Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Verkoop afspraak

Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Verkoopt u brochures of oplossingen? (Rene Knecht)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Een succesvolle Big Deal verkoper is een lobbyist (Richard van Houten)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Bent u bij de tijd? (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwaliteit? Wees concreet (Redactie Verkopersonline.nl)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Snel afsluiten bij sterke koopsignalen (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Assertiviteit – in uw voordeel! (David Bloch)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
Feedback of excuses (Peter Stinckens)
Do’s en don’ts voor bij de receptie (Tips & Advies Verkoop)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Afspraken nakomen (Victor Bonke)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
Help, mijn klant mag zelf niets beslissen. (Herman Meijer)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Hoe belangrijk is produktkennis nou echt? (Enno van Kersen)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Bent u een verkoper of afspraakjessprokkelaar? (Michel Hoetmer)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
De ander centraal (Victor Bonke)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Het verkopen van een beleving (Harrie van Heck)
Verkopen is een toneelstuk (Enno van Kersen)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Koopsignalen: Oppassen! (Enno van Kersen)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Loont kwaliteit als strategie? (Henk Hemstra)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wachten bij de receptie (Koert Wijnands)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Tijd is belangstelling (Frank van Marwijk)
Wees scherp, verzilver die koopsignalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
De belangrijke maandag (Redactie Verkopersonline.nl)
Afspraak maken, een soort mini-verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Het maken van een afspraak (Koert Wijnands)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Koopsignalen, niet altijd even duidelijk (Koert Wijnands)
Staan of zitten? (Frank van Marwijk)
Gebaren en wat ze betekenen (Redactie Verkopersonline.nl)
Eindeloos wachten op uw afspraak? (Michel Hoetmer)
Overtuigende presentatie (Frank van Marwijk)
V-R=S (Christiaan Knopper)
Het waarom van het klantenbezoek (Peter Stinckens)
Een verkoper die de klant raakt (Verkoopgesprek)
Zeg wat je hebben wil (Peter Stinckens)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Visuele boodschappen van kleding (Robert Willemsen)
Auditieve indrukken en verkopen (Frank van Marwijk)
Kritische belangstelling (Frank van Marwijk)
Succesvol kennis maken (Peter Stinckens)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
Interactie tussen de klanten (Klantencontact)
Enthousiast begroeten (Peter Stinckens)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Toon kracht in uw presentatie (Frank van Marwijk)
De kunst van het spiegelen (Frank van Marwijk)
De voet tussen de deur techniek (Michel Hoetmer)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Waar laat u uw handen? (Frank van Marwijk)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Waarom productkennis niet verkoopt (Michel Hoetmer)
Hoe legt u het eerste contact? (Peter Stinckens)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
De receptie-introductie (Michel Hoetmer)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Non-verbale reacties op bezwaar (Frank van Marwijk)
Wachten in de receptie: zitten of staan? (Michel Hoetmer)
Spiegelen en actief luisteren (Frank van Marwijk)
Succesvolle afspraken (Peter Stinckens)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
Spreekt u wel met de juiste persoon? (Peter Stinckens)
Stel dat u zelf de klant bent, hoe voelt dat? (Klantencontact)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
Stiltes in het verkoopgesprek (Frank van Marwijk)
Maak duidelijk dat de klant geen risico’s loopt (Vladan Soldat)
Ken de non-verbale verkoopsignalen! (Frank van Marwijk)
Verandering van houding (Verkoopgesprek)
Drie maal een goed begin van je afspraak (Peter Stinckens)
De mimiek van de verkoper (Frank van Marwijk)
Non-verbale communicatie en verkoop. (Frank van Marwijk)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Het Koopsignaal: kans èn bedreiging (Peter Stinckens)
Succes in de verkoop betekent goed presenteren (Roeland Schweitzer)
“Er is maar één keer de gelegenheid om de eerste indruk te maken”. (Richte Lommert)
De goede handdruk (Robert Willemsen)
Visuele aspecten zijn belangrijk in de verkoop (Frank van Marwijk)
Laat je stem horen! (Frank van Marwijk)
De 1e indruk! (Klantencontact)
Verkopen met een glimlach (Frank van Marwijk)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Hoe kopen klanten? (Klantencontact;Verkoopgesprek)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)
Ben je een matcher of een mismatcher? (Klantencontact)
Beperk de ruis tijdens de verkoop! (Verkoopgesprek)

