Wilt u een klant benaderen, maar kent u de contactpersoon nog niet? Dan volgen hier enkele eenvoudige tips.
Zoek een introductie via personen die u wél kent.
Zeg nooit: Ik moest contact met u opnemen omdat ..., maar kies voor de opener: Ik ken uw onderneming van ... en misschien kunnen wij ook voor u ...
Vergeet deze zin nooit: Zou u me even kunnen helpen met. ..
Vraag toestemming om in enkele minuten uw verhaal te doen.
Stuur bij een eerste gesprek niet aan op een afspraak (indien u die krijgt, des te beter), maar wek de interesse van de prospect.
Zorg dat de prospect in de weken die komen uw naam en die van uw organisatie minstens vier keer te zien of te horen krijgt. (bel hem, stuur hem informatie, bevestig per e-mail...)
Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Goed verhaal, ik mis alleen de cold call, deze is nog niet dood hoor. Mits je het niet op de traditionele manier doet.
Gewoon als verkoper eerst je huiswerk doen m.b.t. de branche die je wilt bellen, dan de telefoon pakken en bellen met de telefoniste die je vraagt wie de verantwoordelijk is voor......(zonder salespitch a.u.b.)
Een goeie verkoper heeft zijn eigen manier, is geinformeerd en weet wie hij hij moet spreken. Dit soort standaard tips is meer voor dummies.
wel eens een prof aan de lijn gehad?
t vdv
Goed, zinnig artikeltje, kort maar krachtig, handige tips, ook voor een "prof", altijd goed om dit soort dingen eens te herzien..
@ C hagoort:
Wel een hoge pet op van jezelf, of niet?
welke toegevoegde waarde heeft jou bericht in deze?
Janneke
Beste c hagoort, je eigen manier... Wel eens echt succes gehad bij het zoeken naar nieuwe klanten? Of ben jij de dummie? Wanneer je de waarde van deze tips niet inziet, en niet inziet dat je eigen manier gaat over de manier (communicatie stijl, woordkeuze enz...) waarop je voor invulling zorgt, kan ik je een basis cursus verkopen voor dummies aanraden. Je hebt er blijkbaar nood aan!
Aan Peter, mooië tip, wordt zoals steeds bijzonder gewaardeerd!
Jacques Bonneur
Al heel veel jaren ervaring maar vind de tips van Peter toch altijd weer lezenswaardig.
Willy
Volledig akkoord met Jacques. Ik verkoop al dertig jaar en indien er iets is wat ik leerde, dan is het wel dat ik nooit alles weet. Ik kijk steeds weer uit naar de tips en columns van Peter
Michiel de Lepper
Ik ben dus wel de dummie, ik zit nog maar kort in het vak en ik waardeer de tips voor "dummies" wel.
Ik denk dat iedereen een eigen manier van verkopen heeft, en iedereen ook kan leren van de ander.
Dus bij deze Peter, dank je wel voor de tips.
Robin
Wanneer bij het 1e telefoongesprek niet aansturen op een afspraak? Mijn idee is juist afspraak proberen te maken! Al is het maar om kennis te maken.. Via de telefoon blijf je toch minder (of niet) hangen
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.