Lachen is gezond! Dit geldt zeker ook voor de verkoper die met een gepast gevoel voor humor zijn klanten tegemoet treedt. Deze verkoper heeft niet alleen plezier in zijn werk, maar zijn geestigheid en spontaniteit helpen hem ook nog bij het succesvol verkopen van zijn producten.
Verkoop en humor
Op deze site kunt u een special vinden over verkoop en humor. Deze special is er niet voor niets, want humor is namelijk een belangrijk aspect van verkopen. Welke verkoper heeft in de praktijk geen fantastische anekdote meegemaakt waarbij hij samen met de klant smakelijk heeft gelachen?
Wilt u ook zo'n vrolijke en succesvolle verkoper worden? Lees dan hieronder waaraan u moet voldoen!
Lachen met de klant De verkoper waarover wij spreken neemt zijn werk serieus maar kan smakelijk lachen als zich een komisch voorval voordoet. Ook houdt hij er van om zelf tijdens zijn presentaties af en toe een grappige kwinkslag te plaatsen. In tegenstelling tot wat u misschien zou verwachten is deze verkoper echter geen moppentapper. Hij is zelfs niet eens zo'n groot liefhebber van voorgekauwde humor.
Deze verkoper begrijpt dat de humor op straat (en op het werk) ligt. Hij herkent steeds de komische situaties die zich in zijn werk voordoen en anticipeert daarop. Hij heeft groot respect voor zijn klanten; hij lacht dan ook liever met de klant en niet zozeer om de klant. Ook niet met een collega, nadat de klant is vertrokken. Het voor de gek houden van een klant vindt hij sowieso niet passend, laat staan leuk!
Benadering van de prospect Wanneer deze verkoper een prospect voor het eerst benadert, maakt hij een ontspannen indruk maar lacht nog niet al te breed. Eerst wil hij deze toekomstige klant en diens gevoel voor humor beter leren kennen. Voorzichtig probeert hij zijn eerste grapjes. Hij spot niet en zorgt dat zijn humor passend is in zijn verhaal. Zo voelt de prospect al snel dat de pret van de verkoper niet ten koste gaat van hemzelf.
Een vaste klant Deze verkoper treedt een vaste klant met een gemeende glimlach tegemoet en verwelkomt hem soms al met een komische opmerking. Deze klant weet dat de verkoper wel degelijk serieus is, maar dat hij de zaken ook weet te relativeren en een grapje op zijn tijd waardeert. De houding van de verkoper zorgt ervoor dat de klant zich snel op zijn gemak voelt en dit nodigt hem uit om zelf ook niet voortdurend serieus te hoeven zijn. De verkoper lacht makkelijk om de grapjes van de klant, ook als deze een beetje pesterig zijn. Deze verkoper heeft een plezierige uitstraling en luistert met pretoogjes naar het verhaal van de klant.
Een plezierige collega De verkoper ervaart zelf dat lachen inderdaad gezond is. Hij krijgt niet zo snel een maagzweer en raakt ook niet zo makkelijk burned out. Verkopen is voor hem een feest en daarom gaat hij telkens met plezier naar zijn werk. Hij werkt serieus, maar tegelijkertijd merk je dat hij soms binnenpretjes heeft over de ludieke situaties die zijn werk hem biedt. Zijn vrolijke uitstraling maakt hem ook een prettige collega. Geen joker die voortdurend de lollige broek uithangt, maar wel iemand waarvan je op zijn tijd iets grappigs kan verwachten.
Frank van Marwijk is gespecialiseerd in lichaamstaal. Hij is oprichter van Lichaamstaal.nl en Bodycom, een training- en adviesbureau op het gebied van lichaamstaal / non-verbale communicatie.
Heeft u mij soms enige weken geobserveerd?
Ik voel me volkomen thuis in dit artikel.
Het voordeel is dat ze je niet als een mannetje met verkooppraat zien, maar beschouwen je als één van hen.
Zo kan ik tevens mezelf zijn en als ik een klant in het dorp of in de kantine tegenkom kan je even gemakkelijk een leuk praatje maken/drankje drinken zonder dat je uit je zogenaamde
'zeer serieuze' verkooprol moet kruipen.
Groeten Marlon
Sebastiaan
Hoi Frank,
Goed stuk en zeker waar. Vele topverkopers zijn onbewust kundig hierin en weten zonder moeite te doen, vaak te lachen met een klant waardoor de gunfactor, die o zo belangrijk is groter wordt.
Wel is ook hier van belang dat je inderdaad wel de humor opzoekt van een klant want een verkeerde humor soort kan dodelijk zijn voor een verkoop.
Het gezegde " I like you " komt eigenlijk af van "I am like you " ( Ik ben zoals jij !). Overeenkomsten zorgen voor een gemoedelijkere sfeer en dus is zowel de klant als de verkoper ontspannen. De gunfactor wordt ook hoger omdat mensen graag kopen van mensen die "iets" hetzelfde hebben, in dit geval dus humor.
@ Marlon,
In wat voor branche ben je werkzaam als ik vragen mag ? Het is altijd goed om een verkoper te zijn met een gevoel voor humor :) Die plezier hebben in zijn werk. Verkopen zie ik niet als werk maar als hobby, elke keer als ik iemand voor de eerste keer ontmoet, probeer ik er een leuke gesprek mee aan te gaan. Door dit te trainen wordt je er langzamerhand steeds beter in en wordt het ook leuker.
Er zijn trouwens een aantal vormen van humor, in elke grap of situatie zal je de volgende soort tegenkomen :
Ik ben werkzaam in de verpakkingsbranche voor bloemen en planten.
Tuurlijk, verkeerde humor is dodelijk.. maarja dat is een kwestie van aanvoelen (valt dat te trainen?)
Ik wil niet overkomen als een lolbroek, dat ben ik zeker weten niet. Wat ik wel ben is iemand die van een dolletje houd om het ijs te breken of om op één lijn te komen met de klant.
Klanten smsen me als mijn favoriete voetbalclub punten heeft verspeeld. Bellen me op voor een fijne vakantie,
ze bieden me een biertje aan op een evenement.
Dat zijn voor mij bevestigingen dat ik op één lijn zit
met de klant.
Misschien heeft het bovenstaande wel te maken omdat ik hun zelf ook drinken aanbied, een smsje stuur en bel voor een goede vakantie. Maarja dat is dan een gevolg van dat je met elkaar een dolletje kan uitdelen en kan incasseren.
En dan is verkopen precies zoals je het zegt een hobby.
Grt Marlon
Sebastiaan
@ Marlon,
Aanvoelen zelf is niet echt te trainen, het is iets wat je door ervaring leert. Je leert aanvoelen door middel van hoe iemand reageert op reacties van jou ( zowel verbaal als non verbaal) Het kan natuurlijk zijn, dat je daar al een soort gave voor hebt ;). Door de persoonlijkheid en humor van een ander te kennen weet je dus ook wat hij leuk vind.
Het met een klant op 1 lijn zitten is het belangrijkste in een verkoopgesprek of relatie. Veel mensen vragen mij wel eens hoe je met iemand op 1 lijn kan zitten.
Het is eigenlijk heel simpel, het is belangrijk dat je veel vragen stelt en veel controle vragen stelt om zo vast te stellen of je op 1 lijn zit of net er boven of er onder.
Het klinkt alsof je allen aan vrienden verkoopt. Je bouwt eerst een soort relatie op of een band en verkoopt pas daarna wat aan een klant. Topverkopers weten dat mensen niet producten kopen, maar dat klanten de mensen die het product verkopen kopen. Je hebt plezier in je werk en dat is al te merken aan je schrijven.
Ik zou zeggen ga zo door en controleer vaak verkopersonline ;) veel lezen is ook belangrijk. Het beste wat je kunt doen is investeren in jezelf. Door jezelf te ontwikkelen wordt je meer waard voor de markt. Veel lezen en enthousiast blijven !!.
Mvg
Sebastiaan
Koert Wijnands
Mensen die altijd tegen je lachen, vertrouw ik bij voorbaat niet. Natuurlijk is een top verkoper altijd ontspannen en mag hij best glimlachen en zelfs schateren als dat zo uitkomt. Maar bij voorbaat lachend je werk doen komt zeer onbetrouwbaar over.
Aantonen dat je ontspannen bent doe je niet door al te gaan lachen bij binnekomst van je klant, maar door vriendelijkheid en dat moet niet perse met lachen.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.