Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Verkoop afspraak

Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Een millennial als klant (Harro Willemsen)
Een echte sales professional kan zich niet meer verbeteren (Richard van Houten)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Houd die achterban in de peiling! (André Hagelen)
Blijf jij waarde toevoegen? (Harro Willemsen)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Stel jezelf deze 3 vragen om meer deals te scoren (André Hagelen)
De belangrijkste pijler van succes in de verkoop (Michel Hoetmer)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
7 uitgangspunten voor het succesvol verkopen van diensten (Toine Simons)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
‘Agile’ verkopen (Toine Simons)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Durf een klant af te wijzen (Jan-Willem Seip)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Verkoper: heb de moed om risico te lopen (Jos Burgers)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Duik in uw Commerciële DNA (Toine Simons)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
Verkopen is mensenwerk (Verkoop Succes)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Het slechtste advies voor verkopers (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
De winst van vriendelijkheid (Jos Burgers)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
Uitdagen of niet uitdagen? (Harro Willemsen)
Verkoopt u brochures of oplossingen? (Rene Knecht)
Bent u beter dan goed? (Marcel Hoefman)
We verkopen verandering (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe wordt u als verkoper ook een goede onderhandelaar? (Walter Spruyt)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
In sales geldt alleen goud... (Marcel Hoefman)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Zo komt u ongeschonden uit prijsonderhandelingen (Michel Hoetmer)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Het succes van de ELITE verkoopmethode (Richard van Houten)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Een succesvolle Big Deal verkoper is een lobbyist (Richard van Houten)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Er meteen op afvliegen of...? (Michel Hoetmer)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar (Rene Knecht)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Lastig gesprek? Armen wijd! (Richard van Houten)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Bent u bij de tijd? (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Kwaliteit? Wees concreet (Redactie Verkopersonline.nl)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Snel afsluiten bij sterke koopsignalen (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Assertiviteit – in uw voordeel! (David Bloch)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
Feedback of excuses (Peter Stinckens)
Do’s en don’ts voor bij de receptie (Tips & Advies Verkoop)
Poortwachter: struikelblok of bondgenoot? (Michel Hoetmer)
Afspraken nakomen (Victor Bonke)
De eerste indruk aan de telefoon (Redactie Verkopersonline.nl)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Kritieke momenten in de verkoop (Michel Hoetmer)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
Help, mijn klant mag zelf niets beslissen. (Herman Meijer)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Hoe belangrijk is produktkennis nou echt? (Enno van Kersen)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Stop te verkopen wat u hebt! (Danielle de Jonge)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Behandel de secretaresse als klant (Victor Bonke)
Denken, daar gaat het om (Hans Oelen)
Bent u een verkoper of afspraakjessprokkelaar? (Michel Hoetmer)
Wat komt u eigenlijk doen bij de klant? (Peter Stinckens)
De ander centraal (Victor Bonke)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Plaats aan de onderhandelingstafel (Frank van Marwijk)
Bent u close of afstandelijk tot de klant? (Klantencontact)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
Offertes die scoren (Christiaan Knopper)
Het verkopen van een beleving (Harrie van Heck)
Verkopen is een toneelstuk (Enno van Kersen)
'Klantgeschikt' handelen (Herman Meijer)
