Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Verkoop afspraak

Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Verkoopt u brochures of oplossingen? (Rene Knecht)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Een succesvolle Big Deal verkoper is een lobbyist (Richard van Houten)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Bent u bij de tijd? (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwaliteit? Wees concreet (Redactie Verkopersonline.nl)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Snel afsluiten bij sterke koopsignalen (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Assertiviteit – in uw voordeel! (David Bloch)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
Feedback of excuses (Peter Stinckens)
Do’s en don’ts voor bij de receptie (Tips & Advies Verkoop)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Afspraken nakomen (Victor Bonke)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
Help, mijn klant mag zelf niets beslissen. (Herman Meijer)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Hoe belangrijk is produktkennis nou echt? (Enno van Kersen)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Bent u een verkoper of afspraakjessprokkelaar? (Michel Hoetmer)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
De ander centraal (Victor Bonke)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Het verkopen van een beleving (Harrie van Heck)
Verkopen is een toneelstuk (Enno van Kersen)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Koopsignalen: Oppassen! (Enno van Kersen)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Loont kwaliteit als strategie? (Henk Hemstra)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wachten bij de receptie (Koert Wijnands)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Tijd is belangstelling (Frank van Marwijk)
Wees scherp, verzilver die koopsignalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
De belangrijke maandag (Redactie Verkopersonline.nl)
Afspraak maken, een soort mini-verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Het maken van een afspraak (Koert Wijnands)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Koopsignalen, niet altijd even duidelijk (Koert Wijnands)
Staan of zitten? (Frank van Marwijk)
Gebaren en wat ze betekenen (Redactie Verkopersonline.nl)
Eindeloos wachten op uw afspraak? (Michel Hoetmer)
Overtuigende presentatie (Frank van Marwijk)
V-R=S (Christiaan Knopper)
Het waarom van het klantenbezoek (Peter Stinckens)
Een verkoper die de klant raakt (Verkoopgesprek)
Zeg wat je hebben wil (Peter Stinckens)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Visuele boodschappen van kleding (Robert Willemsen)
Auditieve indrukken en verkopen (Frank van Marwijk)
Kritische belangstelling (Frank van Marwijk)
Succesvol kennis maken (Peter Stinckens)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
Interactie tussen de klanten (Klantencontact)
Enthousiast begroeten (Peter Stinckens)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Toon kracht in uw presentatie (Frank van Marwijk)
De kunst van het spiegelen (Frank van Marwijk)
De voet tussen de deur techniek (Michel Hoetmer)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Waar laat u uw handen? (Frank van Marwijk)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Waarom productkennis niet verkoopt (Michel Hoetmer)
Hoe legt u het eerste contact? (Peter Stinckens)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
De receptie-introductie (Michel Hoetmer)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Non-verbale reacties op bezwaar (Frank van Marwijk)
Wachten in de receptie: zitten of staan? (Michel Hoetmer)
Spiegelen en actief luisteren (Frank van Marwijk)
Succesvolle afspraken (Peter Stinckens)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
Spreekt u wel met de juiste persoon? (Peter Stinckens)
Stel dat u zelf de klant bent, hoe voelt dat? (Klantencontact)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
Stiltes in het verkoopgesprek (Frank van Marwijk)
Maak duidelijk dat de klant geen risico’s loopt (Vladan Soldat)
Ken de non-verbale verkoopsignalen! (Frank van Marwijk)
Verandering van houding (Verkoopgesprek)
Drie maal een goed begin van je afspraak (Peter Stinckens)
De mimiek van de verkoper (Frank van Marwijk)
Non-verbale communicatie en verkoop. (Frank van Marwijk)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Het Koopsignaal: kans èn bedreiging (Peter Stinckens)
Succes in de verkoop betekent goed presenteren (Roeland Schweitzer)
“Er is maar één keer de gelegenheid om de eerste indruk te maken”. (Richte Lommert)
De goede handdruk (Robert Willemsen)
Visuele aspecten zijn belangrijk in de verkoop (Frank van Marwijk)
Laat je stem horen! (Frank van Marwijk)
De 1e indruk! (Klantencontact)
Verkopen met een glimlach (Frank van Marwijk)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Hoe kopen klanten? (Klantencontact;Verkoopgesprek)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)
Ben je een matcher of een mismatcher? (Klantencontact)
Beperk de ruis tijdens de verkoop! (Verkoopgesprek)

Nieuwe klanten zoeken doet pijn!

Christiaan   Knopper
Christiaan Knopper
CK-Motion

"De verkopen blijven achter en daar moeten we verandering in brengen!" Veel verkopers zullen deze zin tijdens één van hun verkoopvergadering gehoord hebben.

Nieuwe klanten zoeken doet pijn!

Gevolgd door een klinkend actieplan om vooral meer aan bestaande klanten te verkopen of om juist nieuwe klanten te werven. Vooral deze laatste opdracht lijkt de gemiddelde verkoper 'pijn' te doen. Vreemd, omdat in het functieprofiel van iedere verkoper staat 'het werven van nieuwe klanten'.

Nieuwe klanten vinden: waarom is het zo moeilijk?
Farmers (relatiebeheerders) zijn er in overvloed. Maar echte hunters moet je als verkoopleider met een kaarsje zoeken! En dat terwijl iedere gezonde verkooporganisatie nieuwe klanten nodig heeft! Waarom ervaren verkopers het vinden van nieuwe klanten nu toch zo lastig? De verklaring is eenvoudig:

  • Verkopers willen niet afgewezen worden
  • Verkopers willen niet uit hun comfortzone komen
  • Verkoper kunnen/willen niet kwalificeren
  • Verkopers zijn onnozel/naïef

Genoeg vooroordelen om de hele beroepsgroep over me heen te krijgen. En toch…laat ik hieronder een paar voorbeelden en oplossingen geven voor de meest voorkomende valkuilen.

Een slecht adressen bestand
Veel activiteiten om nieuwe klanten te werven stranden in het feit dat de verkopers het adresmateriaal (uit een databsase of van het ingehuurde telemarketingbedrijf) slecht vinden. Logisch! Als relatiebeheerder ben je gewend om bij 1 op de 3 bezoeken een order te schrijven. Bij benadering van suspects zal die ratio aanzienlijk anders liggen - 10 bezoeken voor 1 offerte zijn geen uitzondering! Accepteer dat en doe je werk! Statisch zal na 9 maal een 'nee' de volgende een 'ja' moeten zijn.

De persoonlijke afwijzing
Onlangs werd ik gebeld door iemand die mij lid wilde maken voor een goed doel. Ik vertelde hem dat mijn vrouw dit soort zaken regelde en dat zij al een ander goed doel steunt. Toen deze verkoper nog harder begon te duwen vertelde ik hem dat ik gewoon geen interesse had. Mijn oor suisde een half uur later nog van de klap waarmee de vertegenwoordiger vervolgens de hoorn op de haak gooide. Waarschijnlijk gevolgd door enige verwensingen.
De frustratie heeft de beste man waarschijnlijk ook bij volgende gesprekken nog parten gespeeld. Waarom? Heb ik de man afgewezen? Nee, ik ken de man niet eens! Gaf ik aanleiding tot boosheid en frustratie? Nee. Was ik een goede prospect? Nee. Daarom staat er nu een streep door mijn naam op de gebruikte adressenlijst. Het is niet persoonlijk bedoeld!

Kwalificeren van een lead hoort nu eenmaal bij (koude) acquisitie. Je moet het kaf van het koren scheiden en daarvoor moet je veel schudden!

Je laten gebruiken
Gelukkig zit in uw pijpline die ene grotere offerte die alles gaat goed maken. Aan deze prospect werkt u al heel lang en onlangs maakte hij kenbaar misschien van leverancier te willen veranderen. U werkte dagen lang aan een gedetailleerd voorstel en dit presenteerde u 3 maanden geleden aan de prospect. Deze toonde zich heel geïnteresseerd en stelde verschillende inhoudelijk vragen. De deal kon bijna niet meer fout. Hoewel…de afgelopen twee maanden reageerde de prospect niet meer op uw telefoontjes.
Inkopers wéten hoe ze u een beetje (natuurlijk onbetaald) advieswerk kunnen laten doen. Hoogst waarschijnlijk gebruiken zij uw voorstel nu om hun huidige leverancier mee onder druk te zetten.

Vragen stellen
Verkopers hebben de neiging om de weg van de minste weerstand te kiezen, dus als een prospect interesse toont … wees niet zo naïef! Stel vragen:

  • Welke eisen stelt u aan uw leveranciers?
  • Wat is de reden waarom u overweegt over te stappen? 
  • Als we hier een oplossing voor vinden gaan we dan zaken doen?
  • Wie zijn bij deze beslissing betrokken?
  • Wanneer moet het contract ingaan?

Ook hier geldt dat u de prospect goed moet kwalificeren om te achterhalen of het wel echt een goede prospect is.

Verkopen bestaat niet, helpen met kopen wel
De reden waarom veel verkopers 'nee' te horen krijgen is omdat ze proberen te verkopen. Laten we het eens proberen: Mijnheer/mevouw ik ben gespecialiseerd in verkooptrainingen. Ik mag snelle beslissers deze week een zeer scherpe aanbieding doen. En… bent u al geïnteresseerd? Nee…? Waarom niet? Het is echt een zeer scherpe aanbieding!

De oplossing is simpel, ik probeer wat te verkopen! Beter is het om een prospect te helpen met kopen. En dus moet ik praten over de wereld van de prospect en (nog) niet over mijn wereld.
Hoe zou u reageren als ik de volgende vragen aan u stel: Wat doet u om uzelf op uw vakgebied verder te ontwikkelen? Zou u hiervoor een training overwegen? Welke eisen zou u aan een dergelijke training stellen? Op basis van welke aspecten zou u een keuze maken? Op welke termijn denkt u een beslissing te nemen? Hoe kan ik u hierbij ondersteunen?
Waarschijnlijk zult u zonder bezwaar op deze vragen antwoorden. Misschien zetten deze vragen u zelfs even aan het denken. Zo help ik u met uw koopbeslissing en verzamel ik belangrijke informatie om goed te kunnen kwalificeren.

Nieuwe relaties maken is leuk!
Acquisitie is net zoiets als u tijdens uw tienerjaren hebt ervaren. U vindt de doelgroep hartstikke leuk en toont oprechte interesse. Maar u bent kritisch en kiest uit in wie u wel, en vooral ook in wie u geen tijd wilt investeren. En ja, soms blijkt hierbij dat één van de twee bij nader inzien alsnog geen interesse heeft. Big deal! Als je er maar vroeg genoeg achter komt. En de lol met degene waar u uiteindelijk wel een relatie mee krijgt, is des te groter!

Christiaan Knopper 

Christiaan   Knopper

Christiaan Knopper

Christiaan Knopper heeft in zijn carrière alle aspecten van het verkoopvak "doorleefd". Vandaag de dag ondersteunt hij bedrijven die hun (commerciële)prestaties willen verbeteren. Hij verzorgt presentaties, schrijft, traint, coacht en werkt als interim manager.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(43 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Hans

Top verhaal, erg herkenbaar! Als toevoeging, de kick die je krijgt als je uiteindelijk de new name binnen hebt is super!

Rob

Christiaan, ik ben het met je verhaal eens. Zelf zit ik 15 jaar in de sales en de laatste 3 jaar doe ik dit voor een accountantskantoor. Een langzamere branche dan deze is er volgens mij niet.
Ik heb een paar dingen geleerd:
* Als mensen voelen dat je komt om te verkopen, dan lig je buiten,
* Zorg dat je in ieders geval op de tweede plaats komt,
* Besteed aandacht aan je netwerk. Ik bezoek zelf veel netwerkbijeenkomsten en daarnaast bezoek ik (naast mijn andere werkzaamheden) minimaal 4 NIEUWE contacten per week. Het eerste anderhalf was huilen met de pet. Maar daarna is het balletje gaan rollen.
* Investeer tijd en blijf actief, dan zul je zeker succesvol worden,
* Zoek naar je ambassadeurs.Zij kunnen je binnen brengen bij nieuwe contacten,
* En de allerbelangrijkste: het werk ligt op straat! Nog altijd. Denk niet te veel na over ingewikkelde plannen. Zit niet achter je bureau maar zorg dat je bij je (potentiële) klant zit.

Groeten,
Rob

Tink

In tegenstelling tot de meeste verkopers vind ik koude acquisitie wel leuk en ben er dan ook erg goed in. Dat is ook meteen mijn volgende tip: heb plezier in je werk! Ook in de klussen waar je op het eerste gezicht wat minder zin in hebt. Je enthousiasme slaat over op je gesprekspartner waardoor je sneller binnen bent. Dus lach!

danny roeffel |  http://www.fitszhoreca.nl

Christiaan, ik heb bij jou ook mijn cursussen gevolgd voor NIMA-sales B....ik heb nu mijn eigen bedrijf waar koude aquisitie erg belanrijk is.
Ik ben inderdaad zo'n farmer maar vind mijn nieuwe rol als hunter ook erg leuk. Jouw verhaal gaat mij daar zeker verder bij helpen om succesvoller te zijn in deze vorm van aquisitie.
gr.
Danny

van Daal |  http://www.pbgroep.com

vincent

goed verhaal, lekker kort..

D. kuijt

prima stuk, kan ik wat mee

D. kuijt

prima stuk, kan ik wat mee

Fred van Daal

Het wordt steeds moeilijker om via een telefoon een nieuwe prospect binnen te halen. Bouw een soort van vertrouwen op en maak als het gelijk niet wil lukken om diverse redenen bv. overleg drukte etc. een nieuw terugbel aktie. Je zal dan merken dat als je de tweede keer belt en refereerd aan je eerste gesprek en je maakt een opmerking zoiets als ik stoorde u tijdens een overleg/recepte of wat dan ook dat de persoon open zal staan voor een gesprek. De slaag kansen blijven onduidelijk want de zakelijke markt waar ik in zit (financieel) is een beetje sales moe geworden. Dus maak zoveel als mogelijk aantekeningen, bv dus overleg/interne veranderingen/vakantie of ziek. Zodat de persoon met wie je belt denkt Nu die heeft ook geluisterd. Het blijft een gun factor en het moment dat je belt is enorm van belang. Veel succes allemaal!

Gaby Gorter |  http://www.gabygorter.nl

Bedankt hier kan ik mee veder.
groet Gaby Gorter

Via Google hier terecht gekomen, eigenlijk voor wat anders maar vond dit artikel zo interessant dat ik ben blijven lezen. Ik moet zeggen dat verkopers inderdaad vreselijk kunnen doordrammen, misschien is dat een reden dat mensen liever online een aankoop doen. Geen vervelende verkopers en altijd kunnen retourneren. Gelukkig zijn er ook fatsoenlijke verkopers, die echt naar de klant luisteren.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel