eentje voor de accountmanager. Met onderaan nog een tip voor allebei!

Ben je de manager van je team? Lees dan deze versie!

Sales is een kwestie van doen. Je kunt het leren vanuit de boeken, je kunt er over lezen, je kunt er voor naar de universiteit. Uiteindelijk komt het erop neer dat je het gaat DOEN. En als je het dan nog eens hebt over koude acquisitie, aan de telefoon. Dan kruipen er helemaal veel mensen in hun schulp. Jij hebt geleerd hoe je je team kunt aansturen - de targets bereiken en het beste uit je team te halen.

Do it anyway
Het is een kwestie van doen. Zorg dat je team er klaar voor zit. Ze zijn voorbereid en ze gaan aan de slag. De daily huddle geeft ze net even dat tandje meer. De komende twee uur worden ze wat jou betreft niet gestoord en kunnen ze lekker aan de slag.

Ze bellen toch al
Het leuke van teams die al bekend zijn met de telefoon: die weten hoe het werkt en dat het werkt. De gemiddelde sales is nieuwsgierig van aard en wil wel leren en vooral beter worden en scoren. Hoe doe je dat dan aan de telefoon. Daar help jij ze bij.

Patronen
Vaak zijn er patronen ingeslopen. Misschien had je dat zelf ook al eens opgemerkt. De riedel kennen ze wel. Hoe kan het beter vraag je je af. Het begint met de patronen te herkennen. Hoe is de houding. Hoe zitten ze, fysiek, aan de telefoon? Wat voor woorden gebruiken ze eigenlijk? Passen die wel bij de look and feel van de organisatie? Stemmen ze overeen met de missie en visie? En weet je welke stopwoordjes ze hebben? Als ze deze natuurlijk hebben. Jouw team waarschijnlijk niet…


Ben je de accountmanager? Lees dan deze versie!

Sales is een kwestie van doen. Je kunt het leren vanuit de boeken, je kunt er over lezen, je kunt er voor naar de universiteit. Uiteindelijk komt het erop neer dat je het gaat DOEN. En als je het dan nog eens hebt over koude acquisitie, aan de telefoon. Dan kruipen er helemaal veel mensen in hun schulp. En jij, jij belt al. Jaren.

Feel the fear and do it anyway
Het is een kwestie van doen. Ga er klaar voor zitten, je hebt je voorbereid en je gaat aan de slag. Zorg dat niemand je stoort voor de eerstkomende twee uur (minimaal nodig om lekker in de flow te komen). Je leest nog een kaart met een peptalk zin, kijkt naar het prachtige boeket bloemen op je bureau. Denkt even terug aan de daily huddle en de glimlach komt vanzelf. Het beste uitgangspunt om te beginnen.

Je belt al
Het leuke van teams die al bekend zijn met de telefoon: die weten hoe het werkt en dat het werkt. Net als jij. De insteek naar beter worden krijgt dan een heel andere wending. De gemiddelde sales is nieuwsgierig van aard en wil wel leren en vooral beter worden en scoren. Hoe doe je dat dan aan de telefoon? Toch kan het zijn dat je soms denkt: ‘Alweer? What’s new?!’

Patronen
Vaak zijn er patronen ingeslopen. Je riedel ken je wel. Hoe kan het beter vraag je je af. Het begint met de patronen te herkennen. Hoe is je houding? Hoe zit je, fysiek, aan de telefoon? Wat voor woorden gebruik je eigenlijk? Passen die bij de look and feel van de organisatie? Stemmen ze overeen met de missie en visie? En noteer je stopwoordjes eens. Als je ze hebt. Jij waarschijnlijk niet…


Inspiratie (dit kunnen jullie allebei weer lezen)

Een whitepaper lezen is leuk, interessant en leerzaam. De clou is hoe je de kennis gaat inzetten in de praktijk, in de dagelijkse gang van zaken. Het team weer eens een lekkere kick off geven. Energie voelen. Opgefrist aan de slag. Het vervolg aangaan met een Masterclass met het team, en daarna de ultieme puntjes op de i’s.

De 1-1 samen bellen. Samen bellen met een doorgewinterde dame met de voeten in de klei, praktische kennis van in- outbound telefoneren. Zorgen dat er een omslag komt in het team met als uitkomst een hogere conversie. Ook een kwestie van DOEN.


Marianne van de Water

Marianne van de Water
Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een glimlach aan de telefoon | Passion For Powertalk Quorum Preliminary Sales
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   1,0
(1 stemmen)
Reacties

Bedankt voor de inspiratie!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..