Vraag de klant om commitment over het verkoopproces (Harrie van Heck)
De kroon op het verkoopgesprek (Herman Meijer)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen (Victor Bonke)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Kwaliteit boven prijs (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat de klant misloopt als hij niet NU beslist (Redactie Verkopersonline.nl)
Koopsignalen: Oppassen! (Enno van Kersen)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Loont kwaliteit als strategie? (Henk Hemstra)
De meest onderschatte overtuigingstechniek (Tips & Advies Verkoop)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De receptioniste, toon uw respect (Koert Wijnands)
Wachten bij de receptie (Koert Wijnands)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Tijd is belangstelling (Frank van Marwijk)
Wees scherp, verzilver die koopsignalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
De belangrijke maandag (Redactie Verkopersonline.nl)
Afspraak maken, een soort mini-verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Het maken van een afspraak (Koert Wijnands)
Met woorden alléén redt u het niet! (Frank van Marwijk)
Koopsignalen, niet altijd even duidelijk (Koert Wijnands)
Staan of zitten? (Frank van Marwijk)
Gebaren en wat ze betekenen (Redactie Verkopersonline.nl)
Eindeloos wachten op uw afspraak? (Michel Hoetmer)
Overtuigende presentatie (Frank van Marwijk)
V-R=S (Christiaan Knopper)
Het waarom van het klantenbezoek (Peter Stinckens)
Een verkoper die de klant raakt (Verkoopgesprek)
Zeg wat je hebben wil (Peter Stinckens)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Visuele boodschappen van kleding (Robert Willemsen)
Auditieve indrukken en verkopen (Frank van Marwijk)
Kritische belangstelling (Frank van Marwijk)
Succesvol kennis maken (Peter Stinckens)
Planning: eerst het verste gesprek (Michel Hoetmer)
Interactie tussen de klanten (Klantencontact)
Enthousiast begroeten (Peter Stinckens)
Overtuigend zijn (Peter Stinckens)
Toon kracht in uw presentatie (Frank van Marwijk)
De kunst van het spiegelen (Frank van Marwijk)
De voet tussen de deur techniek (Michel Hoetmer)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Waar laat u uw handen? (Frank van Marwijk)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoopt u kwaliteit? (Tips & Advies Verkoop)
Waarom productkennis niet verkoopt (Michel Hoetmer)
Hoe legt u het eerste contact? (Peter Stinckens)
Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam? (Roeland Schweitzer)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
De receptie-introductie (Michel Hoetmer)
Hoe passeert u de poortwachter? (Michel Hoetmer)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Non-verbale reacties op bezwaar (Frank van Marwijk)
Wachten in de receptie: zitten of staan? (Michel Hoetmer)
Spiegelen en actief luisteren (Frank van Marwijk)
Succesvolle afspraken (Peter Stinckens)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
Spreekt u wel met de juiste persoon? (Peter Stinckens)
Stel dat u zelf de klant bent, hoe voelt dat? (Klantencontact)
De Wet van de Verwachtingen (Richard van Houten)
Stiltes in het verkoopgesprek (Frank van Marwijk)
Maak duidelijk dat de klant geen risico’s loopt (Vladan Soldat)
Ken de non-verbale verkoopsignalen! (Frank van Marwijk)
Verandering van houding (Verkoopgesprek)
Drie maal een goed begin van je afspraak (Peter Stinckens)
De mimiek van de verkoper (Frank van Marwijk)
Non-verbale communicatie en verkoop. (Frank van Marwijk)
Contact met klanten opnemen (Peter Stinckens)
Het Koopsignaal: kans èn bedreiging (Peter Stinckens)
Succes in de verkoop betekent goed presenteren (Roeland Schweitzer)
“Er is maar één keer de gelegenheid om de eerste indruk te maken”. (Richte Lommert)
De goede handdruk (Robert Willemsen)
Visuele aspecten zijn belangrijk in de verkoop (Frank van Marwijk)
Laat je stem horen! (Frank van Marwijk)
De 1e indruk! (Klantencontact)
Verkopen met een glimlach (Frank van Marwijk)
Lichaamstaal tijdens het telefoneren (Telefoneren)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Hoe kopen klanten? (Klantencontact;Verkoopgesprek)
Overtuigingskracht en afstemmen (Klantencontact)
Ben je een matcher of een mismatcher? (Klantencontact)
Beperk de ruis tijdens de verkoop! (Verkoopgesprek)