Verkoper m/v

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Vrouwen zijn vanwege de “bedrading” in hun hersenen bij uitstek geschikt voor het verkopersvak. Toch gaat het vrouwelijke verkopers niet zomaar van een leien dakje. 5 tips voor meer succes bij mannelijke klanten.

Verkoper m/v

Er verschijnen regelmatig artikelen, rapporten en analyses over vrouwen in sales. Waarom? Omdat vrouwen op een geheel eigen manier verkopen. Kijk maar eens hoe zij zakelijk flirtend en met een glimlach de USP’s toelichten zonder de zakelijke belangen uit het oog te verliezen. Toch komt het hen niet zomaar aanvliegen.

Wat vrouwen goede verkopers maakt
Vrouwen beschikken in vergelijking tot mannen over een groter inlevingsvermogen en ze kunnen zich daardoor beter in de klant verplaatsen. Ze zijn over het algemeen ook beter in het leggen van het eerste contact met potentiële klanten dan hun mannelijke collega’s. Ze maken makkelijker een afspraak, ze krijgen minder snel ‘nee’ te horen. Een vrouw kan vier tot zes keer beter dan een man de non-verbale communicatie van een ander waarnemen..., vier tot zes keer! Dat is niet gering. En waar speelt non-verbale communicatie een grote rol? Juist, bij verkoop. Dat geeft de vrouw een voordeel ten opzichte van de man. Hieruit kunnen we concluderen dat vrouwen van nature makkelijker kunnen verkopen dan mannen. Ze kunnen heel goed signalen van de ander oppakken en daar iets van zeggen: ‘Ik merk dat mijn aanpak jou overvalt. Klopt dat?’ Veel vrouwen hebben een buitenzintuiglijk waarnemingsvermogen; ze pikken snel belangrijke betekenisnuances op uit intonaties en gelaatsuitdrukkingen.

Relaiskast
Vindt u de term ‘buitenzintuiglijk waarnemingsvermogen’ te vaag, denk dan aan een ‘relaiskast’. Vrouwenhersenen zijn anders bedraad en geschakeld dan die van mannen, met als gevolg dat vrouwen vaak goed in staat zijn om verbanden te leggen en conclusies te trekken uit al die losse stukjes informatie. Ze kunnen ook relatief goed iemands karakter beoordelen en naarmate ze ouder worden ook namen en gezichten goed onthouden. Ook wordt een ouder wordende vrouw gevoeliger voor de voorkeuren van anderen. Een vrouw kan aan de andere kant ook last ondervinden van de manier waarop haar hersens zijn georganiseerd als het gaat om het scheiden van verstand en gevoel. Terwijl de theorie grote voordelen en kansen laat zien, pakt het in praktijk nog wel eens anders uit, juist vanwege de m/v verschillen.

Een product verkopen v. jezelf verkopen
Vrouwen hebben er, vooral in het begin, moeite mee zichzelf te verkopen en dan met name als ze over zichzelf moeten vertellen en over hoe geweldig ze zijn. Uit de interviews, die gedaan zijn voor het boek Sales is Sexy (2014, Lucinda Douglas en Jan-Willem Seip) blijkt ook dat vrouwen hun mannelijke collega’s nogal eens benijden om een simpele en succesvolle boodschap. Vrouwen hebben de neiging om veel te veel te vertellen, zodat het gevaar bestaat dat de boodschap ondersneeuwt.

Verschillen in communicatie: de vrouw
Dat er verschillen in communicatie bestaan, is iedereen wel duidelijk. Maar hoe houdt u daar rekening mee in een verkoopgesprek? Een vrouw richt zich met name op mensen, emotie en Umfeld, oftewel: de letterlijke en figuurlijke omgeving van een product. Hoe wordt ze te woord gestaan, hoe ziet de winkel eruit en bovenal: wordt er écht naar haar geluisterd?

Verschillen in communicatie: de man

Mannen willen vaak zelf zo veel mogelijk aan het woord zijn, stellen minder vragen, zijn directer en zijn vaak ook wat zwakker in het luisteren. Deze verschillen zijn nogal eens de reden voor onbegrip tussen mannen en vrouwen: vrouwen willen de afstand tussen mensen verkleinen, terwijl mannen die afstand juist creëren en vast willen houden.

Hetzelfde verkooppraatje
Houdt u als verkoper hetzelfde verkooppraatje tegen mannen als tegen vrouwen? Dan is de kans op verkoop kleiner dan bij een verkoopgesprek tussen vrouw-vrouw en man-man, want vrouwen komen van Venus, mannen komen van Mars…

In een onderzoek onder zes moderne culturen werd aan vrouwen en mannen gevraagd te omschrijven wat voor soort iemand ze het liefst wilden zijn. Het merendeel van de mannen wist het wel: praktisch, intelligent, zelfverzekerd, dominant, kritisch, wedijverend en zelfstandig. Wat denkt u dat de vrouwen aangaven? Het ideale zelfbeeld werd omschreven als: liefdevol, teder, impulsief, meelevend en edelmoedig. Toch knap hoe sommige vrouwen en mannen het met elkaar uithouden.


5 Tips voor meer succes

Bent u vrouw en verkoopt u, gebruik dan deze tips voor meer succes met mannelijke klanten:
  1. Gebruik veel feiten en cijfers, en minder gevoelsuitdrukkingen. Tip: ‘Onderzoek heeft aangetoond dat zeventig procent…’ werkt beter dan: ‘Ik vind dat…’
  2. Verontschuldigt u zich niet te overdreven als u iets niet weet. Dus niet: ‘Oh wat vind ik het nou vervelend, dat ik dat niet weet,’ maar: ‘Sorry meneer, dat weet ik niet, maar dat zoek ik voor u uit.’
  3. Veel mannen vinden het vervelend om te “verliezen”. Als u tijdens een onderhandeling een succes behaalt, blijf dan tactvol en probeer te voorkomen dat de mannelijke klant gezichtsverlies lijdt. Tip: Zwak uw succes af door te wijzen op wat de klant ermee wint.
  4. Wacht niet te lang met het vragen om de order. Tip: Let goed op koopsignalen, zoals: ‘Wat kost dat dan?’ of: ‘Krijg ik korting bij een grote order?’ Geef vervolgens gevolg aan dit koopsignaal door toe te werken naar een opdracht.
  5. Let op uw spreeksnelheid en de toonhoogte van uw stem. Het is belangrijk om zelfverzekerd over te komen.
Tot slot: Kansen voor de vrouw
Als werkgevers tegenwoordig nieuwe verkopers zoeken, gaat hun voorkeur dan ook vaak uit naar vrouwen, maar het tekort aan vrouwen in de sales wordt steeds groter. Sowieso heeft de zakelijke verkoop nog steeds een enorm tekort. Werkgevers zien vrouwen ook graag in de rol van accountmanager. Het percentage vrouwen in een zakelijke commerciële functie is nog relatief klein. Steeds meer technische bedrijven menen dat vrouwen beter aansluiten bij de doelgroep van kopers in de zakelijke markt, die nog overwegend uit mannen bestaat. Er zijn en komen dus veel kansen voor salesdames in loondienst!
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(18 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Gerda de Zwart

Mooie en praktische tips. Heb zojuist het boek " sales is sexy" uitgelezen. Echt een aanrader voor beide geslacten. Je krijgt een verhelderend kijkje in elkaars ( verkoop)keuken.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel