‘Laten we makkelijk beginnen,’ zei ik, 'Wat is de beste introductie om interesse te wekken bij nieuwe klanten?’
Voor me zit en groep van 12 ondernemers. Ze volgen een Masterclass over Sales. Stuk voor stuk zijn ze succesvol en kennen ze hun bedrijf door en door.
Maar niemand staat op. ‘Kom op, wie bijt het spits af?’ zeg ik nog.
‘Wat zeg je als je netwerkt? Wat is de hoofdzin op de homepage van je website? Of wat is je openingszin als je een nieuwe klant belt?’
Het blijft stil…Vreemd? Helemaal niet. De meeste mensen hebben hier moeite mee. Terwijl je er bijna dagelijks mee te maken hebt. In e-mails, linkedin invites, op de website en vooral natuurlijk in gesprekken met nieuwe contacten.
Daarom is de introductie goud waard. Napoleon Hill, schrijver van het boek ‘ Think and grow Rich’ (1937, maar nog steeds een van de meest verkochte management boeken) zegt hierover:
“Denk twee keer na voor je iets zegt, want je woorden
zullen in de geest van degene die naar je luistert, de kern
zaaien van ofwel mislukking of wel succes."
Met andere woorden; de eerste indruk die je wekt, wordt vrijwel direct opgeslagen in het onbewuste brein en speelt vervolgens een grote rol in de perceptie van alles wat je daarna zegt.
De waarde van je eerste woordenDit betekent dat als jij in een gesprek met een paar openingszinnen binnen 15 seconden een goede indruk kan maken, dan zal diezelfde introductie ook veel respons opleveren op je website, advertenties en Linkedin. En diezelfde introductie, met het gevoel dat je daarbij opwekt, wordt door het onbewuste brein als een soort etiket op je persoon en bedrijf geplakt en kan in de toekomst de filter zijn van je boodschap.
Geef dit onderwerp dus alle aandacht. Zorg voor een perfecte introductie. Worstel, vecht en zet door tot je de juiste zinnen hebt. Maak er meerdere, voor verschillende situaties. En leg die vast in je Sales Playbook.
De vraag is hoe je de juiste introductie vindt...
Tips voor het gouden introIk wil je inspireren met vijf tips. Als je drie van de vijf tips kunt invullen, kom je al een heel eind:
- Welk specifiek probleem los je op voor de ideale klant? Dit punt moet groot genoeg zijn om aandacht aan te besteden... Het is een NEED to have. De klant heeft het echt nodig!
- Welke oplossingen zijn scherp en onderscheidend genoeg? Wat heeft de klant daar specifiek aan? Wat levert het hem op?
- Zijn de oplossingen die je biedt geloofwaardig? Kan je de klant laten inzien dat jij de belofte kan leveren? Dat het werkt?
- Wat is het tastbare resultaat: Wat krijgt de klant concreet (=bewijs)
- Waarom ben jij uniek in deze oplossing?
Tot slot: de waardevolle blik van de buitenstaanderLet wel, het is en blijft een lastige opgave, want niets is moeilijker te herkennen, dan iets waar je zelf midden in zit. Vind je het te lastig of ben je niet tevreden over het resultaat? Schakel dan een buitenstaander in. Buitenstaanders zijn niet belast met alle gewoontes. Ze kijken door zaken heen. Helpen je patronen te doorbreken. Je vindt voldoende experts op deze website van Verkopersonline. Zoals Jos Burgers, Victor Bonke, Jan Willem Seip of ondergetekende.
De moeite waard, want een goede introductie is goud waard!
Succes!