Een lachende verkoper

Lachen is gezond! Dit geldt zeker ook voor de verkoper die met een gepast gevoel voor humor zijn klanten tegemoet treedt. Deze verkoper heeft niet alleen plezier in zijn werk, maar zijn geestigheid en spontaniteit helpen hem ook nog bij het succesvol verkopen van zijn producten.

Een lachende verkoper

Verkoop en humor

Op deze site kunt u een special vinden over verkoop en humor. Deze special is er niet voor niets, want humor is namelijk een belangrijk aspect van verkopen. Welke verkoper heeft in de praktijk geen fantastische anekdote meegemaakt waarbij hij samen met de klant smakelijk heeft gelachen?

Wilt u ook zo'n vrolijke en succesvolle verkoper worden? Lees dan hieronder waaraan u moet voldoen!

Lachen met de klant
De verkoper waarover wij spreken neemt zijn werk serieus maar kan smakelijk lachen als zich een komisch voorval voordoet. Ook houdt hij er van om zelf tijdens zijn presentaties af en toe een grappige kwinkslag te plaatsen.
In tegenstelling tot wat u misschien zou verwachten is deze verkoper echter geen moppentapper. Hij is zelfs niet eens zo'n groot liefhebber van voorgekauwde humor.

Deze verkoper begrijpt dat de humor op straat (en op het werk) ligt. Hij herkent steeds de komische situaties die zich in zijn werk voordoen en anticipeert daarop. Hij heeft groot respect voor zijn klanten; hij lacht dan ook liever met de klant en niet zozeer om de klant. Ook niet met een collega, nadat de klant is vertrokken. Het voor de gek houden van een klant vindt hij sowieso niet passend, laat staan leuk!

Benadering van de prospect
Wanneer deze verkoper een prospect voor het eerst benadert, maakt hij een ontspannen indruk maar lacht nog niet al te breed. Eerst wil hij deze toekomstige klant en diens gevoel voor humor beter leren kennen. Voorzichtig probeert hij zijn eerste grapjes. Hij spot niet en zorgt dat zijn humor passend is in zijn verhaal. Zo voelt de prospect al snel dat de pret van de verkoper niet ten koste gaat van hemzelf.

Een vaste klant
Deze verkoper treedt een vaste klant met een gemeende glimlach tegemoet en verwelkomt hem soms al met een komische opmerking. Deze klant weet dat de verkoper wel degelijk serieus is, maar dat hij de zaken ook weet te relativeren en een grapje op zijn tijd waardeert.
De houding van de verkoper zorgt ervoor dat de klant zich snel op zijn gemak voelt en dit nodigt hem uit om zelf ook niet voortdurend serieus te hoeven zijn. De verkoper lacht makkelijk om de grapjes van de klant, ook als deze een beetje pesterig zijn. Deze verkoper heeft een plezierige uitstraling en luistert met pretoogjes naar het verhaal van de klant.

Een plezierige collega
De verkoper ervaart zelf dat lachen inderdaad gezond is. Hij krijgt niet zo snel een maagzweer en raakt ook niet zo makkelijk burned out. Verkopen is voor hem een feest en daarom gaat hij telkens met plezier naar zijn werk. Hij werkt serieus, maar tegelijkertijd merk je dat hij soms binnenpretjes heeft over de ludieke situaties die zijn werk hem biedt. Zijn vrolijke uitstraling maakt hem ook een prettige collega. Geen joker die voortdurend de lollige broek uithangt, maar wel iemand waarvan je op zijn tijd iets grappigs kan verwachten.

Frank van Marwijk
Lichaamstaal.nl

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is gespecialiseerd in lichaamstaal. Hij is oprichter van Lichaamstaal.nl en Bodycom, een training- en adviesbureau op het gebied van lichaamstaal / non-verbale communicatie.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 5,5
(8 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Marlon

Meneer Marwijk,

Heeft u mij soms enige weken geobserveerd?
Ik voel me volkomen thuis in dit artikel.

Het voordeel is dat ze je niet als een mannetje met verkooppraat zien, maar beschouwen je als één van hen.

Zo kan ik tevens mezelf zijn en als ik een klant in het dorp of in de kantine tegenkom kan je even gemakkelijk een leuk praatje maken/drankje drinken zonder dat je uit je zogenaamde
'zeer serieuze' verkooprol moet kruipen.

Groeten Marlon

Sebastiaan

Hoi Frank,

Goed stuk en zeker waar. Vele topverkopers zijn onbewust kundig hierin en weten zonder moeite te doen, vaak te lachen met een klant waardoor de gunfactor, die o zo belangrijk is groter wordt.

Wel is ook hier van belang dat je inderdaad wel de humor opzoekt van een klant want een verkeerde humor soort kan dodelijk zijn voor een verkoop.

Het gezegde " I like you " komt eigenlijk af van "I am like you " ( Ik ben zoals jij !). Overeenkomsten zorgen voor een gemoedelijkere sfeer en dus is zowel de klant als de verkoper ontspannen. De gunfactor wordt ook hoger omdat mensen graag kopen van mensen die "iets" hetzelfde hebben, in dit geval dus humor.

@ Marlon,

In wat voor branche ben je werkzaam als ik vragen mag ? Het is altijd goed om een verkoper te zijn met een gevoel voor humor :) Die plezier hebben in zijn werk. Verkopen zie ik niet als werk maar als hobby, elke keer als ik iemand voor de eerste keer ontmoet, probeer ik er een leuke gesprek mee aan te gaan. Door dit te trainen wordt je er langzamerhand steeds beter in en wordt het ook leuker.

Er zijn trouwens een aantal vormen van humor, in elke grap of situatie zal je de volgende soort tegenkomen :

1. Kleinering
2. Kolder
3. Woordspeling
4. Overdrijving
5. Verassing

Mvg.
Sebastiaan van der Meer
Succestrainingen

Marlon

@ Sebastiaan

Ik ben werkzaam in de verpakkingsbranche voor bloemen en planten.

Tuurlijk, verkeerde humor is dodelijk.. maarja dat is een kwestie van aanvoelen (valt dat te trainen?)

Ik wil niet overkomen als een lolbroek, dat ben ik zeker weten niet. Wat ik wel ben is iemand die van een dolletje houd om het ijs te breken of om op één lijn te komen met de klant.

Klanten smsen me als mijn favoriete voetbalclub punten heeft verspeeld. Bellen me op voor een fijne vakantie,
ze bieden me een biertje aan op een evenement.
Dat zijn voor mij bevestigingen dat ik op één lijn zit
met de klant.

Misschien heeft het bovenstaande wel te maken omdat ik hun zelf ook drinken aanbied, een smsje stuur en bel voor een goede vakantie. Maarja dat is dan een gevolg van dat je met elkaar een dolletje kan uitdelen en kan incasseren.

En dan is verkopen precies zoals je het zegt een hobby.

Grt Marlon

Sebastiaan

@ Marlon,

Aanvoelen zelf is niet echt te trainen, het is iets wat je door ervaring leert. Je leert aanvoelen door middel van hoe iemand reageert op reacties van jou ( zowel verbaal als non verbaal) Het kan natuurlijk zijn, dat je daar al een soort gave voor hebt ;). Door de persoonlijkheid en humor van een ander te kennen weet je dus ook wat hij leuk vind.

Het met een klant op 1 lijn zitten is het belangrijkste in een verkoopgesprek of relatie. Veel mensen vragen mij wel eens hoe je met iemand op 1 lijn kan zitten.

Het is eigenlijk heel simpel, het is belangrijk dat je veel vragen stelt en veel controle vragen stelt om zo vast te stellen of je op 1 lijn zit of net er boven of er onder.

Het klinkt alsof je allen aan vrienden verkoopt. Je bouwt eerst een soort relatie op of een band en verkoopt pas daarna wat aan een klant. Topverkopers weten dat mensen niet producten kopen, maar dat klanten de mensen die het product verkopen kopen. Je hebt plezier in je werk en dat is al te merken aan je schrijven.

Ik zou zeggen ga zo door en controleer vaak verkopersonline ;) veel lezen is ook belangrijk. Het beste wat je kunt doen is investeren in jezelf. Door jezelf te ontwikkelen wordt je meer waard voor de markt. Veel lezen en enthousiast blijven !!.

Mvg
Sebastiaan


Koert Wijnands

Mensen die altijd tegen je lachen, vertrouw ik bij voorbaat niet. Natuurlijk is een top verkoper altijd ontspannen en mag hij best glimlachen en zelfs schateren als dat zo uitkomt. Maar bij voorbaat lachend je werk doen komt zeer onbetrouwbaar over.
Aantonen dat je ontspannen bent doe je niet door al te gaan lachen bij binnekomst van je klant, maar door vriendelijkheid en dat moet niet perse met lachen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel