Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Verkoop afspraak

Ontmantel diepgewortelde verkoop-belemmeringen (Richard van Houten)
5 Krachtige manieren om een afspraak te realiseren (Marianne van de Water)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Waarom een goed belscript zo belangrijk is (Marianne van de Water)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Tien ideeën om de beste kennis op te doen (Harro Willemsen)
Slim om met dummies te werken (Jan-Willem Seip)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
De 3 gewoontes in sales die mij succesvol maakten (André Hagelen)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Bezoekafspraak? Zeker! Bellen! (Herman Meijer)
New Business en de veranderende wereld om ons heen (Jorg Hartog)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Een millennial als klant (Harro Willemsen)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Hoe weet je of een klant je vertrouwt? (Rene Knecht)
Hoe word je als beginnend verkoper Trusted Advisor? (Rene Knecht)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Belangrijkste tool op weg naar de top (André Hagelen)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Verkoopt u brochures of oplossingen? (Rene Knecht)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Een succesvolle Big Deal verkoper is een lobbyist (Richard van Houten)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Bent u bij de tijd? (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwaliteit? Wees concreet (Redactie Verkopersonline.nl)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Snel afsluiten bij sterke koopsignalen (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Assertiviteit – in uw voordeel! (David Bloch)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
Feedback of excuses (Peter Stinckens)
Do’s en don’ts voor bij de receptie (Tips & Advies Verkoop)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Afspraken nakomen (Victor Bonke)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
Help, mijn klant mag zelf niets beslissen. (Herman Meijer)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Hoe belangrijk is produktkennis nou echt? (Enno van Kersen)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Bent u een verkoper of afspraakjessprokkelaar? (Michel Hoetmer)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
De ander centraal (Victor Bonke)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Het verkopen van een beleving (Harrie van Heck)
Verkopen is een toneelstuk (Enno van Kersen)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Koopsignalen: Oppassen! (Enno van Kersen)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Loont kwaliteit als strategie? (Henk Hemstra)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wachten bij de receptie (Koert Wijnands)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Tijd is belangstelling (Frank van Marwijk)
Wees scherp, verzilver die koopsignalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
De belangrijke maandag (Redactie Verkopersonline.nl)
Afspraak maken, een soort mini-verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Het maken van een afspraak (Koert Wijnands)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Koopsignalen, niet altijd even duidelijk (Koert Wijnands)
Staan of zitten? (Frank van Marwijk)
Gebaren en wat ze betekenen (Redactie Verkopersonline.nl)
Eindeloos wachten op uw afspraak? (Michel Hoetmer)
Overtuigende presentatie (Frank van Marwijk)
V-R=S (Christiaan Knopper)
Het waarom van het klantenbezoek (Peter Stinckens)
Een verkoper die de klant raakt (Verkoopgesprek)
Zeg wat je hebben wil (Peter Stinckens)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Visuele boodschappen van kleding (Robert Willemsen)
Auditieve indrukken en verkopen (Frank van Marwijk)
Kritische belangstelling (Frank van Marwijk)
Succesvol kennis maken (Peter Stinckens)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
Interactie tussen de klanten (Klantencontact)
Enthousiast begroeten (Peter Stinckens)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Toon kracht in uw presentatie (Frank van Marwijk)
De kunst van het spiegelen (Frank van Marwijk)
De voet tussen de deur techniek (Michel Hoetmer)
Waar laat u uw handen? (Frank van Marwijk)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Waarom productkennis niet verkoopt (Michel Hoetmer)
Hoe legt u het eerste contact? (Peter Stinckens)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
De receptie-introductie (Michel Hoetmer)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Non-verbale reacties op bezwaar (Frank van Marwijk)
Wachten in de receptie: zitten of staan? (Michel Hoetmer)
Spiegelen en actief luisteren (Frank van Marwijk)
Succesvolle afspraken (Peter Stinckens)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
Spreekt u wel met de juiste persoon? (Peter Stinckens)
Stel dat u zelf de klant bent, hoe voelt dat? (Klantencontact)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
Stiltes in het verkoopgesprek (Frank van Marwijk)
Maak duidelijk dat de klant geen risico’s loopt (Vladan Soldat)
Ken de non-verbale verkoopsignalen! (Frank van Marwijk)
Verandering van houding (Verkoopgesprek)
Drie maal een goed begin van je afspraak (Peter Stinckens)
De mimiek van de verkoper (Frank van Marwijk)
Non-verbale communicatie en verkoop. (Frank van Marwijk)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Het Koopsignaal: kans èn bedreiging (Peter Stinckens)
Succes in de verkoop betekent goed presenteren (Roeland Schweitzer)
“Er is maar één keer de gelegenheid om de eerste indruk te maken”. (Richte Lommert)
De goede handdruk (Robert Willemsen)
Visuele aspecten zijn belangrijk in de verkoop (Frank van Marwijk)
Laat je stem horen! (Frank van Marwijk)
De 1e indruk! (Klantencontact)
Verkopen met een glimlach (Frank van Marwijk)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Hoe kopen klanten? (Klantencontact;Verkoopgesprek)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)
Ben je een matcher of een mismatcher? (Klantencontact)
Beperk de ruis tijdens de verkoop! (Verkoopgesprek)

Denken, daar gaat het om

Verkopen is een vak, het is zelfs een heel mooi vak en het wordt nog mooier wanneer je de inspanningen die je verricht vertaald ziet worden in succes, zelfs in "mindere" tijden.

Denken, daar gaat het om

Als we het over succes hebben, buig je dan eens oprecht over de volgende persoonlijke vragen:

  • Ben jij tevreden en gelukkig met je dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse resultaten?
  • Hoe DENK jij over de huidige economie, positief of negatief?
  • Heb jij deze gedachten zelf bedacht of heb jij je laten beïnvloeden door de media?
  • Heb jij een persoonlijke visie die het beste in je naar boven brengt?

In dit artikel wil ik je meenemen naar de meest essentiële factoren die allesbepalend zijn voor de commerciële resultaten die je NU scoort en die je graag zou willen. Veel verkopers maken namelijk de cruciale denkfout dat succes het doorslaggevende resultaat zou zijn van verkoopvaardigheden en kunde in combinatie met een gedegen vak- en productkennis. Mag ik je dan nu uit de droom helpen, want los van het feit dat deze aspecten belangrijk zijn, ze zijn niet het belangrijkst.

Herken je de volgende situatie?
Je hebt een nieuwe auto van merk X en je collega's en klanten komen naar je toe om je nieuwe trots te bewonderen. "Wat voor motor hangt er in?" Is het een 1.6 of een 1.8, een 2.0 of zelfs nog hoger, diesel, benzine of gas, turbo, injectie, hoeveel pk's en ga zo maar door. Enig idee wat de achterliggende waarde en betekenis van deze vraag is? Men wil graag een indicatie hebben van de mogelijkheden en het vermogen van jouw auto. Je auto wordt geclassificeerd op basis van de buitenkant ( merk en type) maar met name van de binnenkant (vermogen en prestaties).

Deze metafoor heeft alles met het verkoopvak en je prestaties te maken. Verkopers of voor de duidelijkheid iedereen die zich actief bezighoudt met het verkopen van diensten of tastbare producten hebben dagelijks te maken met hun eigen binnenkant en hun buitenkant.
Gemakshalve, je kennis, kunde, persoonlijke verzorging, presentatie, commerciële communicatie en gesprekstechniek horen bij de buitenkant. Al deze 'buitenkant' kenmerken spelen een belangrijke rol in het professioneel uitoefenen van je vak, maar maken het succesplaatje nog niet compleet, want alleen hier kom je er niet mee.

Wat je vandaag denkt, creëert de realiteit van morgen.
Zoals het vermogen van de auto primair wordt bepaald door de binnenkant van de motor, zo wordt jouw persoonlijke en commerciële vermogen primair bepaald door jouw binnenkant, namelijk, je denken, je gedachten. Wat je vandaag bent en hebt, is veroorzaakt door je gedachten van gisteren.
Wat je vandaag denkt, creëert de realiteit van morgen. Laat ik het eens hard en confronterend zeggen, als jij goed bent in je vak en je haalt goede resultaten, dan is dat het resultaat van je eigen denken. Als jij goed bent in je vak maar je resultaten zijn niet goed, dan is ook dat het resultaat van je eigen denken.

Een goed voorbeeld hiervan zijn verkopers die hun denken laten beïnvloeden door de stemmingmakerij van de media, dat het economisch slecht zou gaan.; is dit echt zo of slechts een perceptie? Als je het wilt, kijk dan eens naar de vele, vele , vele bedrijven in alle sectoren die nog steeds en continu winst maken en groeien, kijk naar de vele vacatures die worden aangeboden, kijk naar alle mensen die een ander huis kopen en hun oude huis ook zo maar weer kwijt zijn, kijk dan vervolgens naar je eigen gedachten en wat valt je op, zijn je gedachten positief of zijn ze somber van aard? Reageer je hierop met een "goh, ja dat is eigenlijk ook zo", of betrap je jezelf erop dat je geneigd bent te denken…."ja maar!!" Vraag jezelf dan nu eens af of dat – ja, maar – denken je tot op heden het succes heeft gebracht wat je wenst.

Kijk je naar de schaduw, dan zie je geen zon,
kijk je naar de zon, dan zie je geen schaduw.

Je gedachten zijn het sterkste en krachtigste instrument wat je hebt, want je gedachten creëren jouw gevoelsmatige en tastbare realiteit, dus je kwaliteit van leven en je kwaliteit van werken met alle tastbare resultaten van dien. Gedachten zijn, afhankelijk van hun inhoud, constructief of destructief. Ze bepalen de kwaliteit, de doelgerichtheid en de resultaatgerichtheid van alle actie die je onderneemt.

Er bestaan geen goede of slechte gedachten, er bestaan alleen dienende en niet dienende gedachten.
Hoe zit het nu met jouw gedachten, dienen jouw gedachten, ondersteunen ze en onderschrijven ze het succes wat je voorstaat? Zijn het gedachten die een constante positieve stemming bij je teweegbrengen, zijn ze gericht op kansen en mogelijkheden, zijn ze motiverend of juist niet?

Als voorbeeld schrijf ik er hier een paar neer die absoluut een neerwaartse werking hebben op hetgeen je wilt en kunt:

  • De economische situatie is slecht
  • Klanten en bedrijven investeren niet in dit economisch slechte weer
  • Ik kan het niet, het lukt me niet, waarom hij/zij wel en ik niet?
  • Succes is kennelijk niet voor mij weggelegd
  • Orders moet je voor de helsdeuren wegslepen
  • Het gaat niet goed
  • We zijn veel te duur, logisch dat klanten niet met mij in zee willen
  • Gelukkig ben ik niet de enige, ze hebben er allemaal last van
  • Ik ben jaloers op collega's / anderen die het wel lukt om te verkopen
  • Ja maar,:
    - dat zijn een ander soort klanten
    - hij/zij werkt in een gunstiger regio
    - hij/zij verkoopt wat hij niet kan hardmaken
    - hij/zij krijgt de goede leads
    - hij/zij zit in de sector waar nog wel wat valt te halen……..

Herken je deze of soortgelijke gedachtepatronen?
Zo ja, dan weet ik het antwoord al, maar ik stel de vraag toch maar even, ben jij succesvol?

Wist jij dat alles, maar dan ook alles met een gedachte begint?
Elk schilderij, elke klantrelatie, elke toren, elk huis, elke stad, elke schoen, alles is ontstaan vanuit de allereerste gedachte. De scheppende kracht van je denken en je gedachtes zijn wat dat betreft de moeite waard om te gaan onderzoeken, want los van het feit dat je je waarschijnlijk niet bewust was van de scheppende werking, vaak ben je je ook niet bewust van de kwaliteit en de inhoud van gedachten.

Jij bent wat je denkt, want wat je nu denkt is straks je realiteit, zoals je huidige realiteit, hoe je je nu voelt, waar je nu staat, hoeveel orders je vandaag hebt geschreven, hoeveel klanten je vandaag hebt bezocht, hoeveel telefoongesprekken je vandaag hebt gevoerd , hoe gemotiveerd en gedreven je nu aan het werk bent, hoe succesvol je nu bent en hoe je kwaliteit van leven nu is. Het tastbare en voelbare resultaat is van hetgeen je gisteren hebt gedacht.

Verander je denken en je verandert daarmee je tastbare, meetbare en aantoonbare resultaten.

Hans Oelen
Palaver

Hans Oelen

Hans  Oelen
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,9
(56 stemmen)
Reacties

Fabian

Ja, dit artikel slaat de nagel op de kop.
Ik sta er volledig achter.
Wie meer wil te weten komen over dit soort onderwerpen moet eens de programma's bij Anthony Robbins beluisteren en bekijken.


Erik Lambers

Soms lees je iets en den je: "Lijkt wel of dit voor mij bedoeld is!!

andrea

Dank je wel, dit was een goede reminder deze ochtend.

Peter

Alles wat er staat geeft een "oh ja" of "da's waar!" reactie. Klopt dat je onmiddelijk denkt, "dit is voor mij bedoeld!". Uit het leven gegrepen en, vind ik met jullie artikelen het belangrijkst, onmiddelijk toe te passen in de praktijk! Bedankt.

yannick Martinet |  http://www;janssenenjanssen.be

Dit is echt een knap artikel... helemaal mee eens!
Als je je denken kunt sturen, stuur je ook je eigen geluk... want dan neem je zelf de leiding...

Groetjes

Yannick Martinet

Adrie Koeckhoven |  http://www.westportbiz.com

Komt bekend voor:) Volgens mij herkenbaar voor meerdere mensen. Is ook altijd weer een uitdaging om dit bij andere personen onder de aandacht te brengen.

Nelly Dekker |  http://www.imagoarchitect.nl

Heel mooi stuk dit is wat we allemaal even nodig hebben. Leer een positieve kijk te houden op jezelf en het leven.
Groet Nelly Dekker

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel